• Tue 12 May 2020 04:55
    3371 visningar
    30 svar
    30
    3371

    Liten mage genom hela graviditeten?

    Hej! Jag är i v. 22 och det syns knappt. Passar fortfarande i mina vanliga kläder - det enda jag behövt skaffa är bh:ar för tuttarna har dragit iväg.

    Jag känner ju dock att bebisen är där (har känt sparkar i typ fem veckor), vi har lyssnat på hjärtslag hos bm och RUL för någon vecka sedan visade en fullkomligt normal baby. Så jag är inte orolig. Snarare börjar jag undra vad andra egentligen gömmer i sina enorma 22-veckorsmagar!

    Det jag funderar på just nu är om det kommer vara såhär hela graviditeten? Jag förstår givetvis att den kommer att växa och att jag snart inte kommer i jeansen längre. Men kommer jag ha ?liten? mage hela graviditeten? Eller spelar det ingen roll, kan den gå från knappt synlig till enorm?

  • Svar på tråden Liten mage genom hela graviditeten?
  • Anonym (tvåba­rnsmor­)
    Tue 12 May 2020 05:06
    #1
    Mint skrev 2020-05-12 04:55:23 följande:

    Hej! Jag är i v. 22 och det syns knappt. Passar fortfarande i mina vanliga kläder - det enda jag behövt skaffa är bh:ar för tuttarna har dragit iväg.

    Jag känner ju dock att bebisen är där (har känt sparkar i typ fem veckor), vi har lyssnat på hjärtslag hos bm och RUL för någon vecka sedan visade en fullkomligt normal baby. Så jag är inte orolig. Snarare börjar jag undra vad andra egentligen gömmer i sina enorma 22-veckorsmagar!

    Det jag funderar på just nu är om det kommer vara såhär hela graviditeten? Jag förstår givetvis att den kommer att växa och att jag snart inte kommer i jeansen längre. Men kommer jag ha ?liten? mage hela graviditeten? Eller spelar det ingen roll, kan den gå från knappt synlig till enorm?


    Jag var som du med båda barnen. När jag skulle gå hem från jobbet inför förlossning/föräldraldighet var det till och med en som ifrågasatte att jag verkligen var gravid!

    Hade på mig jeansen hem från förlossningen och var nere i ursprungsvikten direkt.

    Kanon ju, att kunna leverera en bebis utan att det knappt ens syns på kroppen!
  • Anonym (Stor mage)
    Tue 12 May 2020 06:48
    #2

    Den kan gå från ingen till enorm. Min svägerska var helt platt till vecka 28. Då sa det pang! Tyvärr blev bristningarna i huden så djupa att hon fick mycket smärtor. Jag var enorm från start. I vecka 8 fick jag frågan om jag var gravid. Enligt läkaren så berodde det på att jag är liten och kort och min make är 2 meter lång.. bebisarna var över 4 kg.

  • Anonym (Japp)
    Tue 12 May 2020 06:50
    #3

    Japp jag hade jätteliten mage i båda gravidititeterna synes knappt att jag var gravid. Köpte aldrig några gravid kläder. Hade mina vanliga jeans när jag åkte in till förlossningen. De trodde knappt jag var gravid, om man jämförde med en i släkten som gick tre månader efter, hon var betydligt större än mig och hade större magen än när jag hade 1 vecka kvar till förlossningen. Barnmorskan sa att jah kommer få små barn pga liten mage och att ingen av barnen fixerade sig innan förlossningen.Trotts det kom det ut första gången en på 4.5kg och 55 cm och andra gången 4.3kg och 56cm lång

  • Anonym (Vecka 33)
    Tue 12 May 2020 07:28
    #4

    Jag är i vecka 32 + 4 och hade knappt nån mage förens vecka 27-28. Då frågade den första om jag va gravid, men hon sa att hon bara såg det pga att gravid har annorlunda hållning och inte på magen. Innan dess hade jag väl ?mage? men ingen direkt gravid-kula. Är ganska lång och smal från början och verkar som att det kan påverka hur tidigt det syns med. Desto längre man är desto längre tid kan livmodern växa på höjden. Även om man ser att jag är gravid nu så är det få som tror att jag är i vecka 33. Jag köpte mina första gravidjeans i vecka 23. Använde mina vanliga jeans ganska länge men blev svårt När jag gick upp i vikt. Gravidjeansen gled ner så satans mycket i början så hade jeggings i en storlek större än i vanliga fall istället.

  • Anonym (N)
    Tue 12 May 2020 07:59
    #5

    Mina 3 första graviditeter syntes ingen mage förrän efter vecka 26. Vid vecka 35 har magen varit enorm förutom vid andra graviditeten då jag än vid vecka 35 använde mina vanliga jeans. Nu med fjärde är magen i vecka 15 lika stor som i vecka 26 de tidigare graviditeterna.

  • Anonym (Tjock­)
    Tue 12 May 2020 08:05
    #6
    -1

    Det beror väl på hur tjock man är innan graviditeten. Är man smal syns det tidigare, är man tjock behöver det knappt synas alls.

    Jag är smal så på mig syns det.

  • Tue 12 May 2020 08:35
    #7

    Vecka 35 på fredag :) syns knappt, framifrån ser jag helt plat ut å från sidan också helt plat men bara på morgonen:) på kvällen har jag en liten bula. Men bäbisen är liten har hållt mig väldigt strikt med maten hela graviditeten( ej bantat bara varit nyttig) då sambon vägde 5 kg när han föddes. Men jag är rätt lång 170 cm så nu ska jag äta massor två veckor å hoppas på att hon går upp i vikt :)

  • Tue 12 May 2020 08:35
    #8
    Anonym (Tjock) skrev 2020-05-12 08:05:23 följande:

    Det beror väl på hur tjock man är innan graviditeten. Är man smal syns det tidigare, är man tjock behöver det knappt synas alls.

    Jag är smal så på mig syns det.


    behöver inte bero på om man är smal eller tjock, jag är rätt smal och jag upptäckte en graviditet i v.17 och då syntes det knappt att jag var gravid :) 
  • Anonym (Smal)
    Tue 12 May 2020 08:53
    #9
    Anonym (Tjock) skrev 2020-05-12 08:05:23 följande:

    Det beror väl på hur tjock man är innan graviditeten. Är man smal syns det tidigare, är man tjock behöver det knappt synas alls.

    Jag är smal så på mig syns det.


    Och jag är smal och på mig dröjde det innan det syntes, likaså på min kompis som är ännu smalare och mer vältränad.

    Att säga att det beror på att nån är tjock tycker jag känns fel.

    Men visst kan det bero på ens kroppstyp. Har en bredare midja syns det kanske senare och framförallt om en är längre.

    Är en längre finns ju mer plats på längden för bebis att sträcka ut sig på.
  • Tue 12 May 2020 11:11
    #10
    Anonym (Tjock) skrev 2020-05-12 08:05:23 följande:

    Det beror väl på hur tjock man är innan graviditeten. Är man smal syns det tidigare, är man tjock behöver det knappt synas alls.

    Jag är smal så på mig syns det.


    Så enkelt är det inte; jag är med i en gravidgrupp på fejan och tycker nog de mulliga verkar överrepresenterade bland dem det syns mest på. Men det finns alla sorter.
Svar på tråden Liten mage genom hela graviditeten?