• Jenniejj

    Upprepade MA

    Hej

    Jag startar denna tråd i hopp om att någon varit i samma situation som jag och har några bra råd om vad som funkade för er.

    Jag har en dotter på 6 år och har väldigt lätt för att bli gravid. Vi har inte försökt bli gravid utan alla mina graviditeter har kommit utan direkt planering. Men nu är vi uppe i 5 graviditeter och ett barn.

    Min dotter va min första graviditet, när hon var 1,5 fick ja missfall i v 13 ( men fostret dog 9+3) , fick en lite blödning och åkte akut in. Efter detta väntade vi ett tag och skyddade oss igen. Sen i aug 2018 va jag gravid igen , denna graviditeten kom aldrig igång och missfall konstaterades v 6.

    Blev gravid snabbt igen och gick på tidiga VUL v 6 såg vi hjärtljud, v 7 med ( fick göra täta VuL pga ett hematom, sen v 9+2 igen och hjärtat slog och hematomet borta.

    Jag berättade då för vår dotter och sen över jul för min familj och vänner . Men v 14 kom en röd flyttning och vi åkte akut in och fostret hade dött 9+3, dvs dagen efter VUL.

    Jag behövde därefter en paus, vi startade en utredning och allt är bra , inga konstiga värden på varken mig eller min man.

    Nu sitter jag och väntar på nästa MA, kände att jag tappade symtom i v 6 , åkte in på VUL i vad jag trodde va v 8, men fostret var bara i v 4-5. Jag ställde mig in på missfall igen, men en vecka senare gjorde jag VUL igen för att kolla om de va missfall eller inte, fostret hade då börjat växa igen. Clear blue visar 3+ , men ultraljud Max 5-6.

    Inget blod, inga bruna flytningar men barnmorskan sa att det är 90% risk att det är MA och ska tillbaka nästa måndag för att se om det växer eller ej. Ätit aspirin sen dag 3 denna gången.

    Nu till min fråga: någon som varit i liknande situation som provat något som funkat vid upprepade MA. Fruktansvärt frustrerande att gå och inte veta att barnet inte lever längre och kroppen vägrar stöta ut det.

    Ska testa akupunktur men önskar mer råd.

    Tack ????

  • Svar på tråden Upprepade MA
  • Februari16

    Hej! Beklagar att er syskonresa har varit så krokig..

    Har ni fått göra en missfallsutredning? Vi hade ett missfall, fick en levande son och sen tre missfall efter det. Vi gjorde en utredning efter de tre sista missfallen som inte visade något men jag fick ändå igenom att prova med Trombyl och Lutinus om jag skulle bli gravid igen. Det tog tre månader efter det sista missfallet så blev jag gravid igen och är nu i vecka 20. Trombyl kommer jag att ta tills bebisen är fullgången och Lutinus tog jag till vecka 12+0. Hoppas du kan få rätt hjälp och önskar er all lycka!

  • Anonym (anonym)

    Fick tre MA i rad, fick sedan lutinus och trombyl utskrivet till nästa graviditet. Då fick vi vår dotter. 

    Kram

  • Jenniejj

    Tack snälla för att ni tar er tiden att svara . Så underbart att höra att ni lyckats tillslut, värmer i hjärtat.

    Jag har ätit Aspirin denna gången som är samma som Trombyl. Men inte provat lutinus.

    Ska ta upp detta med min läkare genast. Tack igen för era svar .

    Nån annan som fått det att funka efter upprepade MA? Fattar inte varför min kropp hela tiden får MA , och att kroppen inte bara stöter ut fostret som inte lever. Som i det MA jag är i nu. Va väntar kroppen på .

    Nån mer som har erfarenheter av MA och fått någon anledning till varför det milt MA och inte bara vanlig missfall?

    Tacksam för alla svar

  • Februari16
    Jenniejj skrev 2020-05-13 09:35:37 följande:

    Tack snälla för att ni tar er tiden att svara . Så underbart att höra att ni lyckats tillslut, värmer i hjärtat.

    Jag har ätit Aspirin denna gången som är samma som Trombyl. Men inte provat lutinus.

    Ska ta upp detta med min läkare genast. Tack igen för era svar .

    Nån annan som fått det att funka efter upprepade MA? Fattar inte varför min kropp hela tiden får MA , och att kroppen inte bara stöter ut fostret som inte lever. Som i det MA jag är i nu. Va väntar kroppen på .

    Nån mer som har erfarenheter av MA och fått någon anledning till varför det milt MA och inte bara vanlig missfall?

    Tacksam för alla svar


    Ja hör dig för om Lutinus! Min läkare tyckte att det inte fanns evidens bakom att varken Trombyl eller Lutinus skulle ge en fungerande graviditet men gick ändå med på att låta mig prova eftersom jag ville känna att jag verkligen provat allt! Två av mina graviditeter slutade i MA, varav en graviditet var med tvillingar. Jag fick höra att det bara är en slump att fostret inte utvecklas som det ska alternativt att det inte orkar växa av någon anledning. Min kropp ville inte släppa taget om någon av de graviditeterna så jag fick skrapas. Jag har funderat på om det är någon brist i kroppen som orsakar MA men det är inget någon läkare har bekräftat.
  • Anonym (anonym)
    Jenniejj skrev 2020-05-13 09:35:37 följande:

    Tack snälla för att ni tar er tiden att svara . Så underbart att höra att ni lyckats tillslut, värmer i hjärtat.

    Jag har ätit Aspirin denna gången som är samma som Trombyl. Men inte provat lutinus.

    Ska ta upp detta med min läkare genast. Tack igen för era svar .

    Nån annan som fått det att funka efter upprepade MA? Fattar inte varför min kropp hela tiden får MA , och att kroppen inte bara stöter ut fostret som inte lever. Som i det MA jag är i nu. Va väntar kroppen på .

    Nån mer som har erfarenheter av MA och fått någon anledning till varför det milt MA och inte bara vanlig missfall?

    Tacksam för alla svar


    En läkare förklarade för mig att egentligen är alla missfall missed abortion. Eftersom vi idag kan göra ultraljud så tidigt så kan vi se att fostret dött innan vi börjat blöda. Om man inte hade gjort ultraljud hade vi inte vetat när fostret dött och kroppen skulle till slut stöta ut det iallafall. 

    När jag blev gravid med min dotter och fick se ett levande foster i vecka 8 sa läkaren att jag kunde andas ut på samma sätt som de flesta gör i vecka 12. De flesta missfall sker runt vecka 6-7 sen pga hormoner tar det olika lång tid att stöta ut det. 

    Vet inte om det stämmer men det är vad läkare har sagt till mig. Någon annan läkare kanske sagt något annat så säger inte att det är såhär. 
  • Jenniejj

    Hej tusen tack för ditt svar. Jo så kan det ju säkert vara, tack vare tidiga ultraljud vet vi ju mer nu än förr. Det är jag iofs glad för , jag vet hellre vad som komma skall än gå och tro att man är gravid i veckor fast fostret är dött.

    Jag har tyvärr inte haft samma tur tyvärr för har på två av mina missfall sett ett livligt litet foster i v 9+2 och sen trott att allt ska gå bra med sen v 13+5 har missfallet börjat, och fostret dött 9+3. En dag efter ultraljudet.

    Orkar ja försöka en gång till kommer ja nog inte tro på graviditeten förrän fostret faktiskt kan leva utanför magen. Låter kanske extremt men det tar på psyket att gå och hoppas varje gång.

    Om någon annan har fler tips på vad man kan försöka inför nästa graviditet så är ja evigt tacksam. ??????

  • Jenniejj
    Jenniejj skrev 2020-05-17 12:23:22 följande:

    Hej tusen tack för ditt svar. Jo så kan det ju säkert vara, tack vare tidiga ultraljud vet vi ju mer nu än förr. Det är jag iofs glad för , jag vet hellre vad som komma skall än gå och tro att man är gravid i veckor fast fostret är dött.

    Jag har tyvärr inte haft samma tur tyvärr för har på två av mina missfall sett ett livligt litet foster i v 9+2 och sen trott att allt ska gå bra med sen v 13+5 har missfallet börjat, och fostret dött 9+3. En dag efter ultraljudet.

    Orkar ja försöka en gång till kommer ja nog inte tro på graviditeten förrän fostret faktiskt kan leva utanför magen. Låter kanske extremt men det tar på psyket att gå och hoppas varje gång.

    Om någon annan har fler tips på vad man kan försöka inför nästa graviditet så är ja evigt tacksam. ??????


    .....?

    Vet inte varför det blir massa frågetecken efter mina meddelanden ???? inte meningen
  • Anonym (anonym)
    Jenniejj skrev 2020-05-17 12:23:22 följande:

    Hej tusen tack för ditt svar. Jo så kan det ju säkert vara, tack vare tidiga ultraljud vet vi ju mer nu än förr. Det är jag iofs glad för , jag vet hellre vad som komma skall än gå och tro att man är gravid i veckor fast fostret är dött.

    Jag har tyvärr inte haft samma tur tyvärr för har på två av mina missfall sett ett livligt litet foster i v 9+2 och sen trott att allt ska gå bra med sen v 13+5 har missfallet börjat, och fostret dött 9+3. En dag efter ultraljudet.

    Orkar ja försöka en gång till kommer ja nog inte tro på graviditeten förrän fostret faktiskt kan leva utanför magen. Låter kanske extremt men det tar på psyket att gå och hoppas varje gång.

    Om någon annan har fler tips på vad man kan försöka inför nästa graviditet så är ja evigt tacksam. ??????


    Åh vad tufft att få se hjärtat slå och sen ändå få missfall :( 
    Förstår att det kommer vara svårt att tro på. Det var samma för mig, var orolig hela graviditeten och kunde inte tro på det förrens jag hade henne i min famn. Var in flera gånger för minskade fosterrörelser då jag blev nojig så fort hon var stilla. 

    Förutom trombyl och progreston tog jag massa vitaminer under graviditeten. Bland annat D-vitamin och omega3. Har läst trådar att det är vitaminer som utländska läkare ordinerar till personer som fått upprepade missfall. Vet ju såklart inte om det hjälpte men det skadar ju inte att ta? 
  • Jenniejj
    Anonym (anonym) skrev 2020-05-17 14:53:52 följande:

    Åh vad tufft att få se hjärtat slå och sen ändå få missfall :( 

    Förstår att det kommer vara svårt att tro på. Det var samma för mig, var orolig hela graviditeten och kunde inte tro på det förrens jag hade henne i min famn. Var in flera gånger för minskade fosterrörelser då jag blev nojig så fort hon var stilla. 

    Förutom trombyl och progreston tog jag massa vitaminer under graviditeten. Bland annat D-vitamin och omega3. Har läst trådar att det är vitaminer som utländska läkare ordinerar till personer som fått upprepade missfall. Vet ju såklart inte om det hjälpte men det skadar ju inte att ta? 


    Taaack för tips, det ska jag verkligen kolla upp. Skadar absolut inte att ta massa vitaminer. Vet inte om jag får äta progresteron men ska kolla upp det. Min mamma hade en stroke så jag har inte fått äta preventivmedel sen dess men ska verkligen kolla med min läkare. ????
  • Anonym (Hmm)
    Jenniejj skrev 2020-05-17 18:02:28 följande:

    Taaack för tips, det ska jag verkligen kolla upp. Skadar absolut inte att ta massa vitaminer. Vet inte om jag får äta progresteron men ska kolla upp det. Min mamma hade en stroke så jag har inte fått äta preventivmedel sen dess men ska verkligen kolla med min läkare. ????


    Om din mamma haft stroke så ska du ej ta östrogen i någon form, men progesteron går bra.

    Men ta det först EFTER ägglossning, eftersom om tar man det före, så kan det förhindra ägglossning.
Svar på tråden Upprepade MA