• bjofol

    Vänner som sviker

    Hej på er!

    Försöker förstå mig på tjejer i 17-18-års åldern. Min dotter har sedan många år tillbaka varit del i ett gäng på fyra tjejer som hängt ihop i vått och torrt och aldrig lämnat någon utanför. 4 vänner som funnits för varandra. En av tjejerna har pojkvän sedan nått år tillbaka och har inte hängt med lika mycket. Övriga tre, däribland min dotter, umgicks dock i oförändrad utsträckning.

    Tills för ett par veckor sedan då de andra två plötsligt slutade höra av sig till min dotter som nu känner sej riktigt sviken. Hennes "vänner" hittar på saker själva numer, saker de brukade göra ihop alla 4.

    Min dotter har frågat dem vad som hänt men bara fått luddiga svar som "Man har olika relationer med olika människor", en säger "vi kan träffas när jag inte är med den andra", en av dem blir sur och slår ifrån sig när min dotter ber om en förklaring, hon beklagar sej och tycker min dotter lägger skuld på henne när min dotter försöker få svar på vad som hänt och samtidigt berättar hur hon känner.

    Det här är naturligtvis inget jag som förälder ska blanda mej i, mer än att stötta min dotter. Kände dock att jag behövde skriva av mig lite då situationen gör mej både oroad och förbannad.

    Förbannad för jag tycker"vännerna" beter sig illa mot min dotter. En viss oro kan jag känna för min dotter då hon inte är den supersociala typen som hittar vänner enkelt.

    Jag tänker, nog fasen borde man väl kunna kräva av de som varit ens vänner länge att de åtminstone är ärliga och förklarar vad som är orsaken?

    Min dotter hade ett tufft första år på gymnasiet där hon hamnade i en klass hon inte trivdes i och en rektor som av prestigeskäl vägrade låta henne byta klass. I tvåan kom en ny rektor och hon fick självklart byta klass. Nu trivs hon i skolan igen men att "vännerna" sviker är nog det sista hon behövde.

    Någon som har haft liknande erfarenheter med sina barn? Skriv gärna och berätta.

    //Björn

  • Svar på tråden Vänner som sviker
  • Anonym (Kvinna 39)

    De vill så klart inte vara ärliga eftersom det kommer att såra din dotter. De vill inte umgås med henne längre, det är den ledsamma sanningen. Bäst är om hon kan försöka hitta andra vänner istället.

  • Tecum

    Man förändras över tid, de andra två och din dotter har växt ifrån varann. Det är inte så mycket att göra utan din dotter får försöka hitta nya vänner.
    Inte så lätt för de andra att säga att de inte trivs med henne på samma sätt som förr heller.

Svar på tråden Vänner som sviker