psykologi 1
Hej,
Skulle någon kunna hjälpa mig att sätta mig i rätt riktning
har fått en uppgift att göra men förstår inte direkt vad jag bör tänka på och titta efter
Socialpsykologi
?Livet är som en teater. Ibland är man på scenen och spelar sin roll, ibland är man av scenen och bakom kulisserna?. Detta citat kännetecknar det socialpsykologiska perspektivet på ett passande sätt. Vi anpassar oss hela tiden till vår omgivning och följer spelregler för hur man skall vara och agera för att fungera i samhället.
Fallbeskrivning: Ny på jobbet
Föreställ dig att du kommer ny till en arbetsplats. Det är din första vecka och du kastas genast in i ett arbetslag bestående av ett tiotal personer med en ambition att snabbt finna din plats och bidra positivt.
Av din chef får du veta att vissa har befunnit sig på arbetsplatsen i många år medan andra är nya, och detta leder till olika uppfattningar i personalgruppen kring hur man ska förhålla sig till kollegor, sköta sina arbetsuppgifter såväl som hur man tänker att verksamheten skulle kunna förbättras .
Det finns flera starka individer i arbetsgruppen och detta skapar en del konflikter.
Din uppgift
a) Utgå från relevanta socialpsykologiska modeller och begrepp och beskriv processer som rimligen pågår i denna grupp
b) Resonera kring hur du ska kunna komma in väl i gruppen såväl som att bidra till att gruppen utvecklas positivt
Utgå från relevanta socialpsykologiska modeller och begrepp när du beskriver och drar slutsaser.
Kunskapskrav som bedöms:
Du redogör för socialpsykologins förklaringar till mänskliga beteenden, känslor och tankar
Du för resonemang om psykologiska samband