• Tindra85

    Mirakelmedel fönsterputs

    Hej!

    Vi har fått beläggning på våra fönster efter att ha haft taktvättare här som inte går att få bort! Har provat diskmedel, fönsterputs och t-röd men för att få bort alla små prickar måste jag gnugga järnet och är livrädd för att repa fönstrena ännu mer än redan gjorts.

    Någon som sitter inne på en mirakelkur???


  • Svar på tråden Mirakelmedel fönsterputs
  • Hobgoblin

    Hör med dem som fixade taket.
    Vad för medel använde de, något surt (etsande) eller något alkaliskt??
    Vad har du för fönster? Har de någon beläggning som ska stoppa UV eller behålla värmen på insidan?
    Har du tvättat dem med Yes?

  • StevenDiese

    Länken funkade ju inte men man brukar använda rakbladsskrapa på fönster. Typ som den du har till spishällen.

    Men är det härdat glas så ska du ev låta bli.

    Se till att bladet är fräscht och att du bara skrapar i en riktning. Rutan ska vara blöt.

  • Tindra85

    Vet inte om där är någon beläggning - vanliga treglasfönster från elit fönster? Vågar jag verkligen ta en rakbladsskrapa? Det fick vi göra på lite betongstänk som kommit efter att vi gjöt dissningar men det var ju tydligare knotter. Det här är liksom mer riktigt intorkad smuts liksom?

    Vi har pratat med dem och de säger att de bara använder vatten. Så min enda tanke är att det är vatten blandat med smutsen/beläggning från gamla takpannorna som något sätt frätt/torkat in i glaset riktigt rejält...

    Har provat yes men inget resultat.


  • Hobgoblin
    Tindra85 skrev 2020-05-06 21:52:19 följande:

    Vet inte om där är någon beläggning - vanliga treglasfönster från elit fönster? Vågar jag verkligen ta en rakbladsskrapa? Det fick vi göra på lite betongstänk som kommit efter att vi gjöt dissningar men det var ju tydligare knotter. Det här är liksom mer riktigt intorkad smuts liksom?

    Vi har pratat med dem och de säger att de bara använder vatten. Så min enda tanke är att det är vatten blandat med smutsen/beläggning från gamla takpannorna som något sätt frätt/torkat in i glaset riktigt rejält...

    Har provat yes men inget resultat.


    Återigen - VAD kan sitta på fönstren??
    Betongstänk eller "bara" grå beläggning?
    Kolla med leverantör om glaset är belagt med något. Gammal hederlig "puts" funkar inte i så fall.
    Yes funkat inte alls på grund av lanolinet!!!
  • Pilsner

    Hyresrätt, villa eller brf?

    Vem anlitade taktvättaren? Du/ni, eller granne eller förening?

  • StevenDiese
    Tindra85 skrev 2020-05-06 21:52:19 följande:

    Vet inte om där är någon beläggning - vanliga treglasfönster från elit fönster? Vågar jag verkligen ta en rakbladsskrapa? Det fick vi göra på lite betongstänk som kommit efter att vi gjöt dissningar men det var ju tydligare knotter. Det här är liksom mer riktigt intorkad smuts liksom?

    Vi har pratat med dem och de säger att de bara använder vatten. Så min enda tanke är att det är vatten blandat med smutsen/beläggning från gamla takpannorna som något sätt frätt/torkat in i glaset riktigt rejält...

    Har provat yes men inget resultat.


    Är det betongrester på fönstret så skadas rakbladet och kan repa. Men generellt är det rakblad man använder för rengöring av värre smuts på fönster. Du får väl prova på en liten yta.
  • Tindra85

    Nej betongstänk fick vi bara på en sida men det har vi fått bort. Det andra känns mer som intorkad smuts liksom. Jag vet inte vad det är som kan tänkas var på fönstrena - det enda rent logiskt är ju att de rengjorde takpannorna rejält för att det sedan ska målas så de har ju skrapat ner pannorna mer än normalt vilket jag kan tänka har släppt löst småprtiklar eller smuts med någon beläggning i som eventuellt har fastnat på fönstrena men jag har ingen aning. Men ska ringa och höra med elitfönster om där är någon beläggning som kan påverka det hela negativt. Vi bor i villa och vi anlitade taktvätten - blev dock lovade att de skulle täcka in huset vilket de inte gjorde så företaget ska komma ut o titta på fönstrena nästa vecka då det ?aldrig någonsin hänt tidigare?


  • Pilsner
    Tindra85 skrev 2020-05-07 21:14:28 följande:

    Vi bor i villa och vi anlitade taktvätten - blev dock lovade att de skulle täcka in huset vilket de inte gjorde så företaget ska komma ut o titta på fönstrena nästa vecka då det ?aldrig någonsin hänt tidigare?


    Bra, låt dem ta ansvar då de inte gjorde som utlovat.
Svar på tråden Mirakelmedel fönsterputs