• Ejoma

    Adhd 3,5åring?

    Innan ni dömmer mig pga ålder på barnet, läs gärna igenom hur han är som person och förstå mina funderingar. Ville inte skeiva i en av de stora npf-grupperna på FB då jag kände så många där.

    För det första så går redan både Adhd och Add i släkten hos mig, och hos sambon och han har själv medelsvår adhd.

    Vi har misstänkt sen över 1 år tillbaka att våran son skulle kunna ha Adhd då vi från början såg att han hade sånt överflöd av energi och var impulsiv(han har vart extremt rörligsen han lärde sig krypa), men de är ju alla barn mer eller mindre mellan 2-4 år så bvc ville inte alls lyssna när vi tog upp de. "Problemet" här är bara att han går ju på nonstop heeeela tiden från att han vakna till att han lägger sig. Nu är han 3,5 år och han har bokstavligt talat myror i brallan.

    Han klarar ej av att sitta still och ta det lugnt om han inte är väldigt trött och ser på ett favoritprogram typ och även då är det nån arm eller nått ben som far eller att han ändrar position. Han är impulsiv, väldigt svårt att följa det vi ber om så länge det inte är klara direktiv. Han äter hela tiden om han har tråkigt, jämt. Han ska hållapå med massor samtidigt, kan ta fram kritor föe att rits ett strecksen ser han bollen och ska hålla på med det nej men oj där var det en gubbe kanake ska kasta runt den några gånger osv osv.

    Och såhär är han överallt, överallt. Man märker liksom när hans energi dalar för att i början av dagen är han ändå ganska duktig på att lyssna men nästan som en klocka på börjar bråken och all "trots" vid 12 och om inte han lägger sig och vila 3-60 min är resten av dagen fylld med bråk och tjafs mer eller mindre. Man märker även skillnad på hans beteende om vi vart hemma en hel dag eller vart iväg. Har vi varit borta är han helt sjukt uppskruvad, jätte trött och lyssnar inte alls när vi kommer hem.

    Har läst så mycket om adhd och han passar in som handen i handsken. Nu har vi flyttat och har nytt bvc, ny bvcsköterska och läkare aom förgoppningsvis lyssnar.

    Men vill gärna höra era erfarenheter med så små barn och npf diagnoser

  • Svar på tråden Adhd 3,5åring?
  • Stumpan83

    Ni kan säkert ha rätt i era tankar och känslor men vad jag vet och känner till utreder man inte så små barn om man inte misstänker autism. Den yngsta jag hört om som fått en ADHD-diagnos var 5 år. Han utreddes endast för att man var oroliga för autism. Om inte BVC lyssnar på er kan ni alltid ringa till BUP och fråga om råd.

  • Elin P

    Jag tänker också att ni säkert kan ha rätt i er magkänsla. Har själv en 3-åring där jag har misstanke om att det kan sluta med en adhd-diagnos i slutändan. Han är ungefär som ditt barn, högt och lågt, påhittig, aldrig still, bråkig, slåss etc. Men det känns inte aktuellt att kunna utreda det redan nu. Tänker du att du vill utreda ditt barn men inte blir lyssnad på? När barn är så små är det tyvärr väldigt svårt att veta vad som är omognad och vad som är något mer. Så jag förstår att de inte vill utreda än. Det ni kan göra är ju att lära er mer om adhd och framförallt strategier för att det ska fungera bättre. Förberedelse är ju ofta a och o, man kan använda sig av bilder till exempel. Många barn mår bättre av ett sånt bemötande oavsett diagnoser. Sen att faktiskt ta hand om sig själv så man orkar vara förälder är superviktigt.

  • Elin P

    Viktigast är att det blir utredning inför skolstarten tänker jag. För då kan det bli mycket negativt om barnet inte klarar skolan och man inte vet vad som är problemet. Ofta brukar ju förskolan reagera på barn om det inte fungerar. De ser så många barn så de lär sig vad som sticker ut. Min äldre son har både autism och adhd, där började förskolan reagera då han var 4 år.

Svar på tråden Adhd 3,5åring?