• Anonym (Helena1516)

Vad betyder det att man är nolltaxerad?

Har sedan några månader dejtat en kille men har hela tiden känt att det är nåt som inte stämmer med det han säger att han gör på dagarna. Han säger att han har egen firma och jobbar med ekonomi och får in väldigt mycket pengar varje månad. Eftersom jag inte litar på honom men samtidigt är väldigt intresserad av honom kollade jag upp honom och det visade sej att han har 0 i deklarerad inkomst. Vad betyder det? Har han inget företag då? Lever han på soc? Känns jättekonstigt! Vill inte gå vidare med honom om han har ljugit för mej! Sen vad han tjänar spelar mindre roll men om han ljuger om det om det kanske han ljuger om annat också och det känns inte okey!

• Svar på tråden Vad betyder det att man är nolltaxerad?
  • Anonym (Elin79)

Han kan ju ha en firma som han plockar pengar ur. Men deklarerar man noll så kan det väl varken vara aktieutdelning eller lön för det ger underlag för beskattning. Så det verkar lite mysko.

• Anonym (Skumt)

Att han inte tar ut någon lön utan betalar alla sina utgifter via företaget, skulle jag gissa. Jag tror inte att det är tillåtet att göra så.

• Anonym (F)

Det är skumt. Han kan ha kapitalinkomster som han lever av men om han påstår att han jobbar hårt och tjänar fina pengar är det inte via företaget. Det går inte att t ex ta aktieutdelning utan att ta ut någon lön. Låtets som han försöker försköna verkligheten och inte vill bli synad.

• Anonym (KJ)

Kan också vara en kriminell snubbe. Se upp för tusan!

• Anonym (.)
    Anonym (F) skrev 2020-05-10 13:43:57 följande:

Det är skumt. Han kan ha kapitalinkomster som han lever av men om han påstår att han jobbar hårt och tjänar fina pengar är det inte via företaget. Det går inte att t ex ta aktieutdelning utan att ta ut någon lön. Låtets som han försöker försköna verkligheten och inte vill bli synad.

Jo, man får ta aktieutdelning utan lön enligt den s.k. förenklingsregeln. Ca 170000kr per år, så det blir väldigt lite efter skatt i månaden att leva på om man endast tar ut denna aktieutdelning.

Ts sök på killen på "alla bolag". Har han något eget företag kommer du finna bolaget där, och kan få se vad företaget har haft för omsättning vinst osv under de senaste åren.
Svar på tråden Vad betyder det att man är nolltaxerad?