• Ajjjjjjjjjj

Äggstockscancer? Cysta på äggstock?

Hej!

???? Finns det någon här som har erfarenhet av äggstockscancer eller cysta på äggstocken?

Sedan förra våren har min mens varit lite oregelbunden, eller iaf för att vara mig. Har alltid fått mens på cykeldag 26 men sedan våren 2019 har den kommit på allt från dag 20 till dag 30. Är 36 år, inga barn, inget preventivmedel, aldrig gjort ultraljud ect. Cellprov ok varje gång hittills.

I oktober 2019 hade jag en liten blödning ca 1 v före mens. Efter detta fick jag smärtor långt ner och långt ut på vänster sida av magen, nästan mot höften till känns det som. Smärtorna känns som små hugg eller som att någon "nyper" mig i magen, oftast så känns det i någon sekund eller 2 och sedan släpper det. Vid ett tillfälle kände jag hugg ca var 30e sekund i ca 30 minuter men detta har aldrig hänt igen. Oftast känner jag av det när jag reser mig från sittande ställning eller när jag böjer mig framåt, har även känt det några gånger när jag spänt magen som vid hosta eller vid kräkning.

På sista tiden har jag mått lite illa och haft molande värk högt upp i magen med. Kan vara stress (lever stressigt) men vet inte.

Jag är så rädd att detta ska vara cancer ???????????? Några erfarenheter där ute? Kan det vara så turligt att det är en cysra?

• Svar på tråden Äggstockscancer? Cysta på äggstock?
  • Anonym (Connect)

Hej.

Ta dig till gynekologen för att undersöka dig.

Jag upptäckte en jättesnällt på magen i januari. Det visade sig vara en cysta på 12x12 cm. Jag var galet stressad innan operationen, men det visade sig vara en ofarlig cysta. Dock opererades hela äggstocken och äggledaren bort.

Jag förstår din oro. Men se till att bli undersökarnas fort som möjligt.

Allt gott!

• Ajjjjjjjjjj
    Anonym (Connect) skrev 2020-05-17 23:25:48 följande:

Hej.

Ta dig till gynekologen för att undersöka dig.

Jag upptäckte en jättesnällt på magen i januari. Det visade sig vara en cysta på 12x12 cm. Jag var galet stressad innan operationen, men det visade sig vara en ofarlig cysta. Dock opererades hela äggstocken och äggledaren bort.

Jag förstår din oro. Men se till att bli undersökarnas fort som möjligt.

Allt gott!

Tack för ditt svar! Hur upptäckte du din cysta?
  • Anonym (Connect)

Jag låg på rygg i sängen och lade händerna på magen. Helt plötsligt kände jag en stor bulle på höger sida. Blev ju jätterädd såklart.

• Ajjjjjjjjjj
    Anonym (Connect) skrev 2020-05-17 23:42:14 följande:

Jag låg på rygg i sängen och lade händerna på magen. Helt plötsligt kände jag en stor bulle på höger sida. Blev ju jätterädd såklart.

Ja det förstår jag! Du hade inga symptom?
  • Anonym (Anonym01)

Lättast att veta är att söka vård, skulle kontaka en gynekolog alternativt gå till gynakuten. Äggstockscancer upptäcks ofta väldigt sent då symptomen är diffusa, men det kan likväl vara en snäll cysta som sitter lite i vägen och skapar smärta och oregelbunden mens. 

Vad menar du med att du har ont "högt upp i magen", är det nedanför naveln och området där livmodern sitter?)

Jag kan även få smärta i sidan, ung där äggstocken sitter, när jag behöver göra nr2. På ultraljud syns inte alltid en av mina äggstockar för att tarmen är så nära eller i vägen. Men nu har jag börjat lära mig när det gör ont pga det. Var på akuten några gånger innan jag började känna igen symptomen Glad

• Ajjjjjjjjjj
    Anonym (Anonym01) skrev 2020-05-18 16:23:36 följande:

Lättast att veta är att söka vård, skulle kontaka en gynekolog alternativt gå till gynakuten. Äggstockscancer upptäcks ofta väldigt sent då symptomen är diffusa, men det kan likväl vara en snäll cysta som sitter lite i vägen och skapar smärta och oregelbunden mens. 

Vad menar du med att du har ont "högt upp i magen", är det nedanför naveln och området där livmodern sitter?)

Jag kan även få smärta i sidan, ung där äggstocken sitter, när jag behöver göra nr2. På ultraljud syns inte alltid en av mina äggstockar för att tarmen är så nära eller i vägen. Men nu har jag börjat lära mig när det gör ont pga det. Var på akuten några gånger innan jag började känna igen symptomen 

Nej jag har de senaste dagarna haft ont precis under revbenen fast i mitten. Väldigt högt upp i magen alltså. Men idag är det borta så det var nog stress. Den där huggande smärtan sitter lååångt ner och till vänster. Känner inte av den varje dag utan mer i vissa ställningar.

Jag är så orolig över att boka tid för gynundersökning. Varit utsatt för övergrepp så jag hatar när främlingar är där nere och grejar. Är ca 20 kilo för tung med så lite orolig över att min mage ska vara i vägen...
  • Anonym (Cysta)

Jag hade en cysta på äggstocken, stor som ett äpple.
    Upptäcktes vid rutinkontroll.
    20år senare inga nya cystor, lätt gravid och 2 barn.
    Jag var svinrädd.
    Gå till vården, berätta att du är rädd och tycker det är obehagligt att bli undersökt.

• Ajjjjjjjjjj
    Anonym (Cysta) skrev 2020-05-18 17:29:07 följande:

Jag hade en cysta på äggstocken, stor som ett äpple.

Upptäcktes vid rutinkontroll.

20år senare inga nya cystor, lätt gravid och 2 barn.

Jag var svinrädd.

Gå till vården, berätta att du är rädd och tycker det är obehagligt att bli undersökt.

Oj! Inga symptom? Behövde du operera bort den?
  • Anonym (Connect)
    Ajjjjjjjjjj skrev 2020-05-18 15:14:58 följande:

Ja det förstår jag! Du hade inga symptom?

Inte innan, men därefter började jag känna hur den tryckte på.

Den hade väl vuxit sig såpass stor.
  • Anonym (Cysta)
    Ajjjjjjjjjj skrev 2020-05-18 21:17:26 följande:
    Oj! Inga symptom? Behövde du operera bort den?
    Det blev titthålsoperation, sövdes, hem samma dag.
    Hade nog lite känningar innan men trodde kanske det var mensvärk eller tarmarna.
    Ring din vårdcentral nu om du inte redan har gjort det.
  • Ajjjjjjjjjj
    Anonym (Connect) skrev 2020-05-19 05:49:38 följande:

Inte innan, men därefter började jag känna hur den tryckte på.

Den hade väl vuxit sig såpass stor.

Jösses. Har du haft problem sedan dess?
  • Ajjjjjjjjjj
    Anonym (Cysta) skrev 2020-05-19 08:38:06 följande:

Det blev titthålsoperation, sövdes, hem samma dag.

Hade nog lite känningar innan men trodde kanske det var mensvärk eller tarmarna.

Ring din vårdcentral nu om du inte redan har gjort det.

Förstår! Ringde 1177 idag, hon jag fick prata med tyckte inte det lät allvarligt iom att jag inte har problem varje dag. Fick inte boka tid pga Corona, kanske längre fram sa hon. Oroar mig dock för att det är cancer, har läst massa bloggar och artiklar om kvinnor som fått diagnosen för sent...
  • Anonym (Connect)
    Ajjjjjjjjjj skrev 2020-05-19 22:04:07 följande:

Jösses. Har du haft problem sedan dess?

Inte alls. Allt gick bra och de tog ut den med titthålsoperation.

Och vet du: jag bad läkaren fotografera den, och hon gjorde det! Så jag fotade hennes bild och har den sparad.

Sjukt måhända, men jag ville ju se hur den såg ut! ????
  • Anonym (Anonym01)

Prova att kontakta Gynmottagning direkt istället för 1177?

Kan vara lättare att få tid eftersom de kan bedöma direkt om trycket av patienter är stort eller inte till just dem. Just nu brukar det vara gott om tid för att många just inte söker vård pga Corona. (Jobbar själv inom sjukvård som har öppet under Corona. Är absolut nerbantat men vi har också mer flexibla tider pga större omsättning av avbokade besök av patienter). Finns även privata gyn som har sjukvårdstaxa så kolla runt lite vad som finns i din närmaste stad.

Och försök att inte läsa om dina symptom alls! Man blir helt snurrig i huvudet av det. Och oroa dig inte alls för cancer. Cancer i livmodern och äggstockar är ovanliga och om du regelbundet tar dina gynprover så hade cancer i livmodertappen troligen upptäckts tidigare.

Tänk också att de som skriver att det går dåligt är undantagsfallen för när det går bra och man går till gyn och får besked om att allt var normalt eller en ofarlig cysya så har man inte lika stort behov att "skriva av sig" eller starta en tråd här om det. Så man hör sällan om alla kvinnor som dagligen är på gyn och får bra besked :)

Ajjjjjjjjjj skrev 2020-05-19 22:06:15 följande:

Förstår! Ringde 1177 idag, hon jag fick prata med tyckte inte det lät allvarligt iom att jag inte har problem varje dag. Fick inte boka tid pga Corona, kanske längre fram sa hon. Oroar mig dock för att det är cancer, har läst massa bloggar och artiklar om kvinnor som fått diagnosen för sent...

• Anonym (Nervös)

Hej. Undrar hur det gått för ts? Har du varit på nån gynundersökning? Jag har lite liknande symptom och ska på undersökning imorgon. Är så nervös så jag mår illa! ????

Svar på tråden Äggstockscancer? Cysta på äggstock?