• Anonym (A)

Värt att försöka begära ersättning för ärr på ryggen?

För snart 1 år sedan var jag med i en olycka, där jag skrapade upp ryggen svårt. Såret var stort som 3 A4-papper, och täckte ungefär 3/4-delar av min rygg. Idag är ärret "bara" ca. 2.5 A4-papper stort, och täcker 2/3-delar av ryggen. Skulle uppskatta ärret till ca. 45 x 25 cm.
    När tiden väl är inne, är det ens värt att försöka söka ersättning för ärret via försäkringen? Jag menar, nog för att det är rätt stort och ser rent utsagt förj-vligt ut, men det sitter ju trots allt på ryggen, och så länge jag har långärmade kläder med "hel rygg" (så att säga), så syns det ju inte. För mig skulle det inte kännas värt "administrationen" om jag inte var hyfsat säker på att få ut åtminstone 3- till 5 000 kr för det. 
    Är det någon annan här som har erfarenhet av ersättning för större ärr på ryggen?

• Svar på tråden Värt att försöka begära ersättning för ärr på ryggen?
  • Anonym (Ja)

"Administrationen" innebär att du skickar in bilder på hur ärret ser ut så det är inte speciellt krångligt...

Det ska ha gått 1 år för att det ska räknas som bestående sen skickar du bara bilderna till din handläggare och hänvisar till ärendenumret du fick när du anmälde olyckan.

Man får rätt bra ersättning för ärr så jag tycker absolut att du ska begära det, mina sitter i ansiktet och är knappt synliga idag men fick ut närmare 80 000

• Anonym (Laura)
    Anonym (Ja) skrev 2020-05-10 09:13:40 följande:

"Administrationen" innebär att du skickar in bilder på hur ärret ser ut så det är inte speciellt krångligt...

Det ska ha gått 1 år för att det ska räknas som bestående sen skickar du bara bilderna till din handläggare och hänvisar till ärendenumret du fick när du anmälde olyckan.

Man får rätt bra ersättning för ärr så jag tycker absolut att du ska begära det, mina sitter i ansiktet och är knappt synliga idag men fick ut närmare 80 000

Håller med om att TS bör skicka in bilder på sitt ärr, men ärr i ansiktet kommer alltid ge mycket pengar. Det är svårt att jämföra såna ärr med ett ärr på ryggen.
  • Anonym (ja 2)

Det som är viktigt är att du anmält att olyckan skett (tror det skall vara gjort inom ett år från att den skedde). Sedan kan du ta lite längre tid på dig att fundera över om du vill söka ersättning för ärret, men du borde kunna få en bra summa. Tänk på att ryggen är något vi i Sverige ofta visar på badstranden, simhallar, omklädningsrum tex.

• Stumpan83

www.trafikskadenamnden.se/skadereglering/

Gå in på denna sida så kan du söka efter hur mycket ersättning du skulle kunna få utifrån placering och hur missprydande ärret är.

Tänk på att de flesta försäkringsbolag kräver att du ska ha fått läkarbehandling av såret för möjlighet till ersättning. Gissar att du haft det då såret varit så pass stort.

Svar på tråden Värt att försöka begära ersättning för ärr på ryggen?