• Anonym (Hud)

Någon som känner igen - öm i huden vid beröring

Hej.

Jag vill se om någon känner igen detta och har tankar om vad det kan vara. Har träffat läkare en gång som tänkte någon form av tillfällig nervsmärta... skulle avvakta. Om det ej försvunnit inom en månad så skulle jag tillbaka.

Men hursomhelst. Det började med att jag kände på högersida rygg att jag liksom var känslig för beröring. På en punkt. Jag kände igen det från när jag brukar vara riktigt sjuk med feber att huden liksom känns som någon river på. Det går över när febern lagt sig oftast inom 1-2 dagar. Så jag tänkte att jag nu höll på bli sjuk. I samband med detta som inföll förra helgen så kände jag mig väldigt trött och orkeslös. Men inget annat tillkom. Spenderade helgen ganska så vilandes. När måndag kom så var tröttheten och orkeslösheten inte alls lika påtaglig men däremot hade denna ömheten i huden spridit sig till höger skulderblad och armhålan och under armen på högersida Och magen/midjan höger sida. Sen har det avtagit lite. Och känns ibland och ibland inte. Väldigt diffust. Om jag känner nu på armen och övriga områden känner jag inget. Om min man skulle känna med lätt beröring så känns det ibland och ibland inte. Skulle han massera så är det bara skönt. Inget som känns obehagligt. Alvedon lindrar till viss del. Mest känns det av kläderna.

Man googlar ju. Första som kommer upp är MS och bältros. Bältros uteslöt läkaren. MS kan han ju inte utesluta så klart och menade att det visst är ett symptom men att jag borde haft andra symptom då också och haft en nedsatthet i muskelkraft. Han verkade inte orolig alls. Menade att det också kunde handla om belastningsfaktorer. Jobb hemifrån. Icke optimal förändrad arbetsplats. Sovit konstigt Osv.

Men nu har det hållit på i över en vecka. Man funderar ju...

Någon som känner igen detta och har någon tanke?

God helg på alla!

• Svar på tråden Någon som känner igen - öm i huden vid beröring
  • Anonym (covid)

Long shot men läste i Aftonbladet att Corona tydligen kan ge upphov till pirrningar och obehag från huden.

• Anonym (ooo)

Det där svårt, när symtomen kanske stämmer in på flera saker, klart man börjar googla och fundera

Jag kom i af att tänka på en elev jag hade för ett antal år sedan. Han fick lunginflammation och blev inlagd för han var väldigt sjuk.  Medan han var på sjukhuset så fick han även jätteöm hud och när personalen skulle röra vid honom så nästan skrek han. Han berättade hur förvånad han blev över att det verkligen var så obehagligt att de inte fick röra honom. De konstaterade att han hade fått en hudåkomma som heter rosfeber.
    Jag vet verkligen inget mer än eleven berättade men kan det vara något att fråga läkaren om? 

I killens fall sa läkarna att han troligen fått det för att hela hans system var utslaget för att han varit så sjuk innan. Det gick över på ett par dagar när de kunde ge honom rätt medicin. 

• Anonym (Hud)
    Anonym (covid) skrev 2020-05-09 08:25:13 följande:

Long shot men läste i Aftonbladet att Corona tydligen kan ge upphov till pirrningar och obehag från huden.

Tanken har ju slagit mig. Någon dag efter jag började känna symptomen så läste jag just den artikeln och andra också... men tänker: hur sannolikt att jag bara har just det symptomet....? Ingen aning alltså men man blir ju fundersam här...
  • Anonym (anna)
    Anonym (Hud) skrev 2020-05-09 09:48:46 följande:
    Tanken har ju slagit mig. Någon dag efter jag började känna symptomen så läste jag just den artikeln och andra också... men tänker: hur sannolikt att jag bara har just det symptomet....? Ingen aning alltså men man blir ju fundersam här...
    Har du herpes? 
  • Anonym (Hud)
    Anonym (anna) skrev 2020-05-09 10:12:09 följande:

Har du herpes? 

Ja! Får det inte så ofta men har det och har virustabletter för det. Men är restriktiv med dem.

Till saken hör (kanske) att jag för ca 7-8 mån sen fick en ensidig ansiktsförlamning från ingenstans. Också där fick jag känslan under ca 2 veckor att jag höll på bli sjuk men inget bröt ut. Sen vaknade jag en dag och kunde knappt le. Så sökte vården och fick konstaterat bells pares och att det kunde ta upp till ett år innan jag var återställd. Fick påbörja 10 dagars kortisonbehandling. Tablettform. Redan efter 2-3 dagar märkte jag skillnad och inom 2 mån kände jag mig helt återställd och vis återbesök 3 mån efter första symptom så konstaterade även läkare att jag var det.

Även detta härrörde de till virusinfektion som lagt sig på nerv och därav mina symptom och kopplade det till herpesvirus.

Läkaren jag träffa för någon dag sedan sa också att det kan vara en virusinfektion som inte ?bryter ut? men han uppehöll sig inte så länge vid den hypotesen...
  • Anonym (Hud)
    Anonym (ooo) skrev 2020-05-09 08:40:42 följande:

Det där svårt, när symtomen kanske stämmer in på flera saker, klart man börjar googla och fundera

Jag kom i af att tänka på en elev jag hade för ett antal år sedan. Han fick lunginflammation och blev inlagd för han var väldigt sjuk.  Medan han var på sjukhuset så fick han även jätteöm hud och när personalen skulle röra vid honom så nästan skrek han. Han berättade hur förvånad han blev över att det verkligen var så obehagligt att de inte fick röra honom. De konstaterade att han hade fått en hudåkomma som heter rosfeber.

Jag vet verkligen inget mer än eleven berättade men kan det vara något att fråga läkaren om? 

I killens fall sa läkarna att han troligen fått det för att hela hans system var utslaget för att han varit så sjuk innan. Det gick över på ett par dagar när de kunde ge honom rätt medicin. 

Så ont har inte jag. Inte ont alls faktiskt. Mest obehag och ömhet.

Men tack ändå. Ska läsa om det. Kanske finns olika grader så att säga... tack!
  • Anonym (anna)
    Anonym (Hud) skrev 2020-05-09 10:18:06 följande:
    Ja! Får det inte så ofta men har det och har virustabletter för det. Men är restriktiv med dem.

Till saken hör (kanske) att jag för ca 7-8 mån sen fick en ensidig ansiktsförlamning från ingenstans. Också där fick jag känslan under ca 2 veckor att jag höll på bli sjuk men inget bröt ut. Sen vaknade jag en dag och kunde knappt le. Så sökte vården och fick konstaterat bells pares och att det kunde ta upp till ett år innan jag var återställd. Fick påbörja 10 dagars kortisonbehandling. Tablettform. Redan efter 2-3 dagar märkte jag skillnad och inom 2 mån kände jag mig helt återställd och vis återbesök 3 mån efter första symptom så konstaterade även läkare att jag var det.

Även detta härrörde de till virusinfektion som lagt sig på nerv och därav mina symptom och kopplade det till herpesvirus.

Läkaren jag träffa för någon dag sedan sa också att det kan vara en virusinfektion som inte ?bryter ut? men han uppehöll sig inte så länge vid den hypotesen...
    Då tror jag absolut att de sensationer du känner i huden har med din herpes att göra. 
  • Anonym (Hud)
    Anonym (anna) skrev 2020-05-09 10:35:56 följande:

Då tror jag absolut att de sensationer du känner i huden har med din herpes att göra. 

Vet du någonstans man kan läsa om detta eller har du själv haft liknande? Är det övergående? Hur länge kan det hålla i Osv?
  • Anonym (jo)

Jag kan bli öm i huden på vissa ställen om jag har en virusinfektion på gång.

• Anonym (Hud)
    Anonym (jo) skrev 2020-05-09 10:51:02 följande:

Jag kan bli öm i huden på vissa ställen om jag har en virusinfektion på gång.

Jo samma här men ingen virusinfektion har hittills brutit ut. Iaf inte på ett sätt jag känner igen: förkylning feber etc. Inne på 8-9e dagen nu med denna ömhet som idag vid en punkt blivit lite mer brännande....
  • Anonym (Hud)
    Avenia skrev 2020-05-09 16:10:28 följande:

Har du haft någon fästing det senaste året?

Inte vad jag vet eller lagt märke till. Fästing kollade de efter när jag fick en ensidig ansiktsförlamning. Hitta inget då. O därefter kom corona Osv. Vi håller oss ganska mkt hemma. Jobbar hemifrån Osv. Så sannolikheten att jag skulle dragit på mig det nu på senare tid känns minimal..
  • Avenia
    Anonym (Hud) skrev 2020-05-09 17:35:13 följande:

Inte vad jag vet eller lagt märke till. Fästing kollade de efter när jag fick en ensidig ansiktsförlamning. Hitta inget då. O därefter kom corona Osv. Vi håller oss ganska mkt hemma. Jobbar hemifrån Osv. Så sannolikheten att jag skulle dragit på mig det nu på senare tid känns minimal..

Har du haft ensidig ansiktsförlamning och nu dessa symtom så misstänker jag starkt borrelia. Ev. i kombination med andra fästingburna infektioner.
  • Anonym (Hud)
    Avenia skrev 2020-05-09 17:47:04 följande:

Har du haft ensidig ansiktsförlamning och nu dessa symtom så misstänker jag starkt borrelia. Ev. i kombination med andra fästingburna infektioner.

Hmm. Du har en poäng! Jag är dålig på sånt här. Men visst går det att ta prover för borrelia? Jag har förvisso för mig de kollade det vid ansiktsförlamningen. De tog massor med tester då som alla kom tillbaka utan anmärkning. Efter 2-3 dagar kortison så började ansiktsförlamningen backa och inom en mån var jag nästan helt återställd. Den var inte så grav.

Men ska absolut kolla om de tog borrelia test annars gå och testa mig.

Är ganska så mkt en stadsmänniska. Befinner mig sällan i skog och höga gräs etc där jag (stadsbo som en är) tänker att fästingar mestadels uppehåller sig men vad vet jag egentligen... har inga märken på kroppen från det iaf. Maken har inspekterat.
  • Avenia
    Anonym (Hud) skrev 2020-05-09 19:46:17 följande:

Hmm. Du har en poäng! Jag är dålig på sånt här. Men visst går det att ta prover för borrelia? Jag har förvisso för mig de kollade det vid ansiktsförlamningen. De tog massor med tester då som alla kom tillbaka utan anmärkning. Efter 2-3 dagar kortison så började ansiktsförlamningen backa och inom en mån var jag nästan helt återställd. Den var inte så grav.

Men ska absolut kolla om de tog borrelia test annars gå och testa mig.

Är ganska så mkt en stadsmänniska. Befinner mig sällan i skog och höga gräs etc där jag (stadsbo som en är) tänker att fästingar mestadels uppehåller sig men vad vet jag egentligen... har inga märken på kroppen från det iaf. Maken har inspekterat.

50% av alla smittade får inget märke!
  • Anonym (Hud)
    Avenia skrev 2020-05-09 20:33:45 följande:

50% av alla smittade får inget märke!

Ha! Där ser man! Märkligt att man måste eftersöka sånt här själv! Att inte läkare själv tänker i dessa banor och iaf tar ett prov om inte annat så för att utesluta!

Du har ju verkligen en poäng tänker jag!

Tack! Ska ta tag i det på måndag!

Om någon mer känner igen detta så skriv gärna. Om det var borrelia eller annat Osv.
  • Anonym (Hud)

Uppdaterar lite med att min man igår upptäckte en röd prick/ett rött utslag på vänster skulderblad. Ingen stor men tillräckligt synlig.

Tänkte då bältros men som jag förstår det så gör bältros ont och kliar. Det gör inte detta. Och är inte heller på samma sida som ömheten i huden. Som numera gör mer ont än ömt. Ska ringa Vc direkt nu på morgonen när de öppnat.

Svar på tråden Någon som känner igen - öm i huden vid beröring