• Anonym (Lina)

    Min väns dotter ska komma hit angående mammans problem

    Hej, för att göra en historia kort.

    Jag har en nära vän som jag nyligen blev ovän med. Hon betddee sig på ett dåligt sätt. Hon har problem med alkoholen. Hon har en dotter som är 15 år. Hon ska komma till mig vid 14 tiden och prata om sin mamma. Hon vill inte att jag ska ta det med hennes mamma att vi ses.

    Jag vill gärna hjälpa henne så gott jag kan. Men det är så känsligt, mamman saknar helt insikt isina problem. Vad hade ni gjort? Vill hjälpa flickan men det är svårt hur jag ska kunna hjälpa henne. Risken är att hennes mamma tror att jag vill förstöra eller går bakom ryggen på henne. Sen blev vi ovänner nyligen och jag har försökt prata med henne men hon gav mig bara kalla handen och valde flaskan, så att säga.

    Tacksam för råd.

  • Svar på tråden Min väns dotter ska komma hit angående mammans problem
  • Anonym (Eva)

    Uppmana dottern att prata med t ex skolkurator. Erbjud dig att följa med som stöd om hon vill det. Upplever du att dottern är i akut nöd? Gör orosanmälan till socialtjänsten.

  • Anonym (v)

    Lyssna på flickan
    Uppmuntra henne att prata med någon vuxen på sin skola Lärare/skolsköterska/kurator.
    Om hon berättar att hon blivit slagen eller utsatt för övergrepp kan du orosanmäla till socialtjänst

  • Gameofthrones

    Jag tycker att du ska först och främst att du ska prata med henne, hur hon ser på hela perspektivet hon är 15 år. 

    Vad gör hon på dagarna hur går det i skolan, har hon mer vänner ? Kan ni tänka er att hon kan komma hem till er när mamma dricker? Har hon mat där hemma?
    det är svårt att mamman ska bli nykter det blir oftast återfall och antal rehab besök mm. Om det skulle bli så. 

    Kan ni göra ngn förälädrargemenskap med andra? Är det bar ni som vet? Om det är nån förälder som vet kan ni stötta henne om hon nu vill det. Ni kan hjälpa henne på traven.kolla om hon får hjälp med CSN längre ram och eventuellt bo inneboende nånstans eller om det är soc som blandar sig i och kanske hittar ett boende åt henne det beror ju alldeles på hur infekterat och kaos det är.

    Jag är uppvuxen med destrutiva föräldrar och de höll på tills det dog, har mina biologiska föräldrar kvar. 

    Det kommer bli lång utredning ibland går det snabbt.

  • fornminne

    Det går inte att hjälpa mamman om hon inte hjälper till själv. Det är alltså ingen ide att prata med mamman om hon fortsätter förneka och vara otrevlig. Allt fokus bör alltså ligga på dottern. Hur har hon det hemma? Hur mycket dricka handlar det om? Blir mamman personlighetsförändrad? Är situationen akut måste flickan komma därifrån. Då kanske Socialtjänsten kan hjälpa till. Finns flickans pappa med i bilden? Stötta dottern och fråga hur hon mår samt vad hon behöver hjälp med. Det är första steget. Hon kan även prata med skolkuratorn som sagt.

Svar på tråden Min väns dotter ska komma hit angående mammans problem