• Fri 8 May 2020 22:50
    1196 visningar
    10 svar
    10
    1196

    Hyra 2 st lägenheter samtidigt

    Hej, jag bor i en hyreslägenhet, och vill hyra en till på mitt namn som min son skall bo i.Kan jag göra det?

  • Svar på tråden Hyra 2 st lägenheter samtidigt
  • Fri 8 May 2020 22:52
    #1

    Risken är att du blir uppsagd pga att du inte anses ha behov av båda.

  • Fri 8 May 2020 23:56
    #2

    Jag har hyrt två. En i Stockholm och en utanför. Ingen märkte något. Båda va privat

  • Sat 9 May 2020 10:53
    #3

    tror inte det är lagligt. Och om du blir påkommen förlorar du troligen båda lägenheterna och får inte hyra igen. 

  • Sat 9 May 2020 11:04
    #4
  • Sat 9 May 2020 11:16
    #5
    viseversa skrev 2020-05-09 10:53:04 följande:

    tror inte det är lagligt. Och om du blir påkommen förlorar du troligen båda lägenheterna och får inte hyra igen. 


    Det finns inget som är olagligt att hyra mer än en lägenhet.
    Varför skullde det vara det?
  • Sat 9 May 2020 11:45
    #6
    Noname00 skrev 2020-05-09 11:16:34 följande:

    Det finns inget som är olagligt att hyra mer än en lägenhet.

    Varför skullde det vara det?


    Det är inte olagligt men hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet för upphörande. Enligt praxis till 12:46 p 10 JB får man inte förlängt om man inte bedöms ha behov av lägenheten (ex för att man bor någon annanstans).

    Ts behöver även hyresvärdens samtycke till att hyra ut lägenheten i andra hand till sonen annars kan hon bli uppsagd från den lägenheten. Så det bästa är att spela med öppna kort mot nya hyresvärden.

    Finns det någon anledning till att sonen inte står på hyresavtalet?
  • Sat 9 May 2020 12:45
    #7

    Han studerar och jobbar bara vid behov, han har ingen fast jobb eller inkomst.

  • sextio­talist
    Sat 9 May 2020 13:24
    #8
    Tessa17 skrev 2020-05-09 12:45:30 följande:

    Han studerar och jobbar bara vid behov, han har ingen fast jobb eller inkomst.


    Kolla om hyresvärden kan tänka sig att du går i borgen för sonen
  • Sat 9 May 2020 14:19
    #9

    Det kan funka om det är en liten privat hyresvärd som inte bryr sig så länge hyran kommer in och det inte är några störningar. Men större hyresbolag har ju regler som de inte kan runda hur som helst. 

  • Mon 11 May 2020 11:50
    #10

    Jag gör just det i nuläget. Dvs jag har två hyreslägenheter i två olika kommuner. Den ena hyrde jag pga jobb på annan ort och behöll således ett hus på orten där familjen bodde. Min ena son flyttade med till lägenheten på arbetsorten. Jag var öppen med att jag hade två boenden och att sonen flyttade med mig. Men några år senare flyttade vi (dvs huvudfamiljen utan sonen) till en annan hyreslägenhet närmare jobbet (men i annan kommun och annat hyresbolag) och behöll samtidigt den andra lägenheten där sonen nu bor själv. Jag har inte ansökt om att få hyra ut i andrahand (vilket jag faktiskt inte gör eftersom jag fortfarande betalar hyran) och jag tänker att det går så länge det går. Blir den uppsagd får vi lösa det problemet då.

    Man kan också överlåta hyreskontraktet till nära anhörig om man bott tillsammans i tre år.

Svar på tråden Hyra 2 st lägenheter samtidigt