• Cam82

    Svårt med skolan i åk3

    Hej! Har en son dom har svårt i skolan, han går i åk3 och det som ställer till det är svenska och matte, han skriver bra, är en fena på att stava men har svårt med läsförståelsen. Nu pratar de om att det kan finnas fler fördelar än nackdelar att han går om åk3, inget bestämt, vi ska träffas nästa vecka med lärare och rektor.

    Men är det verkligen rätt väg att gå? Det är många barn som haft samma lärare i åk 1-2 som har svårt nu, många föräldrar har klagat men hon jobbar fortfarande kvar.

    Han går hos en specialpedagog emellanåt men mest gällande matten, hur ska vi tänka? Han var väldigt flamsig ett tag under åk3 när de fick en ny lärare men nu är han verkligen med, fokuserad, busar aldrig på lektionerna och är alltid närvarande enligt fröken. Jag är rädd att om han går om så kommer han att bli den där flamsiga igen som ska hävda sig med nya klasskompisar, sen så är han ju trygg i den klass han går.

    Någon som har lite kloka tankar kring detta?


  • Svar på tråden Svårt med skolan i åk3
  • fjanten

    Det här med att gå om verkar börja bli en standardlösning numera... När jag gick skolan (född -94) hände det liksom inte (jo, det hände väl, men det var EXTREMT ovanligt). Alla var ju definitivt inte genier, jag var riktigt dålig på matte ända till högstadiet - sedan hängde väl gärnan med och jag blev 'hyfsad'. Men nu tycker jag mig höra från massa håll om att gå om... Nu har jag ju inte all fakta i er historia, men det låter ganska överdrivet att gå om 3an igen p.g.a. ett ämne (och läsförståelsen). Hur illa är matten då..?

  • Cam82
    fjanten skrev 2020-05-12 06:59:55 följande:

    Det här med att gå om verkar börja bli en standardlösning numera... När jag gick skolan (född -94) hände det liksom inte (jo, det hände väl, men det var EXTREMT ovanligt). Alla var ju definitivt inte genier, jag var riktigt dålig på matte ända till högstadiet - sedan hängde väl gärnan med och jag blev 'hyfsad'. Men nu tycker jag mig höra från massa håll om att gå om... Nu har jag ju inte all fakta i er historia, men det låter ganska överdrivet att gå om 3an igen p.g.a. ett ämne (och läsförståelsen). Hur illa är matten då..?


    Ja det känns som att de slänger ur sig att kanske den och den ska gå om, har pratat med flera föräldrar som inte är nöjda med läraren som de haft i 1-2:an framför allt, läraren de har nu har inte jobbat så länge men hittills verkar hon bra.

    Han har ju svårt med matte men han ligger inte så långt efter de andra och mycket har han ändå börjat förstå tycker jag, vi övar mkt hemma också.

    Jag minns att flera elever hade väldigt svårt för sig när jag gick i skolan också(född 82) men det var heller aldrig tal om då att någon skulle gå om en årskurs, märkligt.
  • Gameofthrones
    Cam82 skrev 2020-05-12 06:48:15 följande:

    Hej! Har en son dom har svårt i skolan, han går i åk3 och det som ställer till det är svenska och matte, han skriver bra, är en fena på att stava men har svårt med läsförståelsen. Nu pratar de om att det kan finnas fler fördelar än nackdelar att han går om åk3, inget bestämt, vi ska träffas nästa vecka med lärare och rektor.

    Men är det verkligen rätt väg att gå? Det är många barn som haft samma lärare i åk 1-2 som har svårt nu, många föräldrar har klagat men hon jobbar fortfarande kvar.

    Han går hos en specialpedagog emellanåt men mest gällande matten, hur ska vi tänka? Han var väldigt flamsig ett tag under åk3 när de fick en ny lärare men nu är han verkligen med, fokuserad, busar aldrig på lektionerna och är alltid närvarande enligt fröken. Jag är rädd att om han går om så kommer han att bli den där flamsiga igen som ska hävda sig med nya klasskompisar, sen så är han ju trygg i den klass han går.

    Någon som har lite kloka tankar kring detta?


    Skriver som en fena,(skönt) en specialpedagog med matten är det ni som har valt det eller var det skolans ide? 
    Hos oss är det läraren eller pedagoger som sitter med eleverna eller resurser. 

    Jag har barnens kompisar här hemma och pluggar ibland, dem föräldrarna är usla på matte inte heller kunna lägga tid på läxor.

    Jag hade valt att ha mattetid hemma. Det brukar lossna. Efter tag. Jag hade svårt med matematik länge. Men det lossnade, fick mer tid hemma med mina bröder. 

    Jag det låter inte som det är ngt fel på ditt barn. Endel har det svårare med saker och ting i min mellerste son har klasskamrater som inte kan skriva så bra dem får hem läsläxa och ska svara på frågor, svaren blir oftast ett ord när man ska skriva en mening. Nästan ingen kan engelska? Det är skrämmande när det är så. Ingen kan digitala eller analoga klockan.? Mer än hälften kan det. 

    Min son tittar mkt på engelsktalande filmer med eller utan text. Han kan 80%engelska mer än så kanske. 

    Du kan ju alltid testa själv med matten hemma så du vet vart han ligger i just det, men det kanske du vet?
Svar på tråden Svårt med skolan i åk3