• Anonym (C)

Flytta till Köpenhamn

Behöver all info om att bo i Köpenhamn! Bra och dåliga saker! Vi bor i Malmö med två små barn och är trött på att det smäller hela tiden. Hur är kriminaliteten i Köpenhamn? Hört att svenskar åker dit och smäller också men utöver det? Någon med erfarenhet? Hur är skolorna? Lätt för barnen att lära sig danska (de är under 10år)? Jobbmässigt har vi det redan fixat. Lite trött på Sverige över lag och känner mig inte trygg i att bo någonstans i Sverige möjligtvis uppåt Norrland el småstad men det vill jag inte. Någon som har gjort någon liknande resa och packat ihop allt och lämnat Sverige och startat nytt liv?

• Svar på tråden Flytta till Köpenhamn
  • Gameofthrones

Du bor i Malmö, flytta till Sthlm? Längre upp till Sverige?

Gör ett besök till Köpenhamn det är typ 20 min med båt.? Men gränsen är väl stängd?

Du måste googla själv eftersom det är ett stort beslut som ni ska göra. Ni kan inte gå på lösa rykten. Om det är 3 dom säger superbra med allt 4 som säger bää, nej det är si och så.

• Anonym (felix)

Om ni skall flytta till Köpenhamn bör ni nog göra det av rätt anledning och inte bara för att ni är lessa på stöket i Malmö. Malmö är ju en värsting, så om ni bara vill bort därifrån kan ni väl lika gärna ta en annan stad i Skåne och få samma kriminalitetsnivå som Köpenhamn.

Men för att svara på dina frågor. 

Kriminaliteten beror mycket på området. Till skillnad från Sverige finns inte så många stora förorter med massiva problem, utan problemområden är mer utspridda lite varstans som enklaver i medelklasskvarter.

Skolorna varierar också beroende på området. 50% av barnen i själva Köpenhamn går i privatskola. Men i större delen av Köpenhamn och speciellt i medel/överklassområden norr om själva Köpenhamn finns bra kommunala skolor.

Barnen kan ju lätt lära danska, men hur med er själva. Det är ju en annan kultur med andra kändisar och allting. Är nu utåtvända, det är en fördel i Danmark? Är ni karriärister, det är svårare på ett annat språk. Osv.

Bostadspriserna är höga och kan förvantas sjunka pga nytt skattesystem som införs 2024. Köp absolut inte en helt nybyggd projektlägenhet pga oklara skatteförhållanden efter 2024. Danmark har också ett annat skattesystem än Sverige. Så lönerna kan låta höga för en svensk, men man skall också skatta mer av dom.

• Anonym (Annat)

Du ska också tänka på att Danmark inte har alla bekvämligheter som vi har i Sverige. T.ex möjligheten till vab. Köpenhamn har ju minst lika mycket kriminalitet som Malmö...

• Anonym (Anonymmor)

Köpenhamn är mycket säkrare än i Sverige. Bor själv här. Skolorna är bra men det värsta är att dom inte får mat men man ska göra matkasse varje dag. Det är ganska dyrt att bo här men det bästa beslutet jag gjort. Danskan blir inte svår för barnen att lära sig men mera för som vuxna men det går. Nog betalar man mera i skatt och kan inte vabba men man får också mycket tillbaka. Det är gratis att komma till läkaren och man kan alltid få tid samma dag. Du kan få pengar om du är arbetslös av kommunen. Danskarna är mycket mera öppna och allt kan diskuteras här utan att man är rasist, feminist eller allt annat man blir kallad i Sverige om man inte följer normen. Jag älskar Danmark och skulle aldrig vilja flytta tillbaks till Sverige även om det är skönt att komma ?hem? igen ibland på semester.

• Anonym (C)

Tack alla för svar! Intressant! Visst är det så att Sverige har högre kriminalitet. Och nu även utbrett i hela Sverige. Kanske inte Norrland. Sverige är det land i Norden där flest personer skjuts till döds. Samt är andelen polisanmälda våldtäkter räknat på antalet invånare mycket högre i Sverige än i andra EU-länder. Det känns sådär att mina tjejer ska växa upp i. Trist med maten absolut och vab men fantastiskt med sjukvård. Det är också en grej med Sverige som inte riktigt fungerar kan jag tycka.

Svar på tråden Flytta till Köpenhamn