• Bamse22

    Diabetes typ 1 nätter

    Sonen på drygt 14 fick diabetesdebut okt-19. Funkar över förväntan men nätterna får vi gå upp o kolla blodsocker flera ggr då de kan svänga kraftigt. Vad är bra att äta innan sänggående för ett jämnt blodsocker nattetid?... Vore så skönt att få sova lite fler timmar i streck

  • Svar på tråden Diabetes typ 1 nätter
  • Ailin

    Finns väldigt bra grupper på Facebook för diabetesföräldrar, där du kommer få massor av svar. Testa det!

    Ni kanske borde justera basalen? Annars långsamma kolhydrater och fett, typ som Julia skrev, grovt bröd med smör och ost.

  • Elin P

    Havregrynsgröt med en grov smörgås till? Ägg och kvarg samt grovt bröd?

  • advicecolumnist

    Många äter något med lite fett och protein i innan sängdags för att det blir en väldigt långsam höjning, t.ex. jordnötssmör eller något med ost. Men mitt bästa råd är: skaffa en CGM till honom. Då kan både han och ni få larm som väcker er om blodsockret går över eller under en nivå man själv ställer in, så ni får sova bättre! Dessutom blir det mycket lättare att justera både bolusdoser och långtidsverkande när man kan se hur nivåerna skiftar vid olika inställningar.
    Det allra bästa kanske vore om han kunde få en pump med tillhörande CGM. Jag är inte helt insatt i vad som finns tillgängligt i Sverige men jag vet att det finns Medtronic Minimed 670 (www.medtronic-diabetes.se/insulinpumpsbehandling/minimed-670g-systemet) och Tandem T:slim (rubinmedical.se/tslim-x2-insulinpump/). Medtronic har en egen CGM som bara funkar tillsammans med pumpen, och T:slim fungerar tillsammans med Dexcom CGM som också kan användas utan någon pump. Det som är bra med båda är att när pumpen får information från CGM att blodsockret håller på att bli för lågt stängs insulinet av en stund för att förhindra att det kraschar.

Svar på tråden Diabetes typ 1 nätter