• Anonymsju

    Corona på mitt barns förskola

    Nu har vi fått information om att en vårdnadshavare på min 2 årings förskola är bekräftad smittad av corona. Den här veckan har nästa alla varit sjuka på hans avdelning, en dag var han själv på sin avdelning, idag var dom 4 stycken.

    Man förstod ju att fört eller senare kommet man komma i kontakt med smittan på olika sätt. Men känns ju olustigt. Hur hade ni tänkt/känt?

  • Svar på tråden Corona på mitt barns förskola
  • Mortiscia80

    Jag skulle ha haft mitt barn hemma, direkt. Barnet till den sjuka föräldern kan lätt dra med sig viruset till fsk där det sprids till resten av gruppen, och personalen, och sedan kommer det hem till alla familjer. Nej tack. Jag vill inte ha corona.

  • Gameofthrones

    Inget så länge dem stänger ner 12-24 h och städar ordentligt.
    Tycker jag. Smittan ligger och gror om man inte städar och spritar ner. 

    Själv skulle jag göra det hålla rent där jag är och städar varje dag för att inte smitta ner andra. 

    Byta kläder varje dag och sängkläder. 

    Många som blir sjuka glömmer nog städa, hålla rent. Tror jag. 

    Det är ju så man ska göra i vanliga fall tänker jag, om man har influensa, förkyld. Nu Covid -19.

    Städa hålla rent. Det är det första man tänker. Gör jag iaf. 

  • Anonymsju
    Mortiscia80 skrev 2020-05-14 11:54:10 följande:

    Jag skulle ha haft mitt barn hemma, direkt. Barnet till den sjuka föräldern kan lätt dra med sig viruset till fsk där det sprids till resten av gruppen, och personalen, och sedan kommer det hem till alla familjer. Nej tack. Jag vill inte ha corona.


    Hur länge då?
  • Mortiscia80
    Gameofthrones skrev 2020-05-14 11:59:33 följande:

    Inget så länge dem stänger ner 12-24 h och städar ordentligt.


    Det förutsätter ju också att barnet till den sjuka föräldern stannar hemma, och det har man ingen skyldighet till nu. Om de städar stället på måndag och det barnet kommer med nytt virus på tisdag så sprids det ju i alla fall.
  • Anonymsju
    Gameofthrones skrev 2020-05-14 11:59:33 följande:

    Inget så länge dem stänger ner 12-24 h och städar ordentligt.

    Tycker jag. Smittan ligger och gror om man inte städar och spritar ner. 

    Själv skulle jag göra det hålla rent där jag är och städar varje dag för att inte smitta ner andra. 

    Byta kläder varje dag och sängkläder. 

    Många som blir sjuka glömmer nog städa, hålla rent. Tror jag. 

    Det är ju så man ska göra i vanliga fall tänker jag, om man har influensa, förkyld. Nu Covid -19.

    Städa hålla rent. Det är det första man tänker. Gör jag iaf. 


    Dom har inte stängt förskolan för att städa, däremot ändrar rutiner gällande mat, dom är ute mer och jag hoppas att städningen är noggrann, alltid.
  • Mortiscia80
    Anonymsju skrev 2020-05-14 12:02:00 följande:
    Hur länge då?
    Tills den föräldern inte längre är sjuk och ytterligare ett tag. Plus som GoT säger måste de ju städa stället ordentligt först. Just nu är det tveksamt om det räcker med två friskdagar eftersom det har visat sig att folk som friskskrivits från corona burit på viruset fjorton dagar efteråt. Däremot visste man inte om det var aktivt smittsamt virus eller inte.
  • Anonymsju
    Mortiscia80 skrev 2020-05-14 12:03:37 följande:

    Tills den föräldern inte längre är sjuk och ytterligare ett tag. Plus som GoT säger måste de ju städa stället ordentligt först. Just nu är det tveksamt om det räcker med två friskdagar eftersom det har visat sig att folk som friskskrivits från corona burit på viruset fjorton dagar efteråt. Däremot visste man inte om det var aktivt smittsamt virus eller inte.


    Okej, jag är osäker på om jag ens har rättigheter att få reda på mer än vad jag fått nu. Det är att en vårdnadshavare blivit bekräftat sjuk. Inga förändringar ska göras förutom fortsatt noggrann hygien osv.

    Dom kanske går ut med när hen blivit frisk, men ingen aning hur det funkar.
  • Mortiscia80
    Anonymsju skrev 2020-05-14 12:05:59 följande:
    Okej, jag är osäker på om jag ens har rättigheter att få reda på mer än vad jag fått nu. Det är att en vårdnadshavare blivit bekräftat sjuk. Inga förändringar ska göras förutom fortsatt noggrann hygien osv.

    Dom kanske går ut med när hen blivit frisk, men ingen aning hur det funkar.
    Nej det har du tyvärr inte. Det råder sekretess kring enskilda personers sjukdomar, om de inte berättar själva eller har sagt till fsk att det är ok att berätta. Du kanske kan be fsk att de frågar om de får meddela när vh blivit frisk åtminstone.
  • Anonymsju

    Vill inte låta som en förälder som viftar bort detta och lämnar mitt barn jämt, även fast avdelningen är tom. Så är inte fallet. Hade vabbat i 1,5 vecka, på tisdag kunde han gå igen då var det tomt. Blev ju inte så roligt, men hade ju ingen aning.

  • Gameofthrones
    Mortiscia80 skrev 2020-05-14 12:02:10 följande:
    Det förutsätter ju också att barnet till den sjuka föräldern stannar hemma, och det har man ingen skyldighet till nu. Om de städar stället på måndag och det barnet kommer med nytt virus på tisdag så sprids det ju i alla fall.
    Jag förstår hur du tänker, men föräldrarna måste ju tänka själva att ha rena kläder, vara ren, städa ur hemma. Det förutsätter jag att människor/föräldrar gör. Speciellt om man går på dagis. Jag skulle vilja ha barnet hemma ytligare nga till. Faktiskt.
Svar på tråden Corona på mitt barns förskola