Vad sysslar enhetscheferna inom äldreomsorgen med?!
Det kommer fram nu hur vidrigt vissa äldreboenden och hemtjänster är för de boende. Ren misär med bajs överallt, övergivna äldre, totalt inkompetent personal osv.
Frågan är bara varför ingen lyfter frågan vad f-n dessa enhetschefer får betalt för?
Jag jobbar inte inom äldreomsorgen längre för jag orkade inte med varken att jobba heltid under dom arbetsvillkoren eller med att må dåligt över kollegor som struntade i sina arbetsuppgifter eller inte bemötte brukarna med empati.
Det värsta var ändå cheferna, jag har flera ggr försökt komma tillrätta med att en kollega betett sig illa mot brukare och gått till dessa (alltid kvinnliga) så kallade chefer utan att Nånting har hänt förutom att jag själv gjort en lex Sarah-anmälan och sen blivit utfrusen på jobbet.
Det finns ju vissa som menar att personalen hade klarat sig utan en chef (vilket jag absolut inte håller med om då det finns stor risk för ?kåranda? då) men som det är idag är ju ofta cheferna inte chefer iallafall. Där jag har jobbat har chefen funnits i samma hus. Men är dom delaktiga i arbetet? Håller dom koll varje dag? Håller dom koll överhuvudtaget förutom enstakare instickare nån gång på avdelningarna? Gör dom något om det rapporteras missförhållanden eller om det förekommer mobbning bland kollegorna? Inte där jag har arbetat iallafall.
Nu senast detta www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zGq1Qq/pappan-fick-corona--da-uppdagades-misaren-pa-boendet
Chefen har gjort en anmälan och ska ?utreda? detta. Men hur kan man kalla henne chef och ge henne 40 000 i månaden utan att hon ens vet hur ?hennes? verksamhet ser ut?! På vilket sätt är hon en chef?
Jag är så trött på hur låga krav det är inom äldreomsorgen utom på EN sak, nämligen att det inte finns nån gräns för lite personal man kan ha, köriga scheman osv. Men krav på kvalitet? Krav på att ?chefen? ska vara insatt i och leda arbetet?
Nej, inom den kvinnodominerade äldreomsorgen är chefen bara en välbetald soffpotatis som anställer och sitter vid sin dator, på själva arbetsplatsen finns det informella chefer och arbetet bedrivs självständigt, dock under slimmade förutsättningar...
Man kan ju lika gärna sluta ha dessa chefer och låta en AI-robot sköta anställningar och administration?
Dom garanterar ju inte en god omsorg på ?sina? arbetsplatser iaf.