• Sunny67

    Dominant svärmor

    För tre år sedan träffade jag en man allt gick jätte bra med hans föräldrar till att börja med. De bor väldigt nära varandra. Visst har jag reagerat på att mamman servar han väldigt mycket men han ett ensamt barn (56 år)
    Hon har tagit ner saker från sitt hem som hon velat bli av med osv men det har ändå varit hanterbart.
    I höstas köpte jag och min man en hund tillsammans och då började problemen
    vi fick inte uppfostra hunden som vi ville . Hon skrek rakt ut när jag tillrättavisade valpen när han hoppade på henne. Valpen skulle vara hos henne istället för att träna små stunder att vara ensam. när han ska ha mat ,i vilken skål han ska få vatten om han ska vara i hundgården eller inte osv . Blev väldigt tröttsamt då hon hela tiden talade om hur vi skulle göra. Jag har tidigare själv både tävlat på elitnivå och haft hundkurser i Brukshundklubbens regi så jag anser mig vara fullt kapabel att uppfostra själv 
    har försökt tala med både min man och hans mamma utan speciellt gott resultat
    Sedan gjorde min man om köket och då började mamman plocka ner saker till honom trots att vi uttryckte att vi vill inte ha så mycket prydnadssaker ( Hon har jätte mycket ) När vi höll på att ställa iordning det nyrenoverade så bestämde
    Jag och min man att jag skulle fixa krukor och blommor då jag skulle på Ikea och senare åka till honom. När jag kom till honom hade hans mamma redan varit där med blommor så det slutade med att jag tog hem de som blev för mycket hon plockade bort en piedestal som vi hade satt dit och placerade ett annat bord där piedestalen hade stått . Kommer ner med trädgårdsmöbler. Bestämmer vilken efterrätt vi ska äta trots att hon inte ens är med på middagen själv. för hon har fixat utan att fråga vid flera tillfällen har jag haft egna planer på att fixa. Nu har det blivit rejäla slitningar mellan min man och mig då jag känner att vi är ju tre i våran relation och så vill jag inte ha det.   Jag fattar ju att hon säkert vill väl och vill underlätta  men det blir så fel när hon bara kör på . Min man talade med henne för någon månad seda och då lugnade hon sig några veckor men det höll inte länge.
    Till mig säger han att det är inget att bry sig i utan hon har alltid gjort så här att jag inte ska vara så känslig
    Vi har börjat tala om att ev flytta ihop snart men som det är nu törs inte jag 
    Har väl tänkt att hon kanske inte tycker jag är bra nog till hennes pojke då hon fortsätter trots att min man har talat om för henne att jag blir ledsen och sårad när hon kör på utan att kolla vad vi vill 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-14 22:46
    Trädgårdsmöblerna ville hon själv bli av med då de tog plats i hennes uthus och hon hade tänkt ut vart de skulle stå också.
    När hon kom ner med dom sa jag att detta får du ta först med sonen och då får jag till svar att det hade hon gjort så jag hjälpte henne lasta ur då jag trodde han ville ha dom
    Det visade sig att hon hade nämnt det till honom och han hade sagt att han inte ville ha
    men ändå kom hon ner med dom. Jag har försökt bita ihop för jag vill ha en bra relation med hans föräldrar men jag orkar snart inte mer då det inte är snällt utan det bara känns respektlöst

  • Svar på tråden Dominant svärmor
  • Themis

    Men jag fattar inte- är din man 56 år?

    Då borde väl svärmor vara hyggligt gammal? Hon har inte så väldigt många år till på sig att härja innan hon börjar bli gammal och sjuk så fokusera på det viktigaste- t.ex. att hon ska lägga ner att kommentera kring valpen då det stör dig så pass och du faktiskt har alla meriter som behövs.

    Så be henne lägga ner det samtalsämnet genast, annars är hon inte välkommen, så kan din man åka hem till henne en tid istället då om han vill träffa henne.

    Sen får man leva med att det kommer knepiga prylar och blommor ibland, jag vet allt om det och lite till efter 20 år med min egen svärmor innan hon lämnade jordelivet. Men försök välja dina strider, precis som man får göra med vissa barn.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Themis

    Haha, dom möblerna hade jag skänkt bort då- hon vill inte ha dom, ni vill inte ha dom, vad är problemet?

    En gratis fejsbokannons bara så är dom borta.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Themis
    Sunny67 skrev 2020-05-14 22:53:32 följande:

    Ja han är 56 år och hon är 77 år men bra mycket piggare än många 20 åringar


    Det var bra fart i min också, gympade och högg ved tills 76 nåt, men sen kom cancern. Hon blev 79.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Earlgrey

    Svärmor lyssnar inte på dig. Om folk inte fattar när man säger snällt så måste man sätta ner foten och bli arg. Tråkigt att det skall behövas. Men om inte din pojkvän lyssnar och tar ditt parti då är förhållandet dödsdömt. Jag kan förstå att han låtit sin mamma bestämma om trädgården o efterrätter o sånt, inte själv intresserad och tycker om att mamma passar upp. Men har han inte haft någon fru tidigare kanske så att frun lämnade för att hon inte stod ut. Nu när han är i ett förhållande måste han ju kunna och vilja sätta ned foten till sin mamma.
    Synd att svärmor inte har ett eget liv, säg att hon borde skaffa en egen hund istället för att uppfostra eran....
    Vet inte om svärmor vill ha bort dig ur bilden eller om hon vill lägga sig i men ändå accepterar dig? Hon borde ju fatta att hon skrämmer bort dig om hon håller på som hon gör....
    Är hon väldigt manipulativ och skuldbelägger er om ni kritiserar henne för att hon styr o ställer. ..
    Kanske du och mannen kan dumpa lite prylar hemma hos henne som hon sagt att hon inte ville ha...
    I alla fall ni behöver ha gemensamma o tydliga regler och jag tänker att hon vågar inte bete sig respektlöst om ni båda visar att ni inte accepterar det. Var tydlig och säg till på skarpen. Säg nej utan att motivera varför. Det ska inte vara något som ni behöver motivera. Ett nej räcker, punkt slut ingen förhandling eller övertalning. Kommer möbler så ring och fråga varför dom står där och säg att hon får plocka bort dom. Tyvärr måste man vara hård rak och tydlig och bestämma i förväg vad som man kan acceptera och inte....men din kille måste verkligen vara med i detta.... annars får han vara själv med sin mamma helt enkelt. Som du sa ni är tre i förhållandet nu o det är inte sunt....

  • Sunny67

    Kan inte säga att hon varken eller utan hon skiter bara i vad som sägs utan kör på helt enkelt

  • Sunny67

    Jag har föreslagit att vi går dit med något från hans uthus och byter ut något hemma hos henne när hon är borta så som hon gör hos honom
    sedan fråga hur det känns att det är ändrat när hon kommer hem för så känns det för oss att komma hem och saker är flyttade på eller utbytta. vi ska givetvis hjälpa att ställa tillbaka efteråt
    Men det vill inte min man 

Svar på tråden Dominant svärmor