• SoulsWillRise

    Snälla hjälp

    Hej alla. Jag är gravid med mitt tredje barn. Dock är mina barn stora, 9 och 12 år så det var ett tag sen jag födde barn.

    I vecka 6 vaknade jag en morgon med ryggvärk från helvetet. Det började i höger skuldra, för att sen gå över till vänster skuldra, och nu i ländryggen. Det är så illa att jag vissa dagar skriker och gråter av smärta. Jag har aldrig varit med om liknande förut. Jag ringde barnmorskan och bad om hjälp, hon hänvisade mig till sjukgymnast. Jag kontaktade då i första hand vårdcentralen, och jag fick en tid hos läkaren. Väl på plats så undersökte inte läkaren mig, utan han hänvisade också till sjukgymnast. Så jag ringde dit och fick en tid snabbt. Sjukgymnasten var kanon, hon visade mig olika övningar och jag fick en apparat att ta med hem (tens). Ska på återbesök om 2 veckor.

    Är det någon som känner igen detta? Det har gått så långt att jag funderar på om jag verkligen kommer klara av att fullfölja detta :( Jag har ständigt ont, jag gråter mycket, jag är arg och bitter över smärtan, jag klarar inte ens av promenader längre, för varje steg känns som ryggen ska gå av. Jag fick dessa problem i vecka 6, är i vecka 13 nu.

    Jag har läst min journal, och jag tycker inte läkaren har skött detta bra, då jag faktiskt fick läsa mig till vad problemet var. Detta var inget någon talade om för mig, utan jag gick in på 1177 och loggade in i min journal och läste. Tycker även det är märkligt att läkaren kan ställa diagnos utan en undersökning. Men men. Jag ska logga in i min journal och sen skriva här vad som står. Vore hemskt tacksam om nån kunde hjälpa mig, så om du känner igen symtomen, snälla skriv, för jag känner mig riktigt eländig :(

  • Svar på tråden Snälla hjälp
  • Maymom

    Hej,

    Lumbago betyder typ ont i ryggen. Så är en väldigt generell ?diagnos?.

    Allmänläkare är nog inte det bästa i sånt fall, bättre med sjukgymnast/naprapat.

    Testa övningarna ett tag och blir det inte bättre så sök hjälp nån annanstans.

    Jag fick en sjukgymnast jag inte fick förtroende för så bytte till annat ställe och med henne fick jag bukt med ländryggsvärken på några veckor.

    Mycket tack vare ryggböj, googla mackenzie och rygg. Gjorde den flera ggr om dagen första veckorna.

    Lycka till!

  • SoulsWillRise
    Maymom skrev 2020-05-11 19:47:59 följande:

    Hej,

    Lumbago betyder typ ont i ryggen. Så är en väldigt generell ?diagnos?.

    Allmänläkare är nog inte det bästa i sånt fall, bättre med sjukgymnast/naprapat.

    Testa övningarna ett tag och blir det inte bättre så sök hjälp nån annanstans.

    Jag fick en sjukgymnast jag inte fick förtroende för så bytte till annat ställe och med henne fick jag bukt med ländryggsvärken på några veckor.

    Mycket tack vare ryggböj, googla mackenzie och rygg. Gjorde den flera ggr om dagen första veckorna.

    Lycka till!


    Menade att han inte gjorde någon undersökning då han hänvisade till sjukgymnast men ändå satte en diagnos :/ tack iallafall för svaret, jag ska genast googla :)
  • SoulsWillRise
    Maymom skrev 2020-05-11 19:47:59 följande:

    Hej,

    Lumbago betyder typ ont i ryggen. Så är en väldigt generell ?diagnos?.

    Allmänläkare är nog inte det bästa i sånt fall, bättre med sjukgymnast/naprapat.

    Testa övningarna ett tag och blir det inte bättre så sök hjälp nån annanstans.

    Jag fick en sjukgymnast jag inte fick förtroende för så bytte till annat ställe och med henne fick jag bukt med ländryggsvärken på några veckor.

    Mycket tack vare ryggböj, googla mackenzie och rygg. Gjorde den flera ggr om dagen första veckorna.

    Lycka till!


    Vet du om detta har med graviditeten att göra eller är det något annat? :/ Har aldrig haft problem med ryggen tidigare, peppar peppar. Utan det började tidigt i graviditeten. Väldigt tidigt. Först en vecka med smärta i skuldrorna för att sen flyttas till ländryggen.
  • Frassex

    När jag väntade dottern fick jag fruktansvärda ländryggssmärtor. Men det var senare nångån kring v22 tror jag. Jag grät om nätterna för det gjorde så ont. Jag sökte inte hjälp men började gå till gymmet ca 3 dagar i veckan och gjorde lättare övningar, hittade något dokument på nätet som nån sjukgymnast hade gjort. Sen köpte jag en vetekudde och värmen hjälpte till natten. Men summan av kardemumman så gjorde träningen susen! Smärtan var bättre redan efter en vecka och försvann helt tillslut.

  • Eps1106
    SoulsWillRise skrev 2020-05-11 20:06:51 följande:

    Menade att han inte gjorde någon undersökning då han hänvisade till sjukgymnast men ändå satte en diagnos :/ tack iallafall för svaret, jag ska genast googla :)


    Lumbago betyder bara ryggont, det betyder att diagnosen går att sätta enbart på din information, dvs om du säger att du har ont i ryggen kan man sätta diagnosen lumbago. Den säger inget om ursprunget till smärtan så att säga. Tror som ovan att sjukgymnastik kan hjälpa mkt vid ländryggssmärta, men viktigt att man håller i och gör övningar osv. Hjälper det nåt med alvedon kan det vara bra att ta inför rörelseträning. Lycka till!
  • Maymom
    SoulsWillRise skrev 2020-05-11 20:09:25 följande:

    Vet du om detta har med graviditeten att göra eller är det något annat? :/ Har aldrig haft problem med ryggen tidigare, peppar peppar. Utan det började tidigt i graviditeten. Väldigt tidigt. Först en vecka med smärta i skuldrorna för att sen flyttas till ländryggen.


    Är vanligt med ländryggssmärta senare i graviditeten vet jag. Vet inte om det är vanligt i början, men säkert bra för dig att stärka upp den nu medan du är smidig och kan göra vissa övningar som inte kommer funka sen.

    Jag hade ont i ländrygg precis innan och i början av min graviditet och tränade på bra då och har sen sluppit värk där nu mot slutet vilket är skönt, det räcker gott med foglossning och den osmidigheten som kommer av en stor mage som är i vägen när strumpor ska på mm... :)
  • SoulsWillRise
    Frassex skrev 2020-05-11 20:56:29 följande:

    När jag väntade dottern fick jag fruktansvärda ländryggssmärtor. Men det var senare nångån kring v22 tror jag. Jag grät om nätterna för det gjorde så ont. Jag sökte inte hjälp men började gå till gymmet ca 3 dagar i veckan och gjorde lättare övningar, hittade något dokument på nätet som nån sjukgymnast hade gjort. Sen köpte jag en vetekudde och värmen hjälpte till natten. Men summan av kardemumman så gjorde träningen susen! Smärtan var bättre redan efter en vecka och försvann helt tillslut.


    Tack för ditt svar :) jag har införskaffat en sån där vetekudde och använder den flitigt. Har även köpt ett gravid bälte som funkar ganska bra när jag är i rörelse. Försöker spänna den så hårt som möjligt då jag tycker det lindrar lite. Något annat som fungerar är att bada bubbelbad med riktigt varmt vatten. Det känns som hela kroppen domnar bort och jag blir fjäderlätt i vattnet. Jag har fått lite bra tips här i tråden och imorgon fortsätter jag göra övningarna :)
  • SoulsWillRise
    Maymom skrev 2020-05-11 21:33:56 följande:

    Är vanligt med ländryggssmärta senare i graviditeten vet jag. Vet inte om det är vanligt i början, men säkert bra för dig att stärka upp den nu medan du är smidig och kan göra vissa övningar som inte kommer funka sen.

    Jag hade ont i ländrygg precis innan och i början av min graviditet och tränade på bra då och har sen sluppit värk där nu mot slutet vilket är skönt, det räcker gott med foglossning och den osmidigheten som kommer av en stor mage som är i vägen när strumpor ska på mm... :)


    Tack så jättemycket för ditt svar. Uppskattar det enormt. Imorgon kör jag på stenhårt :)
  • SoulsWillRise
    Maymom skrev 2020-05-11 21:33:56 följande:

    Är vanligt med ländryggssmärta senare i graviditeten vet jag. Vet inte om det är vanligt i början, men säkert bra för dig att stärka upp den nu medan du är smidig och kan göra vissa övningar som inte kommer funka sen.

    Jag hade ont i ländrygg precis innan och i början av min graviditet och tränade på bra då och har sen sluppit värk där nu mot slutet vilket är skönt, det räcker gott med foglossning och den osmidigheten som kommer av en stor mage som är i vägen när strumpor ska på mm... :)


    Tack så jättemycket för ditt svar. Uppskattar det enormt. Imorgon kör jag på stenhårt :)
  • Ellifant

    Hej! Är gravid med mitt andra barn och har med problem med ryggen och framför allt en strålande känsla i höger skuldra. Men jag går ganska ofta hos kiropraktorn och han undersökte mig och sa att det beror på ostabilt bäckenen från förra graviditetens foglossning. Han har behandlat det några gånger och det har blivit mycket bättre.

  • Ellifant

    Hej! Är gravid med mitt andra barn och har med problem med ryggen och framför allt en strålande känsla i höger skuldra. Men jag går ganska ofta hos kiropraktorn och han undersökte mig och sa att det beror på ostabilt bäckenen från förra graviditetens foglossning. Han har behandlat det några gånger och det har blivit mycket bättre.

Svar på tråden Snälla hjälp