• MrsB6

    Tips/råd för att få 17-månaders att äta gröten själv? Hjälp

    Min son på 17 månader är tillräckligt skicklig på att äta MAT själv att han får i sig allt eller det han behöver för att bli mätt. Då varvar han bestick med händerna och ibland hamnar något på golvet men det går bra att säga åt honom att ?stoppa i munnen? i stället och då fortsätter han äta. Han är inte jätteflitig men det fungerar.

    Han har aldrig ätit välling utan började med gröt vid 4 månader och har ätit mellan 1-1,5 portion varje morgon och dessutom varje kväll. Han gillar gröt och det var ett av hans första ord.. han vet när det är dags och kan ropa gruuue gruue och peka på skåpet där den finns. Jag har inget emot att mata honom och har gjort det fram till nu men har dåligt samvete för det känns som jag kanske bromsar viktig utveckling för att slippa sanera köket och barnet varje gång.

    MEN.. när en skål gröt ställs framför honom för att äta själv så behandlar han den som en sandlåda. Han plaskar och smetar och skottar ut den ur skålen med skeden över hela köket och över hela sig själv och har jätteroligt.. men han stoppar inget i munnen. Och hans strategi att varva med att äta med händerna funkar ju inte med konsistensen.

    Om han fick i sig lite skulle jag ha lättare att köpa all städning sen och se det som övning men det gör han ju inte.

    Vad är era bästa tips för att lära ett så här gammalt barn äta gröt själva?

    Har någon haft liknande bekymmer och hur utvecklade det sig? Hur gjorde ni?

    Han KAN alltså doppa bestick i skålar, få upp mat och stoppa i munnen utan problem. Det är det roliga i att kladda med gröten utan att äta alls som är problemet typ.

  • Svar på tråden Tips/råd för att få 17-månaders att äta gröten själv? Hjälp
  • BuoBä

    Kan han äta annan mat själv så är det väl inte hela världen om du matar honom när det är just gröt? Låt honom öva/gegga en stund de gånger du orkar och har tid. Han kommer lära sig.

    Min 4-åring kan såklart äta själv, men det händer att jag matar ibland. Inte en hel måltid givetvis till ett så stort barn, men några skedar om det går trögt eller maten har besvärlig konsistens.

  • legomum

    Ge ditt barn en egen sked och låt barnet äta med den samtidigt som du sitter med en egen och matar. Låt sonen upptäcka hur gröt känns med händerna för det går över när barnet vet hur det är.
    Tro inte att ditt barn är färdig med hur man gör när man äter bara för att han vet hur man äter plockmat. Gröt har en helt egen konsistens och kladda gillar de allra flesta barn att göra.

    Ta det med ro, det blir bättre.

Svar på tråden Tips/råd för att få 17-månaders att äta gröten själv? Hjälp