• eustaksj

    Hur mycket umgås ni?

    Hej! Jag har ett problem som jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag känner mig ensam. Jätteensam! Jag flyttade från Stockholm till en annan landsände, tillbaka till min födelsestad. Ungefär så här ser min sociala situation ut: Träffar ett par för detta kollegor som nu är mina vänner på aw eller filmklubb en gång varannan månad, promenerar med en före detta kollega en gång i veckan, tränar två gånger i veckan med densamma, träffar en barndomskompis på lunch hemma hos henne tre gånger om året, blir inbjuden till en barndomskompis, tillika granne tre gånger om året på födelsedagsfika eller söndagsfika. Tycker bra om dem jag träffar men saknar livet jag hade i Stockholm. Det gamla barndomsgänget vill bara ha mig med i grupp ? aldrig ensam. De tillställningar jag blir bjuden på är pubrundor och fester ? alltid planerat på förhand och sedan hör de av sig om jag kan tänkas hänga på. Så dem har jag faktiskt lagt på hatthyllan.


    Skillnaden är att i Stockholm träffade jag de vänner jag har/hade ensam. Vi gick på operan, Wallmans salonger, promenerade, brunchade, hade playdates med barnen i parken, besökte museer, gick på träningskonvent, shoppade, gick på konserter, sålde saker på loppis, gick på restaurang, fikade, åt middag hemma hos varandra? Eftersom jag känner att jag har en mer jämställd relation med dessa kompisar lägger jag mycket tid (och pengar) på att träffa dem. Det blir säkert fem resor per år för att besöka dem.


    Jag håller på att spricka. Till problemet: Sambon tycker att jag ställer för höga krav på livet. Att alla människor i min ålder (43) för det mesta är hemma och att det är normalt att ha ?bara? kollegan från förra jobbet att träffa lite då och då. Och att de där tre träffarna per år är vad man kan förvänta sig. Men det vänder sig i magen på mig. Mitt liv pågår här och nu. Jag är inte ute efter flashiga saker som att gå på dyra konserter även om det lät som det. Jag älskar att göra grejer, uppleva kultur och framförallt att uppleva saker tillsammans. Han tycker bara att jag beter mig som en fjortis.


    Till frågan: Hur mycket hittar ni på? Ni som liksom jag har barn i åldrarna 4-10, är i min ålder och jobbar heltid. Är jag helt galen? Är jag rentav en bortskämd ungjäkel som borde nöja mig med de kontakter jag har?


    Sist men inte minst: Jag HAR försökt att bjuda till. Det gamla kompisgänget kommer jag ingenstans med. Trots att jag berättat hur jag känner och vid flera tillfällen försökt få till en aktivitet på tu man hand och som inte alltid omfattar ett gäng på puben. De två barndomskompisar som jag nämnde har det 8 av tio gånger varit jag som föreslagit saker. Nu har jag tagit ett steg tillbaka och därför ser det ut som det gör vad gäller frekvensen på träffarna. Så har det varit de senaste två åren.


    Snälla hjälp mig! Vilket socialt liv kan ses som normalt för en heltidsjobbande, småbarnsförälder, frisk, i en större stad boende 43-åring?


    /desperat

  • Svar på tråden Hur mycket umgås ni?
  • Anonym (Mia)

    Jag kan säga att jag gör betydligt mindre än du. Skulle aldrig orka med mer. Det mesta gör vi i familjen i den mån vi träffar vänner. Sällan jag går ut på tu man hand med vänner. Dina vänner kanske vill vara med sina familjer/barn i första hand? Och drar ihop ett gäng ibland för att ändå ses ibland och hålla kontakten utan att det kräver för mycket tid/jobb att organisera? Jag skulle aldrig hinna träffa mina vänner en och en, mer än i undantagsfall.

  • Anonym (Gift 46åring i storstad)

    Nu i Coronatime är det begränsat till grillning i trädgården.
    Jag har en man, 2 tonåringar, ett husdjur, hus, trädgård och båt.
    Sedan ska man hinna med föräldrar (alla 70+), våra syskon och barnens kusiner.
    Mitt gamla kompisgäng 1gång/år, jobbarkompisar några ggr år och någon lunch med vän hinner jag klämma in ibland.
    Kulturen är det inte mycket med operan kanske 3 år sedan och bio blir det när ungarna vill ha sällskap (gratis bio).
    När jag var ung var jag på club och annat kul var helg men livet hittar andra nöjen.

  • Anonym (Mia)

    Funderar på hur du trivs med din partner? Du skriver inget om vad du gör med honom/familjen. Du träffar en och samma träningskompis 3 ggr/v . Bara det låter jättemycket för mig när man har små barn. Gör du detta på lunchen eller när barnen sover? Eller är ni både du och din man iväg tre ggr/v från familjen utöver arbete? Jag är genuint nyfiken på hur du får ihop det? Har barnen olika aktiviteter som du är på också? (Hur många barn har ni?) Är du en person med väldigt mycket energi? Eller är du egentligen missnöjd med något annat?

  • Anonym (Anonym)

    Du träffar alltså vän/vänner minst tre gånger i veckan? Det låter rätt mycket ärligt talat, då det är samma människa.

    Jag har en vän jag träffar ungefär varannan vecka (före corona) och en handfull till som jag träffar 3-4 ggr per år.

  • Vikkis94

    Det låter snarare som en 40-årskris parallellt med att du är trött på din gubbe och familj.

  • Anonym (eee)

    Så där mycket gör inte jag. Har man, vi har totalt 5 barn i olika åldrar (inga jättesmå), villa, trädgård. Jobbar och pluggar. Tränar lite, mest ihop med maken. 
    Går promenader.

    Jag har en riktig kompis och vi ses väl då och då men hon har också fullt upp med familjelivet och vi bor ca en timme ifrån varann så det behöver planeras.

    Har syskon och föräldrar på annan ort och dem träffar jag mest när det är födelsedagar, annars har jag de kontakterna online.

    Jag har ett mycket socialt jobb så jag blir "mätt" på de kontakterna, så att säga. De räcker för mig och helger och kvällar ivll jag helst bara vara hemma och chilla, göra saker som jag gillar att göra hemma, ihop med mannen eller ibland något av barnen (men de är mest med sina kompisar) eller ensam. Har inget problem med att göra saker på egen hand. 

    Fester? Kan inte ens minans jag senast var inbjuden till en, måste vara över ett år sen.
    Vi (maken och jag) går på bio och teater ibland och testar olika restauranger som en kul grej, fast inte nu under corona. 

    TS de kanske är så att d när en väldigt social person som behöver mer umgänge än vad tex jag behöver, men de kanske också kan vara som någon annan undrar, att du inte är helt tillfreds hemma? Eller så är du en sådan person som har svårt att vara själv, helt enkelt. 

Svar på tråden Hur mycket umgås ni?