• Svar på tråden Någon fackligt insatt?Behöver lite hjälp ang tjänstgöring
  • Mimmiimimmii

    Hej frågan är vad som gäller med min tjänst . Jag har en 100% tjänst som administratör på skola o jag är gravid. Jag har varit tjänstledig 10% och vill gå upp i tid nu 6mån innan. Är bara o v 7 men frågade min chef o veckan om det är ok att jag går upp jag har bara ansökt om tjänstledighet till juni. Skolan ska spara o hon var inte positiv till detta hade lagt ut en fråga om jag kunde hjälpa förskolan med deras fakturor? Men tjänsten är på 100 o många gånger får jag göra saker hemma för att hinna. Vad har jag för skyldighet o rättighet. Vill sköta det snyggt eftersom vi har ett gott o nära samarbete . Hon vet inte att jag är gravid p jag vill inte berätta än

  • Fröken W

    Även om tjänsten från början var på 100% så kan de ju ändrat den till en 90%-tjänst i.o.m. att de behöver spara pengar. Men jag är osäker på om de kan göra det när du är tjänstledig...däremot kan du ju inte förvänta dig att du kan gå upp i arbetstid innan juni eftersom du tidigare sökt om tjänstledigt tills då. Men ring ditt fack och fråga.

    Ang. de extra arbetsuppgifterna som du fått frågan om att ta hand om så får du fråga rakt ut, men med en trevlig ton såklart, hur dina arbetsuppgifter ska prioriteras då eftersom du upplever det svårt att hinna med allt som

    du förväntas göra.

  • Anonym (HR)

    Jag arbetar inom HR på en kommun och din fråga är rätt vanlig. Om du bara har ?gått ner i tid?, dvs är tjänstledig utan grund (som exempelvis att du är föräldraledig på deltid) har du ingen rättighet till att återgå till ordinarie tjänstgöringsgrad i förväg. Ni har kommit överens om en tid som du kommer arbeta mindre och din arbetsgivare har planerat sin verksamhet utefter det. Har ni kommit överens om en möjlighet att bryta din tjänstledighet i förväg eller om det finns en policy hos just din arbetsgivare kring detta så ska du såklart kunna göra det, men varken i lag eller i centrala kollektivavtal för kommuner finns några bestämmelser som ger dig rätten att återgå i förtid. Om du exempelvis är partiellt tjänstledig i form av föräldraledighet eller liknande ser det dock annorlunda ut!

    Hojta om du har fler frågor! Här eller i PM.

  • Anonym (HR)

    Ett litet tillägg angående tidigare svar i tråden:

    Om du är anställd med 100% i sysselsättningsgrad kan din arbetsgivare inte ändra denna utan att först ha informerat dig och berörda fackförbund, förhandla förändringen och än mer därtill.

  • Anonym (HR)

    Ett litet tillägg angående tidigare svar i tråden:

    Om du är anställd med 100% i sysselsättningsgrad kan din arbetsgivare inte ändra denna utan att först ha informerat dig och berörda fackförbund, förhandla förändringen och än mer därtill.

  • Mimmiimimmii

    Jag har ju själv ansökt om att gå ner i tid till nästa vecka o jag vet att de helst vill att man gör det terminsvis. Men de har godkänt min tjänstledighet o inte lag in den längre . Pratade med facket idag o enlig dem gäller det till min tjänstledighet gått ut o det gör den ju nu? Kan min arbetsgivare hävda att jag inte får gå upp ändå? För att de har andra regler?

  • Anonym (HR)

    Har din chef godkänt din tjänstledighet, inte bara muntligen utan genom att ha skrivit på eller godkänt i något system, så är det vad som gäller. Är tjänstledigheten fram tills ett visst datum så är det vad som gäller och då återgår du till ordinarie sysselsättningsgrad från och med utgången för tjänstledigheten. Din chef har ingen rättighet att hålla kvar din tjänstledighet bara för att rutinen är att man tar det terminsvis, utan avtalad tid gäller.

Svar på tråden Någon fackligt insatt?Behöver lite hjälp ang tjänstgöring