Anonym (Utmattad) skrev 2020-05-14 23:10:49 följande:
Min son är verbalt aggressiv, på sätt som går långt över gränser för acceptabelt beteende.
Jag vet inte hur jag ska få honom att sluta? Jag har pratat med honom om konsekvenserna för den som blir hotad, att hen blir rädd, osv. Då blir det "men han sa!, men HAN gjorde". Fast det vännerna säger står inte alls i proportion till hans extrema reaktioner. Jag är rädd att det ska sluta med att han förlorar vänner och hamnar helt snett i relationer.
Någon med liknande problem?
Vart fick han denna aggressionen ifrån och varför? Jag uppfattar som att du är en mamma. Vart är pappan, gör han någonting?
Uppfattar du att ditt barn har en avvikande beteende i andra perioder? Jag tänker om han kanske inte mår så bra, om han nu har sådan kort stubin?
Har han slagits eller hotar han ''bara''?
Höj rösten och ge honom konsekvensen av att sitta i skamvrån och tänka efter om hans beteende och varför han gör det. Var arg på honom. Höj rösten och ta ifrån hans ägodelar, så som spel och annat. Tala om för honom att han får dem tillbaks när han har greppat tag i varför han är så arg. När han väl kommer fram för att säga att han har förstått, så kan ni prata. Beroende vad han säger, avgör du om han är redo att få tillbaks sina ägodelar som han så gärna vill ha.
Skamvrån/utegångsförbud är nog effektivt. Vissa unga personer som hamnar i arrestcellen, kan få många unga vuxna att tänka till vart det gick så snett och varför.
Så det är väldigt effektivt det där. Man begriper helt enkelt konsekvenserna på en annan nivå.
Lycka till!!
Uppdatera också hur det har gått, så fler föräldrar kan ta till sig och lära sig.