• xiv

    Gravid + migrän?

    Hej,

    Jag har haft problem länge med migrän ca en gång i kvartalet eller så kanske, ibland lite oftare. Jag har förstått att för många gravida blir migränen bättre, men en del har otur som min BM sade. Jag har mycket oftare migrän, nästa varannan dag nu så jag vet inte hur jag ska kunna sköta mitt jobb. Kan inte ta medicinerna jag brukar. Skulle få tid till läkare för att titta på andra mediciner men har inte fått ngn tid ännu. Jag fick också åka in till akuten härom veckan med vad som visade sig vara en ny läskig sorts migrän med synrubbningar och bortfall av talförmågan och ont i en annan del av huvudet än vanligt, så nu har jag inte bara min vanliga migrän utan en till variant som kan hoppa upp. Jag förstår inte vad som triggar detta. Jag har kollat blodtrycket två ggr på kort tid, en gång på akuten och en gång på inskrivningssamtal och båda gångerna var det bra, 130/70 resp. 120/70. Jag är i v.9 och jag äter jättebra, sover väldigt mycket, undviker koffein. Någon mer som haft väldigt mkt migrän i början av graviditeten? Vet ni vad som utlöst det? Har det blivit bättre?

  • Svar på tråden Gravid + migrän?
  • Anonym (Tjej 89)

    Jag hade samma problem som dig. Migränen va riktigt hemsk. Synrubbningar, skakis, spydde, jobbade & sen sov mestadels. Mådde rent utsagt skit. För mig släppte det ungefär i V. 12-13. Kände en stor skillnad. Men vad som framkallade migränen kom jag aldrig fram till. Min BM sa att vissa får starka hormonella migräner första perioden & varför kunde hon inte svara på ????

  • xiv
    Anonym (Tjej 89) skrev 2020-05-17 00:05:53 följande:

    Jag hade samma problem som dig. Migränen va riktigt hemsk. Synrubbningar, skakis, spydde, jobbade & sen sov mestadels. Mådde rent utsagt skit. För mig släppte det ungefär i V. 12-13. Kände en stor skillnad. Men vad som framkallade migränen kom jag aldrig fram till. Min BM sa att vissa får starka hormonella migräner första perioden & varför kunde hon inte svara på ????


    Usch.. tråkigt att höra att du också hade det så jobbigt, men väldigt hoppfullt att det blev bättre efter ett par veckor! Har funderat lite i de banorna om det helt enkelt kan ha med hormoner att göra, det är ju ganska omöjligt att påverka i så fall. 
  • Anonym (I)

    Hej,

    För mig var det tvärtom. Hade tidigare migrän ca var tredje vecka, ibland med aura(synrubbningar, talrubbningar mm)

    Har inte haft migrän sedan jag plussade, snart dags för bf.

    Så tror absolut det har med hormonerna att göra på nåt sätt.

    Läste lite om mediciner när jag blev gravid men tyckte jag fick olika info överallt om huruvida de gick att ta eller ej.

    Sumatriptan som jag tog verkade dock vara ett läkemedel som ofta nämndes som ok att ta, åtminstone under vissa delar av graviditeten men prata med din läkare så du får rekommendationen från hen.

    Är så konstigt att det inte finns mer forskning på det området... men det är ju ett kvinnoproblem så det är väl som vanligt att det inte prioriteras.

    Hoppas det lättar för dig! Kan ju hoppas att det försvinner precis som illamåendet under de sk. spökveckorna när kroppen vant sig vid hormonerna.

  • Pimpinellan

    Så gott som aldrig migrän i vanliga fall, men varje dag som gravid med båda barnen. Fick Sumotriptan (stavning?) att ta "vid behov". Det var ju egentligen varje dag, men jag begränsade mig till de gånger jag skulle iväg på tex mvc och var tvungen vara mänska. Mådde pest f.ö också så jag minns inte om det lättade mot slutet.

  • pappersdocka

    Jag hade migrän ca 2 ggr i månaden innan jag blev gravid. Är nu i vecka 39 och har inte haft migrän sedan ca v 8. Så skönt!

    Jag har dock migrän utan aura, dvs inga synrubbningar, så kanske därför det blev bättre. Min läkare och bm sa dock att det var ok att ta min medicin (sumatriptan) om det hade behövts. Håller tummarna för att det blir bättre för dig!

  • aerial

    Jag fick mer migrän som gravid och ännu mer efter att barnet var fött. Detta antagligen pga hormoner. Jag kunde ta Eeze migräntabletter som gravid. Nu äter jag medicin förebyggande varje dag och Sumatriptan vid anfall.

  • Anonym (I)

    Såg att någon tog eeze under graviditeten, om nån annan vill testa det så stäm av detta med läkare först, även om det är receptfritt.

    Det innehåller diklofenak som inte rekommenderas till gravida eller ammande.

    Diklofenak är heller inte bra om man har aura då det ökar risken för stroke och har man aura har man förhöjd risk för stroke redan där. (Man bör heller inte äta vissa p-piller om man har migrän med aura, viktigt att nämna för barnmorskan när man får recept.)

  • Syrsan

    Hade betydligt fler migränanfall (med aura) under graviditeten. Första fyra månaderna hade jag kring två anfall i veckan. Till slut gick jag till en sjukgymnast och fick regelbundet akupunktur vilket gjorde min migrän mycket bättre! Synrubbningarna kunde fortfarande dyka upp, men följdes inte upp av någon huvudvärk.

  • aerial
    Anonym (I) skrev 2020-05-18 09:48:30 följande:

    Såg att någon tog eeze under graviditeten, om nån annan vill testa det så stäm av detta med läkare först, även om det är receptfritt.

    Det innehåller diklofenak som inte rekommenderas till gravida eller ammande.

    Diklofenak är heller inte bra om man har aura då det ökar risken för stroke och har man aura har man förhöjd risk för stroke redan där. (Man bör heller inte äta vissa p-piller om man har migrän med aura, viktigt att nämna för barnmorskan när man får recept.)


    Det var jag som tog Eeze. Det var min läkare som sade att jag kunde ta dessa. Nu är det åtta år sedan jag var gravid så det kanske har kommit andra rekommendationer sedan dess.
  • Karaa

    Hej!

    Jag har haft migrän sen jag var 5,5 år (är idag 28..). Under min graviditet 2018 var min migrän som allra värst. Hade panik i 20 veckor för jag fick så vansinnigt dålig hjälp från Medicinmottagningen på lasarettet. Har sprutor mot migrän i vanliga fall men kunde ju inte ta dom varje dag.

    MEN, sen kom min räddning. Fick tips om att besöka en kinesisk akupunktör i staden jag bor i. Migränen försvann och jag tog inte ett enda läkemedel den senare halvan av graviditeten! Går dit ibland när jag känner att jag får tätare anfall, och då håller det sig i schack. Det är det enda som hjälper mig i nuläget. Migränen är bättre efter graviditeten men ibland behöver jag ta spruta eller få akupunktur.

    Hoppas det löser sig för dig!

  • xiv

    Bra tips om akupunktur!

    Nu är jag i slutet av v13 och migränen har blivit bättre, bara en gång senaste två veckorna tror jag så hoppas det håller sig så..!

    Tack alla som delat med sig <3

  • Frisko

    Vad glad jag blev att jag hittade denna tråd! Trodde seriöst att jag var helt ensam om det här!

    Jag har inte haft problem med huvudvärk eller migrän tidigare i mitt liv. Idag är jag i vecka 12 (11+1), men i vecka 9 så startade huvudvärken från helvetet, en huvudvärk som jag aldrig har varit med om tidigare. Det var inte alls som en vanlig huvudvärk utan en riktig sprängvärk som varade i 5-10 minuter och sedan så försvann det som inget hade hänt. Och nu sedan 1 vecka tillbaka (vecka 11) så har jag börjat få någon slags ögonmigrän där jag förlorar lite utav min syn i ungefär 30-45 minuter. Tappar även talförmågan lite efteråt. Sedan kommer synen tillbaka men då har mina ögon ansträngt sig så mycket att all min energi är borta och jag måste sova! Migränen får jag nu var 3-4e dag.

    Det som gör mig så himla orolig är att när jag ringer BM eller träffar BM, så är det ingen som nämner att det är normalt, vilket leder till att jag känner mig enormt ensam i dethär. Det finns heller inte så mycket information om detta.

  • Syrsan
    Frisko skrev 2020-06-13 10:23:57 följande:

    Vad glad jag blev att jag hittade denna tråd! Trodde seriöst att jag var helt ensam om det här!

    Jag har inte haft problem med huvudvärk eller migrän tidigare i mitt liv. Idag är jag i vecka 12 (11+1), men i vecka 9 så startade huvudvärken från helvetet, en huvudvärk som jag aldrig har varit med om tidigare. Det var inte alls som en vanlig huvudvärk utan en riktig sprängvärk som varade i 5-10 minuter och sedan så försvann det som inget hade hänt. Och nu sedan 1 vecka tillbaka (vecka 11) så har jag börjat få någon slags ögonmigrän där jag förlorar lite utav min syn i ungefär 30-45 minuter. Tappar även talförmågan lite efteråt. Sedan kommer synen tillbaka men då har mina ögon ansträngt sig så mycket att all min energi är borta och jag måste sova! Migränen får jag nu var 3-4e dag.

    Det som gör mig så himla orolig är att när jag ringer BM eller träffar BM, så är det ingen som nämner att det är normalt, vilket leder till att jag känner mig enormt ensam i dethär. Det finns heller inte så mycket information om detta.


    Nejdå, du är inte ensam om det här helvetet.

    Är nu tidigt gravid och har mellan 2-4 anfall i veckan med synrubbningar, sprängande huvudvärk, illamående och magvärk som följd. Så jobbigt när man inte berättat för någon om graviditeten och helt enkelt måste låtsas som ingenting. Har gett mig själv tillåtelse att äta något onyttigt de dagar jag har migrän för att få lite tröst. Sen sätter anfallen alltid igång mitt sötsug.

    Pratade med en läkare i veckan som snabbt konstaterade att migränen oftast blir bättre när man är gravid...jo, svarade jag, men jag tillhör den lilla kategorin som får den sju resor värre när jag är gravid.

    Hoppas tiden gör att din migrän bli bättre!
Svar på tråden Gravid + migrän?