• Lillamiia

    Recensioner Sophiahemmet IVF?

    Hej!

    Jag och min sambo ska nästa vecka på vårat första möte inför ivf på Sophiahemmet. Någon annan som gjort IVF där och var nöjda? Om inte vad var det som inte kändes bra?

    Jag fick det bästa bemötandet av just dom i telefonen utav alla 6 olika kliniker jag ringde till den dagen och det kändes som att det låg bäst till då vi bor ganska långt bort.

  • Svar på tråden Recensioner Sophiahemmet IVF?
  • Malin31

    Hej, jag är så nöjd med Sophiahemmet!! Var där senast igår för äggplock på min andra ivf. Med tanke på att vi inte lyckades förra gången så var känslan ännu bättre denna gången. Alla är så snälla, peppande och har koll på vad man gått igenom innan. Alla som jahg träffat, både läkaren och barnmorskor är verkligen så medvetna och att detta är tufft att gå igenom. Ett stort plus är att de har öppet under helgen för par i behandling samt att man har nummer man kan ringa dygnet runt för frågor. Hoppas du får samma känsla om du väljer Sophiahemmet :)

  • Annna84

    Hej! Jag är också väldigt nöjd med Sophiahemmet, jag har gjort en behanadling och är nu igång med andra försöket. Alla är trevliga och det är mysiga, fina lokaler. Jag blev så lättad att de fortfarande genomför behandlingar och inte har dragit ner pga av Corona

    Önskar er lycka till

  • Lillamiia
    Malin31 skrev 2020-05-13 08:57:38 följande:

    Hej, jag är så nöjd med Sophiahemmet!! Var där senast igår för äggplock på min andra ivf. Med tanke på att vi inte lyckades förra gången så var känslan ännu bättre denna gången. Alla är så snälla, peppande och har koll på vad man gått igenom innan. Alla som jahg träffat, både läkaren och barnmorskor är verkligen så medvetna och att detta är tufft att gå igenom. Ett stort plus är att de har öppet under helgen för par i behandling samt att man har nummer man kan ringa dygnet runt för frågor. Hoppas du får samma känsla om du väljer Sophiahemmet :)


    Åh tack snälla för ditt svar!

    Ja jag kände att de va Sophiahemmet som låg närmast om hjärtat när jag väl pratade med dom i telefon. Bra med människor som förstår, det har jag inte träffat så många av ännu tyvärr. Vara folk som säger ?slappna av, stressa inte, har du testat ÄL test? Har du kollat kanske är du gravid? ?

    Usch orkar inte med sånna. Vad för program genomgick du? Åh vad bra att dom har öppet på helgen och att man kan ringa och fråga om man vill något! Toppen ju. Hur kändes äggplocket? Jag lysssnade på ruvarpodden häromdagen som många rekommenderat men de va sista gången ja nånsin lyssnade på dom, blev så jävla rädd när dom upprepar att de gjorde jätteont med äggplocket
  • Lillamiia
    Annna84 skrev 2020-05-13 14:27:11 följande:

    Hej! Jag är också väldigt nöjd med Sophiahemmet, jag har gjort en behanadling och är nu igång med andra försöket. Alla är trevliga och det är mysiga, fina lokaler. Jag blev så lättad att de fortfarande genomför behandlingar och inte har dragit ner pga av Corona

    Önskar er lycka till


    Ja de va bra att dom fortfarande gör behandlingar! Vad kul att höra att du också är nöjd! Blev första försöket inte bra? Får man fråga hur det kommer sig att du gör ivf? Har ni svårt att få barn pga nånting särskilt? Jag har pcos.
  • Malin31
    Annna84 skrev 2020-05-13 14:28:48 följande:

    Hur gick det andra äggplocket för dig Malin? Hoppas bra! Och hur gick den första IVFen?


    Första ivf bestämdes totalfrys pga ca 25 ägg. Då fick de ut 13 ägg som alla befruktades men tyvärr försvann de en efter en under veckan så blev inget till frysen.

    Andra ivf minskade man dosen men resultatet blev ännu värre och sämre. Över 25 blåsor även denna gång men tyvärr fick de bara ut 8 ägg. Resterande blåsor var tomma. Jag verkar ha problem med tomma blåsor av någon anledning. Nu vet jag inte förrän nästa vecka vad resultatet blev av detta försök. De meddelade idag att iaf 4 av 8 befruktats normalt men kunde ev bli något.

    Jag har pco så har hela tiden fått höra att jag har alldeles för mycket ägg. Hade dock inte förväntat mig att äggblåsorna kunde vara tomma :( Men själva plocket gick bättre. Hade absolut inte lika ont som förra gången.
  • Malin31
    Lillamiia skrev 2020-05-13 17:50:56 följande:

    Åh tack snälla för ditt svar!

    Ja jag kände att de va Sophiahemmet som låg närmast om hjärtat när jag väl pratade med dom i telefon. Bra med människor som förstår, det har jag inte träffat så många av ännu tyvärr. Vara folk som säger ?slappna av, stressa inte, har du testat ÄL test? Har du kollat kanske är du gravid? ?

    Usch orkar inte med sånna. Vad för program genomgick du? Åh vad bra att dom har öppet på helgen och att man kan ringa och fråga om man vill något! Toppen ju. Hur kändes äggplocket? Jag lysssnade på ruvarpodden häromdagen som många rekommenderat men de va sista gången ja nånsin lyssnade på dom, blev så jävla rädd när dom upprepar att de gjorde jätteont med äggplocket


    Nej förstår dig helt, också fått höra det såå många gånger under processens gång. Har du behandlats med något annat med tanke på pcon? Jag åt 6 kurer med letrozol innan vi beslutade oss för ivf istället.

    Jag gjorde korta behandlingen, känns som det är standard? Vi diskuterade aldrig nån annan iaf. Och sedan har jag båda gångerna fått gonal f.

    Första äggplock var hemskt, hade så ont när de plockade från vänstra sidan, högra kändes knappt. De förklarade det som att det kan göra ondare för vissa pga många ägg. Så inför denna gången var jag livrädd att det skulle göra lika ont men nu gick det mycket bättre. Är ju inte skönt men var absolut inte så farligt som jag ställt in mig på. Så det är väldigt varierande från person till person och gång till gång. Jag tror också jag fick en lugnande denna gången som hjälpte till lite :) men försök att inte stressa upp dig över det. Det är verkligen olika hur det känns. Och det går snabbt att göra :)
  • Lillamiia
    Malin31 skrev 2020-05-13 18:40:14 följande:

    Nej förstår dig helt, också fått höra det såå många gånger under processens gång. Har du behandlats med något annat med tanke på pcon? Jag åt 6 kurer med letrozol innan vi beslutade oss för ivf istället.

    Jag gjorde korta behandlingen, känns som det är standard? Vi diskuterade aldrig nån annan iaf. Och sedan har jag båda gångerna fått gonal f.

    Första äggplock var hemskt, hade så ont när de plockade från vänstra sidan, högra kändes knappt. De förklarade det som att det kan göra ondare för vissa pga många ägg. Så inför denna gången var jag livrädd att det skulle göra lika ont men nu gick det mycket bättre. Är ju inte skönt men var absolut inte så farligt som jag ställt in mig på. Så det är väldigt varierande från person till person och gång till gång. Jag tror också jag fick en lugnande denna gången som hjälpte till lite :) men försök att inte stressa upp dig över det. Det är verkligen olika hur det känns. Och det går snabbt att göra :)


    Okej! Vad skönt med någon annan som varit i samma sits. Jag har slutat lyssna på dom människorna nu men i början va de tufft. Finns inte mkt jag kan påverka med detta, och tro mig, jag har testat ALLT! Man blir ju lite av en expert i det här när man försöker sig leta fram information och dra efter varje litet strå som går att hitta för att få ett barn i slutändan..

    ja de korta programmet verkar vara det vanligaste. Jaså usch då, jag har nog något hemskt att vänta mig. Har redan ont i den vänstra äggstocken. Ska försöka att inte stressa upp mig. Ska tala om för dom att jag är rädd för den proceduren så kanske ja får lite lugnande.
  • Lillamiia

    glömde svara dig Malin på din fråga om letrozolen. Ja vi har tagit letrozol 7 ggr nu. Två ggr med ovitrelle. Så går de inte denna vändan så är det ivf som gäller helt o hållet.

  • Annna84
    Lillamiia skrev 2020-05-13 17:52:19 följande:

    Ja de va bra att dom fortfarande gör behandlingar! Vad kul att höra att du också är nöjd! Blev första försöket inte bra? Får man fråga hur det kommer sig att du gör ivf? Har ni svårt att få barn pga nånting särskilt? Jag har pcos.


    Första försöket fick vi ut 15st ägg och 6st blev befruktade, men inget delade sig som det skulle till 5e dagen, så det blev ingen insättning. Så nu, 2 månader senare gör vi ett nytt försök.

    Jag har pco-äggstockar, men jag vet inte om det är orsaken till att det inte har fungerat, men vi har försökt nästan ett är utan resultat.

    Jag kan lugna dig med att mitt ägguttag gick jättebra, jag var så rädd så jag grät när jag kom dit, men sen gick det bra och gjorde inte alls ont. Väldigt stor lättnad! Hoppas att du hinner starta innan dom stänger för sommaren i juli!
Svar på tråden Recensioner Sophiahemmet IVF?