• AngelicaS

Brösten blivit mjuka!

Tänkte höra om det är någon mer som fått muka bröst, de första dagarna hemma var dom hårda och man kände liksom att det spände när dom var fyllda.
    Pumpar en gång om dagen, och får då ut ca 120 ml. I går fick jag ut mer, så det har minskat lite granna tills idag, ammar litegranna med, men får ge flaska upptill, då hon inte blir mätt. Håller min mat på att ta slut?

• Svar på tråden Brösten blivit mjuka!
  • Netta74

Mjölkproduktionen har väl stabiliserat sig, mina är också mjuka (om det inte är väldigt länge sedan han åt, typ 6 timmar) men det finns hur mycket som helst i dem i alla fall.

• mammatill4

Det är helt normalt som ovanstående skrev så har produktionen ställt in sig på korrekt mängd. Du kan va lugn.

• MayaS

Det är helt normalt... brösten återgår till hur de "var"... är juh bara i början de bli spända... sedan efter ett tag så känner man inte längre hur mycket eller lite mjölk det finns... för brösten har "vant" sig....

• Tumbling down

Brösten blir mjuka efter ett tag det är helt normalt. Mat finns det även om det kanske känns sladdrig och tomt

• mammatill4

tillägger att om du pumpar och inte helammar så är det viktigt att pumpa ofta 1g/dag räcker inte för då trappas mjölkprod. ner.

• ellinormaria

brösten är bara så där hårda de första dagarna när mjölken rinner till och ställer in sig på hur mycket bebisen ammar. varför pumpar du en gång om dagen?

• Hallonpaj

Brösten ska bli mjuka! Det är helt i sin ordning - det är svullna lymfkörtlar och sånt i början bara. Det är också löättare att få ut mjölk med pumpen först i början, sen ställer utdrivningsreflexen in sig mer på barnet och det blir svårare att släppa ut mjölken ur bröstet till pumpen för många kvinnor.

Hur kommer det sig att du pumpar du istället för att amma en gång om dagen då? Det stimulerar inte mjölkproduktionen lika bra som amning. Hur länge har du fyllt på med ersättning och hur gammalt är barnet? Varför tror du att hon inte blir mätt?

Många frågor ...

Tillgången på mjölk styrs av principen om tillgång och efterfrågan - varje gång barnet suger skickas signaler till hjärnan att bilda mer mjölk - ju oftare du ammar, desto mer mjölk får du. För att få upp mängden behöver du amma mycket. Ammar du för sällan och för lite, och barnet äter sig mätt på ersättning och inte vill amma så ofta då, så kommer nog tyvärr mjölken att minska.

Men vill du få mer mjölk så måste du dra ner på ersättningen och ge bröstet oftare istället, så brukar det rätta till sig. Men det är ju något man måste känna själv vad man orkar med och vad man trivs bäst med.

Faskmatning kan dock försämra barnets sugteknik, och då kanske inte det funkar riktigt med mjölkproduktionen om man har otur.

• AngelicaS

Jag trivs bäst med att göra som jag gör nu, men ville bara kolla så att det inte är maten som är på väg att ta slut.

Svar på tråden Brösten blivit mjuka!