Anonym (Face) skrev 2020-05-09 03:32:34 följande:
Jag är skulle behöva lite hjälp med att hitta prisvärda produkter till mitt ansikte. Är lite rädd för att fråga om hjälp i en butik för jag gissar på att de kommer plocka ihop en rad olika grejer som jag inte har råd med.
Min hud är åt det torrare hållet. Har synliga porer på kinderna, inte jättestora eller så men hade varit härligt att kunna förminska dem på något sätt. Har lite blackheads, pormaskar på näsan. Ingen acne och ingen oljig/glansig hy. Lite röd om kinderna.
* Vad är toner och behöver jag egentligen det?
* Ska serum och dagkräm användas tillsammans och i vilken ordning?
* Behövs en ögonkräm eller räcker det att jag tar dagkräm under ögonen?
* Vilken rengöring skulle kunna passa mig? Mousse? Gel?
Jättesnällt om någon vill svara.
- Nej, tycker inte att du behöver toner. Det jag tycker är viktigast i en rutin är rengöring, exfoliering, återfuktning och SPF. Toner är rätt ofta överflödig, även om det finns många bra toners där ute. Men du behöver dem inte.
- Serum och dagkräm kan och ska användas ihop. Serum används först och sedan moisturiser. Vilket serum som du ska använda beror ju såklart på vad du vill få ut av det. The Ordinary har många billiga och bra serum och deras hemsida är väldigt pedagogisk. Kolla igenom deras produkter och se om du hittar något so ser intressant ut. De har även exempel på olika rutiner för olika hudtyper. De har även en bra kundtjänst som kan hjälpa dig med rekommendationer.
Det enda du ska passa dig för när det gäller serum är att inte alla kan blandas och vissa ska inte användas dagtid. Använder du t.ex. retinol eller olika syror är det väldigt viktigt att du använder SPF.
- Ögonkräm kan vara bra, men skulle inte heller säga att det är
nödvändigt. Om du inte har pengar för ögonkräm just nu, skulle jag skippa det.
- CeraVe gör väldigt bra cleansers. Något sånt skulle nog passa dig.