• Bertaboll

    Vinterkläder 9-12 månader?

    Inte aktuellt nu direkt men ägnar lite för mycket tid att googla kläder såhär i isoleringen...

    Det finns så mycket fina "riktiga" vinterkläder i stl 74/80 (overaller, dunjackor, skalset), men behöver man verkligen sådana kläder? Jag tänker att barn upp till 1 år mest sitter i vagnen med varm filt/åkpåse? 

    Min tjej kommer att vara 9 månader i november, vad rekommenderar ni förutsatt att det blir en någorlunda "normal" Sthlm-vinter?

    När brukar de vilja hoppa ur vagnen och typ rulla sig i gyttjan/snön? Skrattande

  • Svar på tråden Vinterkläder 9-12 månader?
  • BuoBä

    Vissa barn går redan vid 9 månader, själva eller med hjälp. Och då vill de ofta gå-gå-gå. Andra barn sitter gärna i vagnen men de sitter inte still precis så åkpåse upp till hakan är inte helt realistiskt. Så någon form av vinterkläder behöver du, men inte femtielva olika varianter. Overall tycker jag var bäst. Dunjacka skulle jag säga är helt onödigt, det är en sån grej som ser jättegullig ut men är väldigt opraktiskt.

  • Fosse

    Jag tycker faktiskt att dunjacka är väldigt praktiskt på mindre barn som sitter i vagnen. Åkpåsen är oftast supervarm och då behöver de egentligen bara var mer klädda på överkroppen. Mitt barn skulle svettas ihjäl i overall och åkpåse om det var runt nollan.

    Sen när de verkligen går och rör sig så är overallen absolut nödvändig, men knappast på en niomånaders i november i Stockholm.

  • BuoBä

    Det finns säkert olika typer av dunjackor, men de jag har sett har varit väldigt puffiga och i ett glidigt material så det var svårt att hålla barnet utan att antingen barnet kasade runt eller jackan åkte upp. En vanlig skal- eller vinterjacka tycker jag funkar bättre på barn som ska bäras. Men man har olika preferenser.

Svar på tråden Vinterkläder 9-12 månader?