• Anonym (Uttråkad gubbe på 50)

    Om min sambo tappat lusten

    Hej.

    Finns säkert 100 trådar om ämnet, men måste ändå skriva o höra era erfarenheter.

    Jag (49) bast, och stävar mot de magiska 50. Sambo sedan 5 år med en på drygt 50. I början av vårt förhållande hade vi sjukt mycket och bra sex, och allt var toppen. Nu, kanske det senaste året så har hennes intresse både för mig som människa "avtagit" ganska markant. Och när jag påpekar det uppstår rätt surt humör, och svaret att det är inte dig det är fel på, får jag alltid.

    Men hur man vet man det. Sex är i alla fall för mig jävligt viktigt och en form av bekräftelse på kärlek. Visst, man kan ha sex utan kärlek bara för sexets skull. Och det är det som är mitt problem. Jag har med handen på hjärtat ALDRIG varit otrogen. Tycker det är en del av slutet på förhållanden bara.. Så för några kvällar sedan när sex kom på tal. Och tro mig..jag HAR googlat sådana problem att när lusten tryter så kommer ofta förslaget att onanera tillsammans upp som en del att få igång lust.. Sagt och gjort så tog jag upp ämnet och dick då svaret bara, att "Det får du testa med någon annan kvinna i så fall"

    Jag sa, eller hur, så vi ska göra slut? Nej, det är inte otrohet om man inte rör varandra..

    Då blev jag fan rädd... Inte för att jag märkt något avvikande beteende hos henne. Men tanken kom ju ändå.. Är det DET hon gör och inte längre har "tid o lust med MIG"

    SJUKT störande tankar och nu till den milda grad att summan av allt blir separation..

    Har någon nån erfarenhet av minskad lust? Efter ett år, kan den komma plötsligt tillbaka? Rådvill som ett fån just nu och 50 år och helt plötsligt behöver man relationsråd.

  • Svar på tråden Om min sambo tappat lusten
  • Anonym (Svartvit)

    Nu får du nog inte det svar du vill ha, jag är för öppna förhållanden osv. Men du får iaf en annan vinkel på ditt problem.

    Bara för att hon sa så betyder det ju inte att hon gör så. Hjärnan är duktig på att måla upp skräckscenario. Kan ju helt enkelt vara så att hon inte har lusten kvar, hon säger ju att det inte är dig det är fel på. Klimakteriet kan ju ställa till både det ena och andra för oss kvinnor som ett exempel. Men tycker hon ska kunna specificera vad det är som gör att hon inte vill. Det är säkert svårt att prata om men blir man lidande av en annans handlande så tycker jag man har rätt till att veta varför.

    Måste ett förhållande ta slut för att man blandar in andra antingen känslomässigt eller via sex? Försvinner känslorna för första partnern?

    Får du ha sex med en annan kvinna så är det ju per definition inte otrohet. Livet är inte alltid så svartvitt, en relation blir det man gör den till. Du har samma rätt att välja hur du vill ha en relation som hon har. Den mongama normen ute i samhället får ju dig att må dåligt. Nekar hon så blir du oxå utan. Vill du då ändå ha sex så blir du tvungen att lämna en person som säkert i övrigt är en bra person att dela övriga livet med. Men måste man verkligen lämna? Finns det andra sätt att göra båda belåtna?

  • Anonym (C)

    Hur fungerar förhållandet i övrigt? Delar ni på hushållsarbetet? Gör ni aktiviteter tillsammans på fritiden? Visar ni varann ömhet och kärlek i vardagen, och då menar jag inte sexuellt, utan att man gör saker åt varann, låter den andre vila på soffan för att hen är trött fast det är hens tur att fixa maten. Ser du henne? Hör du henne? Uppskattar du henne? Sen har vi klimakteriet också. Men tjata definitivt inte om sex, finns inget mer avtändande. Ge henne kram och puss utan att ge sexuella vibbar, låt henne ta initiativet. Parsamtal kan ju vara en god idé.

  • Anonym (C)

    Hur fungerar förhållandet i övrigt? Delar ni på hushållsarbetet? Gör ni aktiviteter tillsammans på fritiden? Visar ni varann ömhet och kärlek i vardagen, och då menar jag inte sexuellt, utan att man gör saker åt varann, låter den andre vila på soffan för att hen är trött fast det är hens tur att fixa maten. Ser du henne? Hör du henne? Uppskattar du henne? Sen har vi klimakteriet också. Men tjata definitivt inte om sex, finns inget mer avtändande. Ge henne kram och puss utan att ge sexuella vibbar, låt henne ta initiativet. Parsamtal kan ju vara en god idé.

  • Anonym (C)

    Hur fungerar förhållandet i övrigt? Delar ni på hushållsarbetet? Gör ni aktiviteter tillsammans på fritiden? Visar ni varann ömhet och kärlek i vardagen, och då menar jag inte sexuellt, utan att man gör saker åt varann, låter den andre vila på soffan för att hen är trött fast det är hens tur att fixa maten. Ser du henne? Hör du henne? Uppskattar du henne? Sen har vi klimakteriet också. Men tjata definitivt inte om sex, finns inget mer avtändande. Ge henne kram och puss utan att ge sexuella vibbar, låt henne ta initiativet. Parsamtal kan ju vara en god idé.

Svar på tråden Om min sambo tappat lusten