Tätt mellan graviditeterna?
Hej!
Om man vill ha barn tätt eller inom 1 år mellan. Hur långt måste man vänta för att bli gravid igen?
Jag har funderat en del på detta. Då man avråder eller "helst inte" ska bli gravid snabbt efter sin senaste graviditet.
Anledningen är att jag har sett olika "scheman" och hört att barn kan födas samma år som den som föddes senast. Samt att föräldrar med många barn ibland har ungefär 1 år mellan barnen. Men då undrar jag när de blir gravida snart efter att senaste graviditeten är avklarad?
Ammar hon? - Om så är fallet, måste man sluta amma om man är gravid?
Många frågor, försöker själv se hur ett sådant "schema" på 24 månader kan se ut. Då 18 månader med två barn är man gravid ca. Vissa föder tidigare men max-graviditet är som bekant ca 9 till 10 månader eller 9½ månad eller 40-42 veckor om man "maxar" tiden på båda graviditeterna. Men alla vet att förlossningen kan starta när som efter vecka 36-37 fram till vecka 42.
Så jag räknar med 2 graviditeter med 18 månader, så häng inte upp er på summan. Men när jag räknar så måste man ungefär bli gravid igen efter mellan 6-23 veckor för att pricka in nästa års födelse. Längre än 23 veckor så kan barnet födas januari år 3 (exempel Första barnet föds oktober 2020 (om man följer kalendern) Nästa barn måste bli till inom dryga 20 veckor efter att föregående barn ska födas 2021.Om man räknar direkt efter att barn 1 är fött osv.
Ni som har barn tätt eller blir gravida så snart som barnet är fött. Hur snabbt blir ni med barn då?
Min kalkyl kanske är orimlig ovan och undanbedes av kommentarer som har med att jag är korkad eller idiot eller liknande. Men gärna konstruktiva svar om exempel om jag har rätt eller fel eller är jag för mycket matematiker?
/T