• Anonym (Kitty)

Du som köpt kattunge utan veterinärbesiktning...

Läste en tråd där katter och buskavel nämndes och hur oseriöst det var när kattungar såldes när man inte hade koll på pappan och katterna var inte kollade hos veterinär och vaccinerade. Kollade på Blocket och upptäckte att väldigt många katter säljs just under såna förutsättningar och var tämligen dyra ändå och då blev jag nyfiken på några saker...

Har nån här köpt en katt som inte var veterinärbesiktigad? Hur resonerade du kring det i så fall?

Har nån här köpt en sån katt och hittat problem? Vad var det i så fall för problem?

• Svar på tråden Du som köpt kattunge utan veterinärbesiktning...
  • Anonym (My)

Japp, jag har en sån katt. En blandras från en bondgård. Mamman är blandning mellan huskatt och perser, pappan någon blandning av skeppskatt och norsk skogskatt. En helt bedårande katt. Köpte henne för 200 kr för 5 år sen. Var mej veterligen inte kontrollerad av veterinär när vi köpte henne. Katter från bondgårdar är väl i princip aldrig det? Har själv bara haft henne där för kastrering och vaccinering. Får beröm varje gång för att hon är en ovanligt fin katt. Om jag någon gång ska skaffa en ny katt så blir det en dån här liten bastard till. Vi har haft några sådana när jag växte upp också och det har aldrig varit några som helst problem.

• Anonym (Hgfjj)

Jag har haft sådana katter innan jag förstod hur stort problemet är med buskavel och jag har set nu. En 13 åring o h en 3 åring. Den treåriga köpte vi för att rädda den och förhindra att det blev fler kattungar där. Pengarna de fick för kattungarna gick till att kastrera de tre vuxna katterna de hade.

IMånga buskavlare tycker att de tar sitt ansvat för att de veterinärbesiktigar katterna, men genom buskavel bidrar de till allt fler hemlösa katter.

Blandraskatter, eller huskatt/bondkatt som de heter är det sällan fel på. Men ibland blir det galet och det kan vara psykiska problem som aggressivitet helt plötsligt utan förvarning tex.

Det behöver inte visa sig vid en veterinärbesiktning heller utan kan komma senare.

Men som sagt, ofta är de lika friska/friskare än renrasiga katter som kan ha rastypiska sjukdomar.

Att få beröm hos veterinären... Det får jag med. Min är en tvättäkta huskatt, dock vet man vem som är pappan då familjen ägde honom r de fick överta två kastrerade honkatter. Det blev en kull, hur medvetet vet jag inte men vår blev sist kvar och fick stryk av den biljätten som inte var hans mamma sp då köpte vi honom för den kvarvarande summan som var till de hade fått ihop till kastrering. Jag hoppas de även kastrerade pappan. Hans ev avkomma är ju inte deras bekymmer men andras.

Personligen anser jag der borde finnas en lag på att alla katter som inte ska vara i avel ska vara kastrerade utan undantag.

Vill man avla så tycker jag att det ska vara samma krav som på hunduppfödare och att ingen som inte registrerat sig får föda upp katter.

• viseversa

Finns en annons på blocket där hon säljer kattungar för 6800kr som inte är vaccinerade inte besiktigade inte chippade. Jag skrev faktiskt till henne att det var sjukt dyrt och kändes som hon bara var ute efter pengar utan minsta tanke på kattens bästa.

• Anonym (Kitty)
    viseversa skrev 2020-05-18 08:55:19 följande:

Finns en annons på blocket där hon säljer kattungar för 6800kr som inte är vaccinerade inte besiktigade inte chippade. Jag skrev faktiskt till henne att det var sjukt dyrt och kändes som hon bara var ute efter pengar utan minsta tanke på kattens bästa.

Fick du nåt svar?
  • viseversa
    Anonym (Kitty) skrev 2020-05-18 09:19:38 följande:
    Fick du nåt svar?
    Nope hon bara läste men svarade inte och annonsen är kvar.
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Kitty) skrev 2020-05-17 23:04:01 följande:

Har nån här köpt en katt som inte var veterinärbesiktigad? Hur resonerade du kring det i så fall?

Har nån här köpt en sån katt och hittat problem? Vad var det i så fall för problem?

Alla mina katter har köpts utan besiktning. Där jag kommer från är det normalläget. Av dem är det bara en som "kanske" var felande, hade isf hjärtfel men vi var tvungna att avliva av andra orsaker så vi vet inte.

Jag förväntar mig inte en besiktning, men jag betalar inte heller flera tusen för en katt i det läget. Då får det vara.
  • viseversa
    Anonym (Kitty) skrev 2020-05-18 09:19:38 följande:
    Fick du nåt svar?
    Dessutom huskatter så ingen raskatt. Jag har absolut inget emot huskatter och tycker såklart att kattens status ska höjas så klart dom ska kosta pengar. men för nästan 7000kr SKA dom vara chippade besiktigade vaccinerade och kastrerade enligt mig. Hon vill ju BARA tjäna pengar utan att själv behöva lägga ner en enda krona själv på dom. Just vaccin ÄR viktigt för katten. Kändes inte bra alls och jag kände mig irriterad minst sagt.
  • viseversa
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-05-18 09:25:20 följande:
    Alla mina katter har köpts utan besiktning. Där jag kommer från är det normalläget. Av dem är det bara en som "kanske" var felande, hade isf hjärtfel men vi var tvungna att avliva av andra orsaker så vi vet inte.

Jag förväntar mig inte en besiktning, men jag betalar inte heller flera tusen för en katt i det läget. Då får det vara.
    Nej exakt ska man vaccinera chippa kastrera själv så ska inte katten kosta 7000 attg köpa.
  • Anonym (Bonnkatt)

Min 16åriga trevliga och (pepparpeppar) friska katt är resultatet av ett oplanerat möte.
    Jag skulle inte betala något extra för att säljaren säger att det är nästan en raskatt.
    Har man inga papper så är det en vanlig katt.

• Anonym (Svar på tal)
    viseversa skrev 2020-05-18 09:26:35 följande:
    Nej exakt ska man vaccinera chippa kastrera själv så ska inte katten kosta 7000 attg köpa.
    Sen finns det ju folk som tror att katter är rena guldgruvan. Eftersom vi pratar om katter blev jag sugen att se vad som erbjuds i trakten. Hittade ganska omgående en skitsöt kattunge, besiktad, vaccinerad och chippad. Men 10 000:- för en blandras?? Vad tror folk egentligen..?
Svar på tråden Du som köpt kattunge utan veterinärbesiktning...