• Wed 13 May 2020 13:14
    731 visningar
    6 svar
    6
    731

    Har inte övat att ligga på mage...

    Hej!

    Min lille pojk på 16 veckor har inte fått ligga på mage mycket, han hatar det. Idag på föräldrautbildningen skulle barnen masseras och ligga på mage då.. samtliga kunde lyfta och hålla upp huvudet på armbågarna.. utom min lille grabb....

    Min fråga, har någon annan slarvat med magliggarträningen, och hur har det påverkat er bebis?

  • Svar på tråden Har inte övat att ligga på mage...
  • Wed 13 May 2020 15:07
    #1

    äh jag lovar att han kommer lära sig gå ändå. Min 6 mån är som en säl på golvet haha. Vi har också slarvat med magträning. Han var i någons famn hela tiden i början. La honom aldrig ifrån mig nästan. Men det är barn nr 6 och vet att förr eller senare går dom ändå.

  • Wed 13 May 2020 15:11
    #2

    Äsch, inget att oroa sig över! Första barnet låg ofta på mage (han var dock stakt i nacken redan från födseln). Andra barnet hatade ligga på mage så då blev det inte mycket övning där inte. Han började rulla runt och åla sig fram ändå när han var 6 mån. Tredje barnet ville absolut INTE ligga på mage! Hon ville sitta och satt sedan själv från 5,5 månad. Dom lär sig till slut att hålla upp huvudet genom andra sätt. Din ebis kan säkert andra saker som dom där magtrönde bebisarna i föräldragruppen

  • Wed 13 May 2020 15:13
    #3

    Skrev slarvigt ser jag... Din bebis kan säkert andra saker som dom där magtrönde bebisarna i föräldragruppen inte kan, ska det stå.

  • Wed 13 May 2020 15:46
    #4

    Övade aldrig med andra barnet- han avskydde det. Höll dock upp huvet i princip från födseln, lärde sig vända sig själv i sinom tid.

  • Wed 13 May 2020 16:38
    #5

    Det är säkert inget att oroa sig över. Din bebis kommer att lära sig så småningom. Men om det går så kan du ju låta honom träna på mage nu, det är inte för sent. Sitt med honom och försök distrahera/leka med något samtidigt så kanske han tycker det är ok en stund. Men går det inte så är det ingen katastrof. Han kommer kunna bli stark i rygg och nacke på andra sätt.

  • Sun 17 May 2020 09:16
    #6

    Tack för era svar!! Vi har faktiskt övat det där med mage senaste veckan och han kan redan stå på armbågarna! Jag trodde han var stark eftersom han kan vända sig från rygg till mage, men nu vet jag !

Svar på tråden Har inte övat att ligga på mage...