• Totek

Tätt mellan graviditeterna?

Hej!

Om man vill ha barn tätt eller inom 1 år mellan. Hur långt måste man vänta för att bli gravid igen?
    Jag har funderat en del på detta. Då man avråder eller "helst inte" ska bli gravid snabbt efter sin senaste graviditet.

Anledningen är att jag har sett olika "scheman" och hört att barn kan födas samma år som den som föddes senast. Samt att föräldrar med många barn ibland har ungefär 1 år mellan barnen. Men då undrar jag när de blir gravida snart efter att senaste graviditeten är avklarad?

Ammar hon? - Om så är fallet, måste man sluta amma om man är gravid?

Många frågor, försöker själv se hur ett sådant "schema" på 24 månader kan se ut. Då 18 månader med två barn är man gravid ca. Vissa föder tidigare men max-graviditet är som bekant ca 9 till 10 månader eller 9½ månad eller 40-42 veckor om man "maxar" tiden på båda graviditeterna. Men alla vet att förlossningen kan starta när som efter vecka 36-37 fram till vecka 42.

Så jag räknar med 2 graviditeter med 18 månader, så häng inte upp er på summan. Men när jag räknar så måste man ungefär bli gravid igen efter mellan 6-23 veckor för att pricka in nästa års födelse. Längre än 23 veckor så kan barnet födas januari år 3 (exempel Första barnet föds oktober 2020 (om man följer kalendern) Nästa barn måste bli till inom dryga 20 veckor efter att föregående barn ska födas 2021.Om man räknar direkt efter att barn 1 är fött osv.

Ni som har barn tätt eller blir gravida så snart som barnet är fött. Hur snabbt blir ni med barn då?

Min kalkyl kanske är orimlig ovan och undanbedes av kommentarer som har med att jag är korkad eller idiot eller liknande. Men gärna konstruktiva svar om exempel om jag har rätt eller fel eller är jag för mycket matematiker?

/T

• Svar på tråden Tätt mellan graviditeterna?
  • Jag är bara jag

Eftersom man inte verkligen kan planera att vare sig bli gravid eller få barn utan bara försöka så faller alla form av att försöka få barn en viss tid. Många med tätt mellan barnen har inte ens försökt. Jag har en bekant med 13 månader mellan 3:an och 4:an och han är ett minipillerbarn. Jag vet några som har 8 månader mellan barnen, men då är båda födda 3 månader för tidigt. Helamning minst var 3.e timme ger ett visst skydd, men är absolut inget p-medel. Den värsta med tätt mellan barnen var min ingifta morbrors mamma- hon fick 15 barn på 19 år. Dock på den tiden det inte fanns p-medel alls.

• Totek

Sådant förstår jag med. Men planering eller ej, för mig handlar det om delvis hur tätt man vågar eller inte vågar osv. Jag förstår oplanerade graviditeter och jag förstår att vissa inte får mens på flera månader efter att barnet kommit även om de slutat amma osv. Så oplanerade graviditeter är det vanligaste som jag förstår.

Men om man leker med tanken att få eller vill ha många barn tätt eller glesa ut från att ha många barn. Hur ofta eller hur lång tid efter barnet fötts vågar man bli gravid om man nu vill ha över 12 barn exempel?

Många frågor i den anatomiska världen för att vill ha många barn

T

• Anonym (Anonym)

Jag fick mitt första barn oktober 2018 och nästa födes oktober 2019. Det är exakt ett år och en dag mellan de. Första kom på beräknad födsel och andra födes i vecka 38.

Jag och min stora syster är födda samma år! Tio månader och två veckor mellan oss.

• Totek

10 månader är helt otroligt!

Måste blivit gravid bara nån månad eller veckor efter att någon av er fötts.

på 1800-talet och kring andra världskriget föddes barn precis så som du säger. Vissa föds samma år och en del glesare.

T

• fjanten

Jag födde första barnet januari 2016, andra barnet januari 2017. 12,5 månader mellan dem. Födde första, läkte, blev gravid. Första var dock beräknad december 2015 och andra var beräknad februari 2017 - men även det hade ju varit tätt.

Har läkt snabbt efter båda graviditeter (och snabbt efter tredje som föddes i november 2019). Mensen kommer igång snabbt för mig vare sig jag ammar, pumpar eller ger ersättning (pumpade till första, ammade andra, gav ersättning till tredje - mensen kom igång direkt alla gångerna).

Enklaste graviditeten var den andra.

• Anonym (Hur tätt)

Är nog lite svårt att förstå vad du faktiskt frågar efter i trådarten. Men jag uppfattar det nu som att du undrar hur kroppen påverkas och egentligen inte det matimatiska som du skriver mycket om i trådstarten?

Troligtvis är det högst individuellt vad kroppen klarar av. Och jag tror man känner ganska mycket själv när man väl befinner sig där.

För mig har det gått 16 månader sedan mitt första barn föddes. Och först NU känner jag att kroppen börjar bli tillräckligt återställd för att klara av en ny graviditet. Dock på håret så jag tror min kropp egentligen behöver åtminstone ett halvår till för att det egentligen skall vara helt okej. Dock inga planer på nästa barn ännu.

Alltså jag kunde inte ha sex förens drygt tre månader efter förlossningen pga ärrvävnad. Så inte ens om resten av kroppen hade känts ok så hade vi kunnat få barn inom ett år från det första.

Sedan tar det ju olika tid innan ägglossning kommer igång så rent fysiskt på det sättet kanske man inte ens kan bli gravid hyfsat snart efter förlossning.

Tror det finns studier på att det inte är bra för kroppen med så täta graviditeter. Hur tätt har jag ingen koll på. Och att det ger risk för kvarstående problem. Men har inte tillräcklig koll på detta. Googlar du så kan du säkert hitta studier

• Totek

Har försökt söka om just täta graviditeter m.m. Ja jag vet att det är olika från kvinna till kvinna.

Min fråga gäller nämligen en dröm. Både sexuell dröm men också en dröm som jag lever med varje dag utan att vara sexuell. Att få  många barn tätt. Samt veta ungefär hur många månader/veckor som KAN vara möjligt. Dock gillar jag inte när barnen kommer allt för tidigt. Så som under 35 veckor eller så. Dock förstår jag att allt är random när det gäller hur och när graviditet kan uppstå efter så nära en förlossning eller så glest efter en förlossning.

Men eftersom tankarna har gått och hur man kan "sätta upp" ett schema på hur möjligheterna KAN vara från vecka 40 (BF) till hur många veckor du måste vara "icke gravid" tills man får mens eller bli gravid utan att få första mens efter födsel. Vissa får mens fort andra inte vad jag förstår osv....

Ett scenario är för min dröm är att kvinnan blir gravid ganska tätt. För att jag gillar när personen är gravid....  Men samtidigt förstår jag att det är påfrestande för både kropp och själ att vara gravid. Om man inte själv älskar att vara gravid som vissa kvinnor tycks vara ibland. Framförallt när man sett dokumentärer om surrogat m.m.

Jag har tidigare skrivit om att jag gillar gravida i mina tidigare inlägg, så det är inget nytt.

T

• Anonym (Hur tätt)
    Totek skrev 2020-05-16 01:30:24 följande:

Har försökt söka om just täta graviditeter m.m. Ja jag vet att det är olika från kvinna till kvinna.

Min fråga gäller nämligen en dröm. Både sexuell dröm men också en dröm som jag lever med varje dag utan att vara sexuell. Att få  många barn tätt. Samt veta ungefär hur många månader/veckor som KAN vara möjligt. Dock gillar jag inte när barnen kommer allt för tidigt. Så som under 35 veckor eller så. Dock förstår jag att allt är random när det gäller hur och när graviditet kan uppstå efter så nära en förlossning eller så glest efter en förlossning.

Men eftersom tankarna har gått och hur man kan "sätta upp" ett schema på hur möjligheterna KAN vara från vecka 40 (BF) till hur många veckor du måste vara "icke gravid" tills man får mens eller bli gravid utan att få första mens efter födsel. Vissa får mens fort andra inte vad jag förstår osv....

Ett scenario är för min dröm är att kvinnan blir gravid ganska tätt. För att jag gillar när personen är gravid....  Men samtidigt förstår jag att det är påfrestande för både kropp och själ att vara gravid. Om man inte själv älskar att vara gravid som vissa kvinnor tycks vara ibland. Framförallt när man sett dokumentärer om surrogat m.m.

Jag har tidigare skrivit om att jag gillar gravida i mina tidigare inlägg, så det är inget nytt.

T

Så du är alltså man? Eller Iaf inte den som skall bära barnet?

Skickar med en länk till en blogg skriven av en oerhört insatt fysioterapeut. Du kan läsa att lämpligt ur hälsosynpunkt är 18-24 månader.

Tittar du på psykologi för barnet brukar man prata om att tre år är optimalt innan syskon. Men det betyder ju absolut inte att det är jordens undergång med tätare.
  • Anonym (Hur tätt)
    Anonym (Hur tätt) skrev 2020-05-15 23:26:53 följande:

Är nog lite svårt att förstå vad du faktiskt frågar efter i trådarten. Men jag uppfattar det nu som att du undrar hur kroppen påverkas och egentligen inte det matimatiska som du skriver mycket om i trådstarten?

Troligtvis är det högst individuellt vad kroppen klarar av. Och jag tror man känner ganska mycket själv när man väl befinner sig där.

För mig har det gått 16 månader sedan mitt första barn föddes. Och först NU känner jag att kroppen börjar bli tillräckligt återställd för att klara av en ny graviditet. Dock på håret så jag tror min kropp egentligen behöver åtminstone ett halvår till för att det egentligen skall vara helt okej. Dock inga planer på nästa barn ännu.

Alltså jag kunde inte ha sex förens drygt tre månader efter förlossningen pga ärrvävnad. Så inte ens om resten av kroppen hade känts ok så hade vi kunnat få barn inom ett år från det första.

Sedan tar det ju olika tid innan ägglossning kommer igång så rent fysiskt på det sättet kanske man inte ens kan bli gravid hyfsat snart efter förlossning.

Tror det finns studier på att det inte är bra för kroppen med så täta graviditeter. Hur tätt har jag ingen koll på. Och att det ger risk för kvarstående problem. Men har inte tillräcklig koll på detta. Googlar du så kan du säkert hitta studier

Och hur tätt är det fysiskt möjligt att bli gravid? Ja allt från en månad efter bf till ett år. Det går inte att veta i förväg och går således tyvärr inte heller att planera.

svenska.yle.fi/artikel/2016/02/05/vanta-med-att-planera-syskon
  • Totek
    Anonym (Hur tätt) skrev 2020-05-16 05:23:15 följande:
    Och hur tätt är det fysiskt möjligt att bli gravid? Ja allt från en månad efter bf till ett år. Det går inte att veta i förväg och går således tyvärr inte heller att planera.

svenska.yle.fi/artikel/2016/02/05/vanta-med-att-planera-syskon
    Ja den med orangutanger förstår jag helt och hållet. Men samtidigt har vi glömt hur vi ska tänka när det gäller att skaffa barn. Men för mig är det inte så mycket om just om den artikeln i sig, men det finns förståelse hur man kan tänka.
    Anonym (Hur tätt) skrev 2020-05-16 05:17:56 följande:
    Så du är alltså man? Eller Iaf inte den som skall bära barnet?

Skickar med en länk till en blogg skriven av en oerhört insatt fysioterapeut. Du kan läsa att lämpligt ur hälsosynpunkt är 18-24 månader.

Tittar du på psykologi för barnet brukar man prata om att tre år är optimalt innan syskon. Men det betyder ju absolut inte att det är jordens undergång med tätare.

Svar på om jag är man eller kvinna, jo jag är man. Jag kan erkänna att jag gillar gravida och det står jag för. Ett av scenarion är att hon blir gravid igen snart efter att hon fött.. Men det kan som jag skrev gå hur som helst. Jag vill samtidigt understryka att jag gärna vill veta hur er andra kvinnor har gjort. Men redan fått lite svar av några...

T

• Anonym (Hur tätt)
    Totek skrev 2020-05-16 10:56:17 följande:

Ja den med orangutanger förstår jag helt och hållet. Men samtidigt har vi glömt hur vi ska tänka när det gäller att skaffa barn. Men för mig är det inte så mycket om just om den artikeln i sig, men det finns förståelse hur man kan tänka.Svar på om jag är man eller kvinna, jo jag är man. Jag kan erkänna att jag gillar gravida och det står jag för. Ett av scenarion är att hon blir gravid igen snart efter att hon fött.. Men det kan som jag skrev gå hur som helst. Jag vill samtidigt understryka att jag gärna vill veta hur er andra kvinnor har gjort. Men redan fått lite svar av några...

T

Är du tillsammans med någon redan nu som du planerar barn med?

Jag TROR att många kvinnor inte är beredda på barn så tätt som du verkar vilja ha, vilket de naturligtvis har bra anledning till att inte vilja.

Om du inte redan nu är tillsammans med någon så är det nog bra att vara inställd på att din dröm inte kommer gå i upplevelse pga kvinnan faktiskt inte vill. Alternativt se till att den du väljer att skaffa barn med har samma syn som du, vilket ju ändå inte garanterar någonting när den dagen verkligen kommer. Där kan ju kvinnan ändra sig om hon inser hur mycket kroppen tar stryk, för visssa alltså.

Jag tror det är svårt att finna någon som kan tänka sig tätare än åtminstone 1,5 år mellan barnen, men skulle snarare gissa på två år.

Det finns så många anledningar till att inte ha så tätt mellan barnen. Men är det bådas önskan så är det ju naturligtvis möjligt förutsatt att man faktiskt blir gravid.

Tror det är svårt att få en korrekt bild av hur lätt eller svårt det är att bli gravid inom 1-4 månader efter förlossning då de allra flesta då har någon form av skydd. Alternativt inte ens börjat återuppta sexlivet ännu
  • Anonym (Glöm det)

Jag tycker att du ska försöka glömma din dröm TS. Dels är den väldigt märklig om det mest handlar om att du tänder på gravida kvinnor. För med en graviditet kommer ett eller ibland flera barn som man måste ta hand om i minst 18 år. Och det är ingen dans på rosor. Sen är graviditeten för många kvinnor (och män) en extremt påfrestande tid både fysiskt och psykiskt. Jag är kvinna och har väldigt lätt att bli gravid, och min man och jag har fyra barn tätt. Men sexlivet är totalt obefintligt just pga de täta graviditeterna. Jag har mått extremt illa under varje graviditet och samliv har överhuvudtaget inte funnits på kartan.

Nu när vi har fyra små barn så går tiden mestadels åt till att försöka ta hand om barnen på bästa sätt och därefter vill man bara sova. Min man har fått dra ett tungt lass under varje graviditet, han också. Eftersom jag har mått så dåligt så har han jobbat och sen tagit hand om hemmet och barnen på fritiden. Jag har mest kräkts och sovit.

Sen är det ju så också att du aldrig kan veta på förhand om kvinnan du har en relation med kan föda barn alls. Det vet man inte förrän man börjar försöka bli gravid. Och att sen lyckas bli gravid tätt är ännu mer komplicerat. Vissa kan, vissa kan inte, och man har ingen aning förrän efteråt. Vissa blir gravida lätt men får missfall på missfall. Vissa blir inte gravida alls.

• Totek
    Anonym (Glöm det) skrev 2020-05-16 15:28:14 följande:

Jag tycker att du ska försöka glömma din dröm TS. Dels är den väldigt märklig om det mest handlar om att du tänder på gravida kvinnor. För med en graviditet kommer ett eller ibland flera barn som man måste ta hand om i minst 18 år. Och det är ingen dans på rosor. Sen är graviditeten för många kvinnor (och män) en extremt påfrestande tid både fysiskt och psykiskt. Jag är kvinna och har väldigt lätt att bli gravid, och min man och jag har fyra barn tätt. Men sexlivet är totalt obefintligt just pga de täta graviditeterna. Jag har mått extremt illa under varje graviditet och samliv har överhuvudtaget inte funnits på kartan.

Nu när vi har fyra små barn så går tiden mestadels åt till att försöka ta hand om barnen på bästa sätt och därefter vill man bara sova. Min man har fått dra ett tungt lass under varje graviditet, han också. Eftersom jag har mått så dåligt så har han jobbat och sen tagit hand om hemmet och barnen på fritiden. Jag har mest kräkts och sovit.

Sen är det ju så också att du aldrig kan veta på förhand om kvinnan du har en relation med kan föda barn alls. Det vet man inte förrän man börjar försöka bli gravid. Och att sen lyckas bli gravid tätt är ännu mer komplicerat. Vissa kan, vissa kan inte, och man har ingen aning förrän efteråt. Vissa blir gravida lätt men får missfall på missfall. Vissa blir inte gravida alls.

Det förstår jag också att vissa vill skaffa barn, men inte kan osv. Att vissa kvinnor inte ens klarar av en graviditet utan att må illa hela tiden osv. Glömma? Jag kan fortsätta drömma, men att få den i verklig dager är nog inte sanning. Jag vet att det är påfrestande på kvinnor och allt det där. Jag vet allt det där ni säger, men det handlar inte bara detta, utan eventuella möjligheter om man kan eller inte kan och om kvinnan är redo om det är så. Eftersom man sett familjekonstinstallationer som har mer än 8-10 även ibland upp emot 12  till kanske 14 barn osv.

Drömma kan man alltid göra, vad gör du oavsett vad man drömmer om?

T

• Totek
    Anonym (Hur tätt) skrev 2020-05-16 11:38:50 följande:
    Är du tillsammans med någon redan nu som du planerar barn med?

Jag TROR att många kvinnor inte är beredda på barn så tätt som du verkar vilja ha, vilket de naturligtvis har bra anledning till att inte vilja.

Om du inte redan nu är tillsammans med någon så är det nog bra att vara inställd på att din dröm inte kommer gå i upplevelse pga kvinnan faktiskt inte vill. Alternativt se till att den du väljer att skaffa barn med har samma syn som du, vilket ju ändå inte garanterar någonting när den dagen verkligen kommer. Där kan ju kvinnan ändra sig om hon inser hur mycket kroppen tar stryk, för visssa alltså.

Jag tror det är svårt att finna någon som kan tänka sig tätare än åtminstone 1,5 år mellan barnen, men skulle snarare gissa på två år.

Det finns så många anledningar till att inte ha så tätt mellan barnen. Men är det bådas önskan så är det ju naturligtvis möjligt förutsatt att man faktiskt blir gravid.

Tror det är svårt att få en korrekt bild av hur lätt eller svårt det är att bli gravid inom 1-4 månader efter förlossning då de allra flesta då har någon form av skydd. Alternativt inte ens börjat återuppta sexlivet ännu

Nej! Jag är inte tillsammans med någon än. Självklart är längtan stor efter både graviditeter och barn. Att kvinnor inte är beredda förstår jag också, men drömmar som man har är svårt att förklara hur det kommer sig. Som jag skrev tidigare till den andra som jag svarade, hur kan de då få barn så tätt som 1 år mellan? Tänker på familjer med fler än 4 barn. De som har fått 9 barn (inklusive tvillingar) på 11 år? Ingen kvinna? Det finns många tydligen.

Jag vet att vissa lever för 1, 2 eller kanske max 3 barn under en längre period, med minst 1-1½ år och uppåt mellan barnen. Den sista kan oftast vara en sladdis osv. Men nu när vi i västvärlden kan skaffa fler barn och det finns kvinnor som längtar efter många barn.

Som jag som man gillar gravida som ett exempel. Men det betyder inte att jag vet att det är svårt att få barn eller försöka få barn osv.

Om jag hade berättat alla mina drömmar, så vet jag inte vilka jag har fått med eller emot mig, så jag stannar här för ett tag. Frågan gällde i princip:

Hur tätt vågar man eller kan bli gravid efter förlossning. Sedan blev det en debatt som jag inte hade räknat med. Att det krävs av en kvinna att bära ett barn, att föda ett barn och allt där efter förstår jag.

T

• Anonym (S)

Jag hade nog varit din drömkvinna. Vill ha MÅNGA barn. Älskar att vara gravid. Älskar barn. Älskar att ha barn tätt. Älskar att ha sex med syftet att skaffa barn...

...tyvärr är jag gift med en man som är jättenöjd med de tre barn vi har nu - och vill aldrig igen skaffa fler. Jag älskar honom och våra barn, och vill aldrig skaffa barn själv eller med någon annan. Så jag får helt enkelt leva med att det "bara" blev tre

• Totek
    Anonym (S) skrev 2020-05-16 17:40:58 följande:

Jag hade nog varit din drömkvinna. Vill ha MÅNGA barn. Älskar att vara gravid. Älskar barn. Älskar att ha barn tätt. Älskar att ha sex med syftet att skaffa barn...

...tyvärr är jag gift med en man som är jättenöjd med de tre barn vi har nu - och vill aldrig igen skaffa fler. Jag älskar honom och våra barn, och vill aldrig skaffa barn själv eller med någon annan. Så jag får helt enkelt leva med att det "bara" blev tre

Jag förstår dig
Svar på tråden Tätt mellan graviditeterna?