Hur tvätta frukt/grönsak?
Som rubriken, hur tvättar ni dessa?
Sköljer ni bara av i vatten eller använder ni tvål/diskmedel?
Tänker på att virus lever på dom och dom ligger öppet i affären?
Som rubriken, hur tvättar ni dessa?
Sköljer ni bara av i vatten eller använder ni tvål/diskmedel?
Tänker på att virus lever på dom och dom ligger öppet i affären?
Jag matar inte mina tvångstankar så nej, gör inget annat än möjligtvis sköljer av.
Kör dem i tvättmaskinen, 90 grader!
Blir lite mosiga, men det får man ta!
Bananer och jordgubbar handtvätt och lufttorkas.
Äpplen och päron 40 gr, sedan torkskåp.
Persikor kan med fördel läggas otvättade på grillen.
Förlåt våra dumma svar!
Hörde en tant i radion som undrade om hon kunde äta spanska jordgubbar, experten svar var att om jordgubbspockaren fört över sin smitta kunde viruset överleva 3-4 timmar.
Så när du kommer hem med dina varor låt dem stå i rumstemperatur några timmar så kan du äta som vanligt sedan.
Sedan kan vi prata om farliga bekämpningsmedel och varför man kanske bör skala.
Tror tvålen är betydligt farligare än virus i regel.
Det mesta sköljer jag bara av, men t.ex. blåbär hallon och liknande brukar jag faktisk koka innan det äts, om jag inte plockat dem själv.
Viruset kan bara smitta om det kommer in i luftvägarna eller ögon. Det dör i magen
Källa folkhälsomyndigheten
Man kan alltså ej bli smittad via maten
Kör dem i tvättmaskinen, 90 grader!
Blir lite mosiga, men det får man ta!
Jag tvättar av frukt och grönt med kranvatten som jag alltid gjort.
Viruset kan bara smitta om det kommer in i luftvägarna eller ögon. Det dör i magen
Tvättat bara med vatten.
Det kan man visst bli!
Ange källa
Jag har fått veta detta av min läkare samt folkhälsomyndigheten så litar mer på dessa än dig..
Jasså? Källa tack!
Hon har ju redan sagt källa: folkhälsonyndigjeten.
Det har pratats massor om detta på nyheterna. Att viruset smittar via andningsvägarna och inte överlever i magen. Att man lugnt kan beställa mat, köpa plockgodis mm.
Det har pratats massor om detta på nyheterna. Att viruset smittar via andningsvägarna och inte överlever i magen. Att man lugnt kan beställa mat, köpa plockgodis mm.
Fast bara för att hon skriver det behöver det inte betyda att det är sant, så jag efterfrågar länk till det påståendet.
Mig veterligen vet man än så länge inte tillräckligt mycket om hur viruset smittar för att kunna göra ett korrekt uttalande. Det uppdateras ju hela tiden.