• Anonymsju

    vabbar ni också friska barn mycket nu?

    Hej,

    Börjar bli lite frustrerad och fundersam om hur ni andra har det med småbarn nu i dessa Corona tider.

    Har varit hemma med 2,5 åringen i 1 vecka nu pga dålig i magen och hosta. Så jag hade ju varit hemma med honom även om det inte va en pandemi som härjar. Nu är det torsdag och fredag kvar av veckan, han är bättre i magen men fortfarande lite hosta. Till saken hör är att han har förkylningsastma vilket gör att han hostar i perioder utan att vara så sjuk. Ska man hålla han hemma resten utav veckan nu pga lite kvarvarande hosta?

    Nu blir säkert vissa asirreterade på mig att jag ens överväger att lämna på förskolan.

    Grejen är att förra månaden och månaden innan har vi vabbat mer än jobbat pga magsjuka hela familjen (vilket ju inte har med Corona att göra) men sen har vi vabbat mycket pga snorig näsa och hosta, han hade ju gått på förskolan alla dagar i veckan med lite snorig näsa annars.

    Det är jag (mamman) som tar all vabb då jag ändå slutar mitt jobb om 2 månader efter 8 år där. Så känner inte att jag "bryr mig" att jag är mycket borta, det är mer frustrerande att gå miste om några tusen varje månad NÄR det känns som att alla andra lämnar sina barn både snoriga och hostiga. Folk verkar ha slutat bry sig om att man ska hålla barnen hemma, så varför ska då vi göra det? Så är iaf känslan, men jag kan ju ha fel. Så hur har ni det hemma? Har ni vabbat mer än jobbat den senaste tiden? Är ni hemma med egentligen friska barn pga Coronan?

    Vill tillägga att vi har det väldigt mysigt. Vi är ute mycket i vårvädret och jag älskar all denna tid vi får tillsammans, men ibland känns det som att vi fuskar och att jag bara vabbar ett friskt barn för att själv få slippa jobba, just för att folk verkar lämna snoriga barn igen..

  • Svar på tråden vabbar ni också friska barn mycket nu?
  • Vildbi

    Jag hade aldrig tagit min lilla till förskolan om jag kunde vara hemma. I synnerhet inte om barnet har astma och precis varit sjuk och kanske därför har ett lite nedsatt immunförsvar.

    Jag skulle aldrig utsätta ett barn i en ev. riskgrupp, för ett virus som vi vet väldigt lite om.

    Jag skiter i om jag så skulle förlora hundramiljarder i inkomst. Ett barns liv är ovärderligt.

    Passa på att njuta av tiden tillsammans istället! Denna tid kommer aldrig mer igen.

  • Therescha

    Känner inte igen mig i att alla andra lämnar snoriga barn på förskolan, tvärtom. Och OM någon mot förmodan lämnar blir de ju ändå hemskickade direkt, så vad är det för mening att lämna om man ändå får vända och hämta efter en kvart? Mina barn har varit ovanligt friska sen dessa restriktioner infördes, säkerligen för att inga förkylda barn befinner sig på förskolan längre.

  • Anonymsju
    Vildbi skrev 2020-05-06 11:16:22 följande:

    Jag hade aldrig tagit min lilla till förskolan om jag kunde vara hemma. I synnerhet inte om barnet har astma och precis varit sjuk och kanske därför har ett lite nedsatt immunförsvar.

    Jag skulle aldrig utsätta ett barn i en ev. riskgrupp, för ett virus som vi vet väldigt lite om.

    Jag skiter i om jag så skulle förlora hundramiljarder i inkomst. Ett barns liv är ovärderligt.

    Passa på att njuta av tiden tillsammans istället! Denna tid kommer aldrig mer igen.


    Jag håller med dig i allt du skriver, och känt/känner likadant, vilket ju är anledningen till att vi varit hemma mycket.

    Jag kan inte vara hemma mer än någon annan, jag behöver ersättas på mitt jobb, så det är inte alltid lätt för min arbetsledare att hitta ersättare för mig. Menar du att du inte kan vara hemma?

    Jobbsituationen spelar väl ingen roll om man känner att man utsätter sitt barn för livsfara av att lämna på förskolan, eller hur menar du?
  • Anonymsju
    Therescha skrev 2020-05-06 11:30:34 följande:

    Känner inte igen mig i att alla andra lämnar snoriga barn på förskolan, tvärtom. Och OM någon mot förmodan lämnar blir de ju ändå hemskickade direkt, så vad är det för mening att lämna om man ändå får vända och hämta efter en kvart? Mina barn har varit ovanligt friska sen dessa restriktioner infördes, säkerligen för att inga förkylda barn befinner sig på förskolan längre.


    Okej det kanske bara är att jag träffat några få som just gått ändå. Jag blir ju glad att höra att det inte verkar stämma. Och vi har varit ovanligt sjuka trots detta, har aldrig haft magsjuka hela familjen (jag och pappan har inte haft den vi var små) ändå har vi haft nu i 3 omgångar sen pandemin började.
Svar på tråden vabbar ni också friska barn mycket nu?