• Anonym (Jag)

    Jag skäms över att min pappa är alkoholist

    Har tänkt på det här väldigt längre, undrar om det är någon annan som känner samma sak.

    Jag älskar mitt liv trots att det har varit lite tufft men det är så jobbigt att alltid ?bära sorgen? hela tiden. Min pappa blev alkoholist när jag var sådär kring tio-elva år och det blev bara värre och värre med tiden. Det har ju förändrat mig både till de bättre och sämre, har alltid varit avis på andra som har två föräldrar. Även om det är hemskt att säga så har de ibland känns lättare om han inte fanns för då hade man aldrig behövt oroa sig över fler problem med honom. Han har varit jätte jobbig, bråkig, bra ena dagen men inte den andra, lovat en massa saker för att sedan inte hålla de osv.. jag skäms också så himla mycket. Jag tycker att det är så pinsamt när någon frågar mig vad han gör eller vem han är och så är det ju en otroligt känsligt punkt. Brukar ofta fråga mig själv varför, varför blev jag tvungen att ha de såhär? Liksom är det för mycket begärt att ha en normal pappa. Han har inte slutat kontakta mig men jag har fått sluta ha kontakt med honom eftersom att jag inte klarar av det. Började må betydligt mycket bättre när jag slutade prata med honom, han tar energi, ljuger och tänker bara på sig själv. Blir man någonsin av med att känna såhär? Eller kommer man behöva skämmas och vara orolig hela livet. Avundas andra som har en fin relation med sin förälder.

  • Svar på tråden Jag skäms över att min pappa är alkoholist
  • Anonym (Syster)

    Alkoholism är en sjukdom som drabbar anhöriga hårt. Det är en tung börda att bära på och många behöver hjälp att göra sig fria från den skam och skuld som ofta det medför. Du är långt ifrån ensam om att bära på dessa känslor.

  • Anonym (Liinda)

    Min pappa var också alkoholist så känner igen mig i det du skriver. För min del började det tidigare då min pappa var alkoholist innan jag föddes, mina föräldrar separerade när jag var 2 år och jag var hos pappa ibland. Minns hur jag tidigt fick ta ansvar, vilket format mig mycket under livet- på gott och ont! Jag lärde mig tidigt att ta ansvar och jag är högpresterande. Det negativa är/har varit att jag har varit för självständig och inte velat eller vågat släppa in någon för nära. Ställt för höga krav på mig själv, så jag mått dåligt när jag inte levt upp till mina egna krav. Läste på om såkallade vuxna barn, det hjälpte mig mycket att inse att det liksom inte är mitt fel! Jag har också gått till kurator, bland annat skrivit brev till pappa där och gjort avslut på det sättet. Det är väl två tips jag kan ge, om du inte redan gjort detta. Nu är min pappa död sedan länge och jag kan se att han var sjuk. Det jag fortfarande kan bli ledsen över är att han inte sökte hjälp. Det går ju aldrig att ändra på någon som inte själv vill. Så jag förstår hur du känner och hoppas du liksom kan komma vidare.

  • Aniiee

    Sluta skämmas Sörj lite om du känner att du behöver. Sen kan du kanske bli lite förbannad ett tag om du vill. Sen skiter du resten så blir det så jäkla mycket enklare. Konstatera bara att så blev det.

    Ja, jag vet. Det låter så mycket enklare än det är.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Falabella)

    1. Man ska aldrig skämmas för någon mer än sig själv (när det är befogat). Det är inte ditt fel att han har den här sjukdomen.

    Har han sökt hjälp eller vägrar han detta?

    2. Om kontakten förstör för dig så är det nog rätt att ta en paus. Man kan försöka sätta villkor att man inte vill bli kontaktad om inte personen är nykter t.ex., men
    det lär tyvärr oftast bli en besvikelse.

    3. Jobba på att skapa ett bra nätverk av vänner och kollegor omkring dig istället. Det är en nackdel i livet att inte ha en fungerande förälder eller en välvillig hop med släktingar som kan hjälpa med jobbtips och materiella saker om det krisar, men man får helt enkelt försöka jobba förbi det.

    Jämför bara med dig själv och var du började, sätt upp mål, och försök bygga ditt eget liv. 

    Sluta genast skämmas nu och var istället förbannat stolt över att du står på egna ben och står upp alls efter den dåliga starten du fått!
     

  • Anonym (Nykteralkoholist)

    Det finns massor av självhjälpsgrupper.
    Googla om det finns där du bor.

Svar på tråden Jag skäms över att min pappa är alkoholist