• CattisStella

    34 år och gravid med första barnet

    Hej!

    Som rubriken lyder så är jag 34 år och gravid i vecka 6 med mitt första barn. Jag blir så fruktansvärt påverkad av alla risker man blir presenterad inför i och med sin ?höga ålder? jag hade önskat att jag var yngre men livet är ju vad det är. Jag är frisk och har god fysik inte kanske vältränad men normalviktig osv. Finns det någon här inne som varit i samma situation som mig och ändå fått friska barn och en kropp som återhämtat sig ok efter förlossning?

  • Svar på tråden 34 år och gravid med första barnet
  • Mortiscia80

    Grattis! :) Jag var 37 med första och var inte särskilt orolig. Jag hade verkligen inte god kondition men klarade förlossningen jättebra ändå. Fullt friskt barn och kroppen är i stort sett likadan som innan.

    Tips: träna bäckenbotten, många som fött barn blir smått inkontinenta men det kan motverkas med lite knipövningar.

  • Mortiscia80

    Grattis! :) Jag var 37 med första och var inte särskilt orolig. Jag hade verkligen inte god kondition men klarade förlossningen jättebra ändå. Fullt friskt barn och kroppen är i stort sett likadan som innan.

    Tips: träna bäckenbotten, många som fött barn blir smått inkontinenta men det kan motverkas med lite knipövningar.

  • sextiotalist
    CattisStella skrev 2020-05-11 11:18:13 följande:

    Hej!

    Som rubriken lyder så är jag 34 år och gravid i vecka 6 med mitt första barn. Jag blir så fruktansvärt påverkad av alla risker man blir presenterad inför i och med sin ?höga ålder? jag hade önskat att jag var yngre men livet är ju vad det är. Jag är frisk och har god fysik inte kanske vältränad men normalviktig osv. Finns det någon här inne som varit i samma situation som mig och ändå fått friska barn och en kropp som återhämtat sig ok efter förlossning?


    Jag var 36. De allra flesta av mina vänner har varit i den åldern.

    Alla har fått friska barn

    De få som har fått barn med någon form av problematik har samtliga fått det som yngre föräldrar

    Lägg till att jag tillhör en släkt där de flesta fått sina barn efter 30 och varit en bit över 40 när de födde det yngsta.

    Nu är jag och mina vänner så gamla att våra telningar är vuxna
  • BuoBä

    Grattis! 34 är inte särskilt gammalt. Jag hann fylla 40 innan vårt första barn föddes. Jag frågade barnmorskan på MVC om det var några särskilda kontroller eller liknande pga min ålder. Hon tittade på mig som om det var den dummaste frågan hon hört på länge. Det fanns inga sådan generella riktlinjer alls, och det kan man tycka att det borde om det är så stora risker som vissa vill få det till.

    Alla de här riskerna det pratas om ökar också från väldigt låga nivåer, till något högre men fortfarande väldigt låga nivåer.

  • Gameofthrones

    Försök inte bli för mkt inmatad av information, ta det beslutet det du tycker är bäst,

    Skaffa sig råd är alltid en bra grej,

    Det finns ingen handbok hur man uppfostrar barn, 

    Börja inte med napp, - bara när du ser att det finns behov utav napp. tex. Man måste märka sådant själv. Jag har inte använt på mina söner dem hade inte det behovet men min yngsta var en snuttig tjej i baby åldern. 

    Lyssna inte på såhär ska man göra si och så, gör det du tycker.

    Folk har tendens och lägga sig i när man har barn. Oavsett familj, släkt, vänner eller nån utifrån.

    Fick en spydig kommentar när min första åkte vagn och var i en övergångsfas och inte ville sova längre på dagarna så lät mitt barn gråta sig trött och inte orka längre. -kommentaren- Fattar du inte han din son behöver napp?!

    Jag sa till kärringen att mitt barn har inte det behovet har aldrig haft . Sluta lägg dig i och fortsätt läsa din bok. Ta en kopp kaffe. Hon blev knäpp tyst. Haha.

    Så mitt tips är detta.

    34 år är ingen ålder =)

  • Jag är bara jag

    34 är absolut ingen hög ålder att vara gravid i. Finns inga ökade risker med den åldern inte. Jag var 48 och 49 när jag fick barn.

  • Mint

    Oroa dig inte! Jag har många mammor i min omgivning som varit 35-40 och alla deras barn (barnen är vuxna) är fullkomligt normala

    Jag har även jobbat i skola och träffat många struliga barn med olika diagnoser. Skulle säga att dessa barn övervägande har yngre föräldrar.

    Kvinnans ålder har liksom inte så stor betydelse som den allmänna debatten verkar få oss att vilja tro!

    Visst, en lite lätt ökad risk för kromosomavvikelse men fortfarande 99+ % chans att få ett barn utan avvikelse.

    ?Gamla? mammor är förresten inte något nytt. Det föddes FLER barn av 40-åriga mammor för 100 år sedan än nu. Visst hade dessa mammor ofta fått 10 barn innan men ändå, faktum kvarstår - många barn föddes av äldre morsor!

    Massvis med fullt friska barn har fötts av s k äldre mammor och nu finns ju med fosterdiagnostik och all tillgänglig kunskap ingenting att vara rädd för.

    Dessutom är du knappast ?äldre? vid 34. Det är en fullkomligt normal ålder att bli förstagångsmamma.

    Lycka till!

Svar på tråden 34 år och gravid med första barnet