• goodgal164

    Har jag rätt till kontaktfamilj/stödfamilj?

    Jag är en ung mamma, jag är 22 och min son är 1,5 år. Jag har varit ensamstående sen min son föddes, jag har gjort allt själv. Har aldrig haft någon avlastning. Jag har ingen i min familj som kan ta min son, min mamma bor 5 timmar bort. Han har inte börjat dagis (ska börja om några veckor) Den enda jag har är min kusin, hon kan ta honom någon timma Max, ibland. Men hon är lika gammal som mig och har inga barn, vi står inte nära varandra så jag tycker det är jobbigt att be henne om hjälp.

    Vi har haft en jätte jobbig situation då vi fått fly från pappan till mitt barn och bott på skyddat boende 2 gånger, nu bor vi i en vanlig lägenhet med skyddad identitet.

    När jag bott på skyddat boende har dom pratat om att jag borde ansöka om avlastning i form av kontakt/stödfamilj. Men jag har inte velat göra det för jag blev själv omhändertagen av socialen som barn mot min och mammas vilja, så jag är så rädd för socialen. Jag vet att dom inte har någon anledning att ta mitt barn, jag blev automatiskt under utredning då vi bodde på skyddat boende men dom hade aldrig någon anledning att ta det vidare för dom såg att jag var en bra mamma.

    Men nu undrar jag, om jag förklarar att jag behöver avlastning i form av stödfamilj typ varannan helg för att, ja jag kommer inte ens ihåg hur det är att vara ensam längre. Jag behöver någon form av egentid. Kan dom säga att jag är en dålig förälder då? Vill inte ha någon utredning får rysningar av det. Så rädd att träffa någon störd socialsekreterare som stör sig på mig bara för jag är ung mamma, det finns såna.

    Finns det någon som har erfarenhet av kontaktfamilj här? Hur har det gått till?

    Så tacksam för svar. :)

  • Svar på tråden Har jag rätt till kontaktfamilj/stödfamilj?
  • Anonym (Trebarnsmamma)

    Hej!

    Enligt min erfarenhet är det ingen nackdel att själv söka hjälp hos socialtjänsten. De tycker det är bra att man själv inser att man behöver stöd för att kunna vara en så bra förälder som man kan.

    Det som händer när du ansöker om kontaktfamilj är att de startar en utredning för att se om behovet finns eller ej.

    Jag har också en våldsam separation bakom mig och har fått kontaktfamilj beviljat av soc. Det är en mycket värdefull avlastning och chans för barnen att träffa andra vuxna. I mitt fall vuxna med mer ork och energi än jag hade i samband med separationen.

  • Anonym (Trebarnsmamma)

    Dock har jag fått höra ibland att de enbart utgår ifrån barnens behov. Vissa socialsekreterare blir därför negativt inställda om man nämner sitt eget behov av avlastning och egentid. Andra socialsekreterare förstår att man inte kan skilja på en utmattad mammas behov av avlastning och barnens behov. Så där kan man behöva hålla tungan rätt i mun och inte fokusera för mycket på sig själv.

  • Elin P

    Det låter väl tvärtom klokt av dig att själv se att du behöver lite avlastning. Det behöver alla föräldrar ibland och du är dessutom ensam. Inget konstigt alls. Men som du redan fått tips om kanske det är klokt att lägga fram det som att det är bra för ditt barn och du blir bättre förälder av att få återhämtning. Du gör helt rätt om du ansöker om det.

Svar på tråden Har jag rätt till kontaktfamilj/stödfamilj?