• barntokiggg

Förstoppning, vad kan man köpa på apoteket? Snälla snabba svar!

Hej! Efter snart ett dygn med vad som känns som en kniv som sticks in i sidan på min mage pga förstoppning där. Att lillen såklart ligger på just den ömma sidan och ska sparka och slå volter gör ju inte saken lättare ;) Jag är i v. 30.

Någon som vart med om samma? Min sambo ska in på apoteket nu innan jobbet kl halv 3 så gärna snabba svar av vad som är det bästa man kan köpa för att få ut förstoppning som sitter lite högre upp i tarmen? Ska köpa microlax med men det blir bara som nödlösning då jag helst vill högre upp i tarmen.

• Svar på tråden Förstoppning, vad kan man köpa på apoteket? Snälla snabba svar!
  • Pentra

Svälj ner ett par teskedar magnesiumklorid. Det bör hjälpa relativt snabbt.

• Stumpan83

Är du säker på att det är förstoppning?

Har du bara ont i magen? Eller har du kanske andra symtom också. Om du är 100% säker på förstoppning kan du testa med Movicol - det är ett pulver du blandar ut i vatten som mjukgör avföringen. Är du inte helt säker så bör du rådgöra med åtminstone 1177 innan du gör något.

• Stenbocken93

Jag fick rådet av min bm att ta laktulos när det körde ihop sig fullständigt för mig pga järntabletterna, det löser inget på 15 min men ge det ett dygn så har den fått jobba sig ner i tarmen. Promenera minst en kvart om dagen om du klarar av det också så får du igång tarmarna.

• Ebo88
    Stumpan83 skrev 2020-05-13 13:56:34 följande:

Är du säker på att det är förstoppning?

Har du bara ont i magen? Eller har du kanske andra symtom också. Om du är 100% säker på förstoppning kan du testa med Movicol - det är ett pulver du blandar ut i vatten som mjukgör avföringen. Är du inte helt säker så bör du rådgöra med åtminstone 1177 innan du gör något.

Movicol fungerade bra för mig! Lite segt i början men när det väl tog sig så vart det jättebra! Tog sedan en påse morgon och kväll genom graviditeten
  • Snurranfian

Jag kör ett glas med dulcosoft varje dag. Det är ju dock mer förebyggande! Osäker vad man ska ta om det stoppat upp sig helt!

• Pkb

Apotek hjärtats mjölksyretabletter. Ta två tills förstoppningen släpper (rfter 1-3 dagar oftast) och sedan en om dagen så blir du förmodligen aldrig förstoppad igen.

Svar på tråden Förstoppning, vad kan man köpa på apoteket? Snälla snabba svar!