• Anonymsju

    Tänker ni på hur ni möter/hanterar era barn varje dag?

    Hej, jag skulle vilja diskutera ja, barnuppfostran antar jag att det går under. Är extremt nyfiken, intresserad och ibland kluven hur man ska agera i vissa situationer emot sitt lilla barn. Alla strävar väl efter att hantera situationer på bästa möjliga sätt för sitt barn. Men vad är bäst? Vart går gränser vid att inte skälla och säga nej för mycket, till att i slutändan inte få en 'odräglig unge'.

    Jag har en bestämd 2,5 åring. Jag tänker varje dag på att hantera situationer så bra som möjligt. Allt från utbrott för att jag tog av honom kepsen när han ville göra det själv, eller att han inte vill äta osv.

    Striderna är många varje dag, och jag försöker undvika, hantera och möta honom hela tiden så att han ska känna att han är med och bestämmer i varje liten sak.

    Man hör ju att man helst inte ska säga nej till sina små barn, men herregud vad svårt det är att undvika det ibland. Hur tänker ni kring det?

    Hur hade ni hanteras liknande situation tex:

    Er 3 åring kastar en leksak i ditt ansikte och du säger till att det inte är OK att kasta saker osv.

    En stund senare dricker du kaffe och får ännu en leksak på dig så du spiller massor med kaffe. Hade ni blivit arg på 3 åringen? Eller kunnat hålla er lugna och pedagogiska?

  • Svar på tråden Tänker ni på hur ni möter/hanterar era barn varje dag?
  • Mortiscia80

    Istället för att säga "nej" eller "du får inte..." (dessa funkar dåligt för hjärnan, det blir för abstrakt) så ska man uttrycka vad barnet får göra istället.

    Så man säger till barnet att vara varsamt, lägga ner saker försiktigt osv. Självklart använder jag också ordet nej, för förr eller senare måste ju barnet lära sig vad det betyder också, men det är viktigt att berätta för barnet vad man förväntar sig. Och man måste repetera sisådär femtusen gånger innan det sätter sig, ungefär ;)

    Man måste inte heller "skälla" på sitt barn, men man orkar inte vara perfekt jämt, det är bra om man kan hålla sig lugn och varje gång upprepa de riktlinjer som gäller. Deras hjärna har inte så stor kapacitet att ta in allt som vi tycker är självklart.

  • Moder1

    Klart man måste vägleda sitt barn.

    Man kan säga nej om man står för det .

    Ibland hör man föräldrar säga "Nej den får du inte köpa" och sen får barnet den ändå, då är det enligt mig bättre att säga ja direkt. Genomtänkt.

    Om barnet som är 3 kastar något på någon mer än en gång så hade jag plockat bort saken. Förklarat att man inte kastar på någon för då kan man inte ha saken.

    Man får åldersanpassa och individanpassa.

    Ibland säger jag nej och ger ingen förklaring mer än att ett nej är ett nej.

    Men oftast förklarar jag

Svar på tråden Tänker ni på hur ni möter/hanterar era barn varje dag?