• Strangeness

    Har putande mage, vad beror det på?

    Hej!

    Ställer en öppen fråga kring magens utseende.

    Min putar och ser ut som jag är gravid i 3-4 månaden (gjort mer eller mindre sen jag var 16, ökar jag i vikt följer den med såklart).

    Undrar nu om det kan ha med kosten att göra? Hur har ni gjort som också har putande mage men fått bort den? Träning, kost m.m? Eller är det en grej att leva med? :)

    Vet att kvinnor kan ha lite putmage vilket jag tkr är fint och att helt få bort den är inte min tanke.

  • Svar på tråden Har putande mage, vad beror det på?
  • Tow2Mater

    En del har gener som främst lägger överskottsfett på magen, medan för andra läggs det främst på rumpa/höfter.

  • Anonym (Anonym)

    Det kan mycket väl ha att göra med hur din livmoder ligger.

  • Tihi
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-15 20:59:23 följande:
    Det kan mycket väl ha att göra med hur din livmoder ligger.
    Hur ligger den om den gör så att magen putar?
  • Anonym (Anonym)
    Tihi skrev 2020-05-15 21:06:22 följande:
    Hur ligger den om den gör så att magen putar?
    En livmoder kan luta framåt eller bakåt eller ha "normal" position. Jag antar att den kan vara framåtlutande om det putar.

    Sedan är det också så att livmodern kan ändra form pga hormoner, alltså när man börjar få mens osv.
  • Anonym (Ballong)

    Har också så.. Har inte med fett att göra, är så även om jag vart jättesmal. Tror jag har ballongmage eller nåt. Skulle kunna lura vem som helst att jag är gravid- inte kul :(

  • Jag är bara jag
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-15 20:59:23 följande:
    Det kan mycket väl ha att göra med hur din livmoder ligger.
    Livmodern som ickegravid ligger långt ner i bäckenet och kan absolut inte ge putmage.
  • Anonym (Anonym)
    Jag är bara jag skrev 2020-05-15 21:13:33 följande:
    Livmodern som ickegravid ligger långt ner i bäckenet och kan absolut inte ge putmage.
    Livmodern hamnar inte längre upp i magen eller börjar luta för att man fött barn. Man kan visst ha putmage innan man gått igenom graviditet.
  • Strangeness
    Anonym (Ballong) skrev 2020-05-15 21:09:22 följande:

    Har också så.. Har inte med fett att göra, är så även om jag vart jättesmal. Tror jag har ballongmage eller nåt. Skulle kunna lura vem som helst att jag är gravid- inte kul :(


    Mm jag har iofs några kilo extra vilket gör det mer synligt.

    Men ja, skulle kunna säga så också.

    Känner du av att du blir mer "ballong" beroende på vad du äter?
  • Jag är bara jag
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-15 21:21:28 följande:
    Livmodern hamnar inte längre upp i magen eller börjar luta för att man fött barn. Man kan visst ha putmage innan man gått igenom graviditet.
    Ja och? Det är väl klart man kan ha putmage både före och efter man fått barn, men om man inte är gravid eller nyligen fått barn så ligger livmodern så djupt ner att en putmage omöjligt beror på livmodern- oavsett hur den ligger eller lutar.
  • Anonym (Anonym)
    Jag är bara jag skrev 2020-05-15 21:47:52 följande:
    Ja och? Det är väl klart man kan ha putmage både före och efter man fått barn, men om man inte är gravid eller nyligen fått barn så ligger livmodern så djupt ner att en putmage omöjligt beror på livmodern- oavsett hur den ligger eller lutar.
    Du har fel. Livmodern har sin lutning oavsett. Och som jag sa kan den också bli mer framträdande efter puberteten. Ska du fortsätta säga emot får du komma med någon slags källa som motsäger det.

    https://books.google.se/books?id=JPQ9DwAAQBAJ&pg=PT28&lpg=PT28&dq=livmoder+lutar+fram%C3%A5t&source=bl&ots=NjDU3kmRtl&sig=ACfU3U3Y2z-wr1yKX6h1ocS2-EZqFNOopA&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwinvtiP07bpAhXU8qYKHYEXCi4Q6AEwBHoECAkQAQ#v=onepage&q=livmoder%20lutar%20fram%C3%A5t&f=false

    https://bakingbabies.se/2016/11/18/kommer-en-lutande-livmoder-paverka-forlossningen/
  • Anonym (Anonym)

    Och naturligtvis är inte livmodern den enda förklaringen.

  • Anonym (Eh)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-15 21:57:34 följande:

    Du har fel. Livmodern har sin lutning oavsett. Och som jag sa kan den också bli mer framträdande efter puberteten. Ska du fortsätta säga emot får du komma med någon slags källa som motsäger det.

    books.google.se/books&pg=PT28&lpg=PT28&dq=livmoder+lutar+fram%C3%A5t&source=bl&ots=NjDU3kmRtl&sig=ACfU3U3Y2z-wr1yKX6h1ocS2-EZqFNOopA&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwinvtiP07bpAhXU8qYKHYEXCi4Q6AEwBHoECAkQAQ#v=onepage&q=livmoder%20lutar%20fram%C3%A5t&f=false

    bakingbabies.se/2016/11/18/kommer-en-lutande-livmoder-paverka-forlossningen/


    Men herregud, första stycket i din länk motbevisar ju det du säger...

    "När du inte är gravid är din livmoder stor som ett hönsägg och finns i bäckenet vilande mellan ditt pubisben och din svanskota ungefär."

    Exakt hur skulle ett organ av denna storlek ge putmage, oavsett lutning?

    Putmage efter graviditet beror på försvagade och/eller delade magmuskler.

    Om man aldrig varit gravid är det ändå fullt möjligt att ha en försvagad transversus abdominus.

    Har du provat att träna magmusklerna? Ett par riktigt bra coreövningar kanske kan ge resultat?

    Googla övningar för transversus, finns hur mycket som helst!
  • Strangeness
    Anonym (Eh) skrev 2020-05-15 22:20:12 följande:

    Men herregud, första stycket i din länk motbevisar ju det du säger...

    "När du inte är gravid är din livmoder stor som ett hönsägg och finns i bäckenet vilande mellan ditt pubisben och din svanskota ungefär."

    Exakt hur skulle ett organ av denna storlek ge putmage, oavsett lutning?

    Putmage efter graviditet beror på försvagade och/eller delade magmuskler.

    Om man aldrig varit gravid är det ändå fullt möjligt att ha en försvagad transversus abdominus.

    Har du provat att träna magmusklerna? Ett par riktigt bra coreövningar kanske kan ge resultat?

    Googla övningar för transversus, finns hur mycket som helst!


    Ja jag ska ge just core träning ett försök :)

    Tack för tips!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Eh) skrev 2020-05-15 22:20:12 följande:
    Men herregud, första stycket i din länk motbevisar ju det du säger...

    "När du inte är gravid är din livmoder stor som ett hönsägg och finns i bäckenet vilande mellan ditt pubisben och din svanskota ungefär."

    Exakt hur skulle ett organ av denna storlek ge putmage, oavsett lutning?

    Putmage efter graviditet beror på försvagade och/eller delade magmuskler.

    Om man aldrig varit gravid är det ändå fullt möjligt att ha en försvagad transversus abdominus.

    Har du provat att träna magmusklerna? Ett par riktigt bra coreövningar kanske kan ge resultat?

    Googla övningar för transversus, finns hur mycket som helst!
    Jag har ju redan sagt att det kan finnas andra orsaker!! T ex muskulaturen med andra ord. Sluta bråka bara för bråkandets skull!!
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-16 07:43:04 följande:

    Jag har ju redan sagt att det kan finnas andra orsaker!! T ex muskulaturen med andra ord. Sluta bråka bara för bråkandets skull!!


    Haha, va? Vem bråkar?

    Du efterfrågade ju en källa som motbevisade ditt påstående om att en ogravid livmoder orsakar putande mage, och det var ju enkelt eftersom din egen länk funkade fint i det hänseendet.

    Så en sista gång för tydlighetens skull; livmodern är för liten för att orsaka en putmage, alltså har du fel i ditt påstående. Jättebra att du inser att det även kan finnas andra orsaker men det förändrar inte att du fortfarande har fel gällande livmoderns roll i det hela.

    Det är helt klarlagt att du har fel och det räcker med kommentarer från dig nu.
  • Anonym (Ballong)
    Strangeness skrev 2020-05-15 21:44:41 följande:

    Mm jag har iofs några kilo extra vilket gör det mer synligt.

    Men ja, skulle kunna säga så också.

    Känner du av att du blir mer "ballong" beroende på vad du äter?


    Ja det blir mer så av kolhydrater och gasbildande grejer. När jag käkade lchf en period blev magen i princip platt..

    Och på morgonen är det bättre förvärras så fort jag äter
  • Strangeness
    Anonym (Ballong) skrev 2020-05-16 15:29:25 följande:
    Ja det blir mer så av kolhydrater och gasbildande grejer. När jag käkade lchf en period blev magen i princip platt..

    Och på morgonen är det bättre förvärras så fort jag äter
    Ja men precis.. Räcker med att man ser kolhydrater xD

  • Anonym (Ballong)
    Strangeness skrev 2020-05-16 16:14:05 följande:

    Ja men precis.. Räcker med att man ser kolhydrater xD


    Vissa människor kanske är mer känslig mot kolhydrater ? Då är det inte bara jag då... :p Men så svårt att undvika det. Försöker dra ner på det iaf och speciellt undvika bröd och mjöl
  • Strangeness
    Anonym (Ballong) skrev 2020-05-16 22:19:16 följande:

    Vissa människor kanske är mer känslig mot kolhydrater ? Då är det inte bara jag då... :p Men så svårt att undvika det. Försöker dra ner på det iaf och speciellt undvika bröd och mjöl


    Ja mkt troligt. Ja, bröd potatis å allt är ju bara SÅ gott. Försöker också och kan hålla mig ifrån, men då och då blir det ju..
Svar på tråden Har putande mage, vad beror det på?