• Mischa123

    Bebis ej mätt?

    Jag har en bebis på strax över 2 veckor här hemma, amningen har strulat från början men vi fick hjälp och har använt oss av amningsnapp. Fungerade superbra i en vecka, bebis åt bra och var glad och nöjd men sen i onsdags är det som om han inte blir nöjd vid amningen. Han suger bra och aktivt från båda brösten, vi kan amma i timmar och tillslut blir han frustrerad och bara skriker. Känns som det inte kommer någon mjölk alls efter ett tag? Vi har tilläggsmatat med ersättning vissa mål och då äter han en flaska på 90 ml så han är ju verkligen hungrig.

    Vad är det som har hänt med mjölken? Varför börjar det strula så helt plötsligt?

  • Svar på tråden Bebis ej mätt?
  • nnnnnnnn
    Mischa123 skrev 2020-05-16 19:27:25 följande:
    Jag har en bebis på strax över 2 veckor här hemma, amningen har strulat från början men vi fick hjälp och har använt oss av amningsnapp. Fungerade superbra i en vecka, bebis åt bra och var glad och nöjd men sen i onsdags är det som om han inte blir nöjd vid amningen. Han suger bra och aktivt från båda brösten, vi kan amma i timmar och tillslut blir han frustrerad och bara skriker. Känns som det inte kommer någon mjölk alls efter ett tag? Vi har tilläggsmatat med ersättning vissa mål och då äter han en flaska på 90 ml så han är ju verkligen hungrig.

    Vad är det som har hänt med mjölken? Varför börjar det strula så helt plötsligt?
    Det är strul i perioder och det är bara att välja väg: fortsätta amma eller delamma+flaska
    Jag har inte kunnat amma helt, men det har gått bra att amma först och flaska sen.
    Se till att du matar en viss tid tex 15 min på varje bröst och sedan ger fri tillgång till mat i flaskan = gör rejält och om barnet tömmer flaskan så värmer du mer så det blir över i flaskan.

    Då gick vi från konstant matning och krångel till några timmars sammanhängande sömn på natten. Så vi överlevde...
  • R84

    Jag kände också att vår son som är fem veckor imorgon inte blev mätt. Framför allt inte inför nattsömn. Så jag ammar och kanske 1-2 gånger per dag toppar vi upp med ersättning. Matningen innan vi lägger honom kör vi ersättning. Som BVC sa; det viktiga är inte vad han äter utan ATT han äter och växer. Men hon rekommenderade att amma så mycket det går för att hålla produktionen uppe och sen komplettera med ersättning tills han blir mätt. Funkar för oss!

  • Anonym (Tar ej slut)

    Din mjölk tar aödrig slut det betyder att du kan byta bröst hur många ggr som helst. Att en så liten bebis vill ligga vid bröstet jämnt är helt normalt och de har en rejäl efterrättamage oxå så att han äter efter amning säger heller ingenting.

    Ju mer din bebis ammar desto mera mjölk producerar du. Vi ca 3 veckor har barnen en ökningsperiod då det kan upplevas som struligt med amningen. Detta går över inom några dagar bär beställningen är gjord. Amma på minsta signal så kommer din mjölk mest troligt att räcka till.

    Tänkte bara kolla så du vet att flaskan kan förstöra din amning då bebisen kan föredra den över bröstet då flaskan är mycket lättare att äta ifrån och kräver en annan teknik så var försiktig med det om du vill amma.

    Så länge han går upp som han ska tycker jag du ska slappna av och tro på dig själv. Att han blir frustrerad kan lika gärna vara för att det kommer mjölk när han egentligen bara vid mysa eller att han tycker flödet är för långsamt mm

  • Nini

    Amningsnapp gör att de får arbeta mer för att få i sig mat och det gör att de inte alltid blir mätta lika snabbt och om man ger ersättning där de inte behöver arbeta särskilt mycket blir det den lättaste utvägen. Jag använde amningsnapp till första barnet, där fungerade det inte alls då han inte gick upp som han skulle och han valde flaskan sen. Om du vill amma så är det bara att byta bröst efter varandra så kommer mjölkmängden att öka och barnet blir nöjd, håll ut och låt det ta sin tid så länge barnet går upp i vikt.

  • R84

    Kan tillägga att vår kille inte gick upp i vikt som han skulle och var vaken för mat varje timme hela nätterna innan vi började med ersättning på kvällen. Både han och jag var helt slut på dagarna eftersom vi ammade 30-40 min/h och alltså knappt sov. Genom att toppa upp med ersättning vid kl 22 gör det att han sover 3-3,5 h, ammas, sover 2-3 h, ammas och sen eventuellt sova lite till. Så BVC tyckte vi skulle testa med ersättning. Efter att vi började köra så har han dessutom ökat i vikt som han ska. Så kolla med BVC.

  • Anonym (Mamma)

    Så där blir det i perioder. Jag vill bara varna för att ju mer ersättning du ger desto mindre mjölk kommer din kropp att producera, eftersom den anpassar sig till bebis behov. Låt henne hellre suga mer, oftare, byt bröst osv så det kommer igång bättre och svarar mot bebis behov.

  • Anonym (T)
    Anonym (Tar ej slut) skrev 2020-05-16 22:12:15 följande:

    Din mjölk tar aödrig slut det betyder att du kan byta bröst hur många ggr som helst. Att en så liten bebis vill ligga vid bröstet jämnt är helt normalt och de har en rejäl efterrättamage oxå så att han äter efter amning säger heller ingenting.

    Ju mer din bebis ammar desto mera mjölk producerar du. Vi ca 3 veckor har barnen en ökningsperiod då det kan upplevas som struligt med amningen. Detta går över inom några dagar bär beställningen är gjord. Amma på minsta signal så kommer din mjölk mest troligt att räcka till.

    Tänkte bara kolla så du vet att flaskan kan förstöra din amning då bebisen kan föredra den över bröstet då flaskan är mycket lättare att äta ifrån och kräver en annan teknik så var försiktig med det om du vill amma.

    Så länge han går upp som han ska tycker jag du ska slappna av och tro på dig själv. Att han blir frustrerad kan lika gärna vara för att det kommer mjölk när han egentligen bara vid mysa eller att han tycker flödet är för långsamt mm


    Man kan använda Calmaflaska som liknar bröstvårtan och har långsammare flöde än vanlig.

    Sen kan faktiskt mjölken sina. Gjorde det på mig för jag inte åt tillräckligt men då åt jag bara ett litet mål mat dagen för amningshormonena gjorde mig så illamående. Dock tog det mer än 2-3 veckor innan den sina.

    Vissa kvinnor får mjölksats och blir brösten hårda som välpumpade fotbollar så får bebisen inte ut något. Då är det bra att hyra en elektronisk stark bröstpump. Brukar fnnas att hyra på apotek.

    Men som du säger är det nog ökningsperioden som dykt upp. Även flaskmatade barn brukar krångla med matningen då.
  • Anonym (Tutten)

    Bebisar kommer in i ökningsperioder när de behöver mer mat. För de allra flesta räcker det med att mata längre och oftare så ökas mjölkproduktionen. Minns att jag satt i över två timmar en gång och bytte bröst fram och tillbaka. Men efter det drog det igång och jag fick mjölk så att det räckte igen.

  • Anonym (Tar ej slut)
    Anonym (T) skrev 2020-05-17 08:48:03 följande:

    Man kan använda Calmaflaska som liknar bröstvårtan och har långsammare flöde än vanlig.

    Sen kan faktiskt mjölken sina. Gjorde det på mig för jag inte åt tillräckligt men då åt jag bara ett litet mål mat dagen för amningshormonena gjorde mig så illamående. Dock tog det mer än 2-3 veckor innan den sina.

    Vissa kvinnor får mjölksats och blir brösten hårda som välpumpade fotbollar så får bebisen inte ut något. Då är det bra att hyra en elektronisk stark bröstpump. Brukar fnnas att hyra på apotek.

    Men som du säger är det nog ökningsperioden som dykt upp. Även flaskmatade barn brukar krångla med matningen då.


    Även calma har en annan teknik än bröstet och kan göra barnet tuttförvirrad. Det finns alltså ingen flaska som garanterar att det går att kombinera och är amningen viktig för en så ska man vara medveten om att alla (inkl calma) flaskor kan äventyra amningen.

    Mjölken jan sina om man tex blir gravid eller börjat äta kombinerade p-piller eller vid svält. Men om man tänker att kvinnor i u-länder där de svälter kan amma sina barn så sinar det inte i första taget.

    Många tror också att när brösten blir mjuka att det börjar sina också vilket det inte gör utan brösten kommer att bli mjuka när de har ställt in sin produktion. Hårda mjölkstinna bröst signalerar till kroppen att den producerar för mycket mjölk. Därför är mjuka bröst bra.
Svar på tråden Bebis ej mätt?