• Anonym (Inte otrogen)

    Otrohet

    Om 38% med barn upp till 13 år är eller har varit otrogen i nuvarande relation innebär det att i nästan fyra av fem sådana relationer är den ena eller har varit otrogen.

    Hur tänker ni som är övertygade om att er partner aldrig skulle kunna göra något så vidrigt? Är just ni en på fem? Varför just ni? Risken att er partner är otrogen är statistiskt sett många gånger större än chansen att hen inte är det.

    www.aftonbladet.se/family/a/6jQzrO/sa-ar-svenska-smabarnsforaldrar-otrogna

  • Svar på tråden Otrohet
  • Anonym (f)

    Aftonbladet behöver ju inte alltid vara sanningen. 

    Jag har själv varit utsatt för otrohet, två gånger med olika partners. Har faktiskt bestämt mig för att leva ensam med mina barn pga detta.

    Kanske om jag i framtiden träffar någon väldigt speciell och barnen är utflugna att jag kan tänka mig försöka, men just nu är det inte aktuellt.

    När det gäller personer som blint tror på sin partner, jag kan förstå att man vill och behöver lita på personen, men i vissa fall har det varit så tydligt att det är så, men partnern har ändå valt att förneka det. Det tycker jag är konstigt.

  • Tukt

    Är ju en låst artikel, så svårt att uttala sig om undersökningen det relateras till.
    Frågan är ju också vad man räknar in i begreppet otrogen. Ser man exempelvis här inne så tycks många tolka det tämligen fritt.

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Inte otrogen) skrev 2020-05-09 10:41:38 följande:

    Om 38% med barn upp till 13 år är eller har varit otrogen i nuvarande relation innebär det att i nästan fyra av fem sådana relationer är den ena eller har varit otrogen.

    Hur tänker ni som är övertygade om att er partner aldrig skulle kunna göra något så vidrigt? Är just ni en på fem? Varför just ni? Risken att er partner är otrogen är statistiskt sett många gånger större än chansen att hen inte är det.

    www.aftonbladet.se/family/a/6jQzrO/sa-ar-svenska-smabarnsforaldrar-otrogna


    Räkna om, räkna rätt. 38 % betyder ungefär 4 av 10 relationer, dvs 2 av 5 och inte 4 av 5. Sedan beror det på vad man menar med otrohet också. Förhoppningsvis känner man sin partner så pass väl och så haft vett om att välja en bra partner från början så man inte lever i nåt white trash-drama. Då ökar risken för otrohet så klart.
  • Anonym (Maja2)

    Det gäller ju bara småbarnsföräldrar. Inte så konstigt under småbarnsliden är det ofta svårt att få till både sex och närhet. Klart att risken för otrohet ökar då.

  • Anonym (Inte otrogen)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-09 11:25:29 följande:

    Räkna om, räkna rätt. 38 % betyder ungefär 4 av 10 relationer, dvs 2 av 5 och inte 4 av 5. Sedan beror det på vad man menar med otrohet också. Förhoppningsvis känner man sin partner så pass väl och så haft vett om att välja en bra partner från början så man inte lever i nåt white trash-drama. Då ökar risken för otrohet så klart.


    Tänk en gång till och var inte så spydig, jag tänker bättre än de flesta :) I fem relationer är det tio personer, fyra av dem är otrogna. Det kanske bara gäller två relationer då, men jag tänkte snabbt att en otrogen är tillsammans med någon som inte är otrogen, det var förstår dumt. Jag har inte räknat på hur stor sannolikheten är att de paras ihop men om du tänker att du är kunnig inom matematik och statistik så får du gärna göra en sannolikhetsberäkning på det. Det är inte svårt och vore såklart intressant!
  • Anonym (Inte otrogen)
    Tukt skrev 2020-05-09 11:09:17 följande:

    Är ju en låst artikel, så svårt att uttala sig om undersökningen det relateras till.

    Frågan är ju också vad man räknar in i begreppet otrogen. Ser man exempelvis här inne så tycks många tolka det tämligen fritt.


    Missade det!

    ?Är du eller har du varit otrogen mot din nuvarande ?partner?

    Nej ? 59 procent

    Ja ? 38 procent

    FAKTA: Om undersökningen

    Undersökningen är gjord av Demoskop på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Iniziopanelen som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten som har barn 13 år eller yngre. Undersökningen

    omfattar 485 intervjuer under perioden 19 februari ? 5 mars, 2020 och är genomförd som en webbundersökning. Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder.?

    Eftersom det är otrogna själva som svarat ja på frågan gissar jag att de dragit sin egen gräns vid sex, och att ganska många som sexchattat, hånglat eller flirtat lite inte betraktar det som otrohet. Det brukar iallafall låta så på dem... men helt rätt öppet för tolkning, jag ser inget som specificerar att det är samlag som gäller, utan var och en som svarat har själv gjort bedömningen om huruvida de varit otrogna eller ej.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Inte otrogen) skrev 2020-05-09 15:58:26 följande:
    Tänk en gång till och var inte så spydig, jag tänker bättre än de flesta :) I fem relationer är det tio personer, fyra av dem är otrogna. Det kanske bara gäller två relationer då, men jag tänkte snabbt att en otrogen är tillsammans med någon som inte är otrogen, det var förstår dumt. Jag har inte räknat på hur stor sannolikheten är att de paras ihop men om du tänker att du är kunnig inom matematik och statistik så får du gärna göra en sannolikhetsberäkning på det. Det är inte svårt och vore såklart intressant!
    Tänker kanske du gör men räkna kan du inte. De har naturligtvis inte intervjuat båda parterna utan bara den ena. Om du då intervjuar tio personer och fyra säger att de varit otrogna så är det naturligtvis 2 av 5/4 av 10/38 %.
  • Anonym (Inte otrogen)
    Anonym (f) skrev 2020-05-09 11:03:16 följande:

    Aftonbladet behöver ju inte alltid vara sanningen. 

    Jag har själv varit utsatt för otrohet, två gånger med olika partners. Har faktiskt bestämt mig för att leva ensam med mina barn pga detta.

    Kanske om jag i framtiden träffar någon väldigt speciell och barnen är utflugna att jag kan tänka mig försöka, men just nu är det inte aktuellt.

    När det gäller personer som blint tror på sin partner, jag kan förstå att man vill och behöver lita på personen, men i vissa fall har det varit så tydligt att det är så, men partnern har ändå valt att förneka det. Det tycker jag är konstigt.


    Tråkigt att höra att du utsatts flera gånger.

    De kanske väljer att förneka det så som du ser det men i själva verket egentligen inte tycker att det är upprörande?
  • Anonym (Inte otrogen)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-09 16:06:33 följande:

    Tänker kanske du gör men räkna kan du inte. De har naturligtvis inte intervjuat båda parterna utan bara den ena. Om du då intervjuar tio personer och fyra säger att de varit otrogna så är det naturligtvis 2 av 5/4 av 10/38 %.


    De har intervjuat ett urval, där alla ingår i en relation. Det är rimligt att påstå att om 4/10 är otrogna och 6/10 tillfrågade inte är det men samtliga tillfrågade är i relation så kanske det är så att 2/5 relationer består av två otrogna och 3/5 av folk som är trogna, eller så är det mer troligt en mix där faktiska antalet relationer med otrohet finns någonstans mellan 2/5 och 4/5, någon liten övervikt uppåt med hänsyn till att urvalet trogna är större än urvalet otrogna. Men ja, min första tanke att alla fyra är i relation med en person som inte är otrogen är såklart lika fel som din tanke att det inte blandas alls.
Svar på tråden Otrohet