• Thu 7 May 2020 22:03
    307 visningar
    2 svar
    2
    307

    Har hon drabbats av depression?

    Har levt särbo med av kvinna i två år. Jag har ett barn I övre tonåren, medan hon har några som är tio år yngre. Vi bor på var sin sida i en medelstor stad. Sedan ett halv år tillbaka har vi umgåtts allt mer sällan, men vi älskar varandra. Det är nästan uteslutande jag som bjudit in till umgänge i olika former. När jag ringer svarar hon inte, men det kan komma ett SMS där hon skriver att ?... är inte på humör att vara social...? och ringer inte upp mig. Hon tillbringar barnfria veckor i soffan hemma, slutat träna (som jag vet att hon tyckt om tidigare) och verkar ta en social distans till inte bara mig, utan även andra. Hon har för ett tag sedan sagt att hon behöver vara ensam ett tag, tar avstånd från närhet och att hon känner sig låg. Vi har formellt inget förhållande idag och hon vill det inte heller just nu, men om och när hon vill in i ett förhållande, är det med mig säger hon. Jag börjar misstänka att hon drabbats av depression och vill hjälpa henne, men hon anser sig inte vara drabbad av depression. Vad kan jag göra? Har erbjudit mig att hjälpa henne med vad det än kan vara för att underlätta för henne och vara en avlastning. Följa med henne till Hälsocentral, för att utreda varför hon känner som hon gör. Är det hon uppvisar vanliga tecken på en person som drabbats av depression? Hur kan jag på bästa sätt hjälpa henne? Vi bor som sagt inte tillsammans, hon släpper inte in mig i sina tankar och undviker umgänge, även med mig och svarar senaste tiden inte ens på telefon. 
  • Svar på tråden Har hon drabbats av depression?
  • Anonym (L)
    Thu 7 May 2020 22:23
    #1
    +1

    Ja, det låter som att hon kan ha drabbats av en depression, men det måste inte vara det. Något är det ju dock som inte står rätt till.

    Men jag känner såhär: vad ska du göra? Ni bor inte ens tillsammans och hon vill inte prata om det här med dig. Hon svarar ju inte ens när du försöker komma i kontakt med henne. Med tanke på detta så tror jag att det blir svårt för dig att hjälpa henne. Hon måste liksom vara villig att ta emot hjälpen du erbjuder.

  • Fri 8 May 2020 05:33
    #2

    Ja, det känns verkligen märkligt och frustrerande att stå på sidan och vilja hjälpa, men inte kunna, då hon säger sig inte bara drabbad av depression, men tänker att det kan vara vanligt, då jag tror att just denna sjukdom för många känns skamlig av någon konstig anledning, då andra sjukdomar inte gör det. Har försökt läsa på och det verkar som att det bästa sättet att komma ur en depression är KBT, medicin och träning/motion eller kombination av dessa. Men just nu försöker hon mest isolera sig hemma antingen med en bok eller framför Netflix. För två veckor var vi tillsammans ute på en promenad, men märker att det inte längre är samma glada kvinna som tidigare, mera nedstämd och pratar inte om framtiden. Är det vanligt att de som drabbats av depression skjuter från sig omgivningen, även de man älskar?

Svar på tråden Har hon drabbats av depression?