• Anonym (Anonym)

    Hon tog mitt namn efter missfallet

    Jag fick missfall förra året men hade innan missfallet bestämt mig för namn. Jag berättade detta namnet för min syster. Hon är nu gravid och sa att hon tänkt ta det namnet. Tycker ni detta är ok? Överreagera jag? Är så hemskt besviken och ledsen.

  • Svar på tråden Hon tog mitt namn efter missfallet
  • Anonym (Psycobitch)

    Det låter som din syrra är helt efterbliven. Det är helt sjukt att välja samma namn. Okänslig jävel. Har hon nån diagnos?

  • fjanten

    Okej att man inte kan "paxa" ett namn, men det där känns otroligt okänsligt! Förstår om du blir ledsen

  • Anonym (Psycobitch)

    Det är ett bevis på hur mycket (lite) du betyder för henne.

  • Anonym (S)

    Frågade hon dig om vad du tycjte om det eller sa hon bara att hon skulle ge det namnet? Vet du att hon minns att ditt barn skulle få det namnet? Finns det någon möjlighet att hon ser det som något fint att namnge sitt barn efter ditt? (om det var ett sent missfall)?

    Svårt att säga om det är ok beteende eller ej beroende på situationen, men oavsett så bör ju du tala om hur du känner för din syster. Och när du gjort det är det självklart att hon ska respektera din åsikt och ge sitt barn ett annat namn istället.

  • Anonym (eee)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-10 08:56:36 följande:

    Jag fick missfall förra året men hade innan missfallet bestämt mig för namn. Jag berättade detta namnet för min syster. Hon är nu gravid och sa att hon tänkt ta det namnet. Tycker ni detta är ok? Överreagera jag? Är så hemskt besviken och ledsen.


    Man kan inte "stjäla" ett namn. Jag vet att många som vill ha barn tänker på det här sättet och jag förstår att det ter sig klumpigt av din syrra att göra så här, men det handlar nog mer om det, tänker jag, inte om själva namnet. Hur är er relation i övrigt? 
  • Anonym (Juliet)

    Jag är också en sån som inte tycker att man kan "paxa" eller "stjäla" namn, men det här är ju faktiskt rätt okänsligt. Har din syster tänkt på att du kanske kommer bli direkt påmind av ditt missfall varje gång du ser din systerdotter/son?

  • Mimosa86

    Klart msn inte kan paxa ett namn men detta är riktigt okänsligt! Snacka om att strö salt i ett öppet sår

  • Anonym (Mamma)

    Men vad sa du till din syster när hon berättade det?? Du måste ju säga ifrån! Då får hon iaf möjligheten att antingen vara ett okänsligt praktsvin eller fatta att man faktiskt inte gör vad som helst, särskilt inte mot sin syster, som dessutom fått missfall!! Hemskt ledsen för din skull för det, hoppas det funkar bättre i framtiden.

Svar på tråden Hon tog mitt namn efter missfallet