• Freewillyyy

    Gravid men så så osäker på hur jag ska göra!

    Hej!

    Jag har precis fått veta att jag är gravid, jag blir 27 i år & min sambo blir 25.

    Är så delad för vad jag känner,vill jättegärna bli mamma & ändå vara relativt ung alltså typ nu, alltid trott att jag skulle ha svårt att få barn (Bara en tanke) Men samtidigt tar jag examen från min utbildning nu i Juni & har inget jobb på g.

    Min sambo är väldigt tveksam & menar på att han vill inte vara den enda som står för ekonomin vilket jag förstår. Någon som har liknande erfarenhet & hur tänkte ni?

    Vill så gärna men förstår ju alla minus som finns med att skaffa barn nu!

  • Svar på tråden Gravid men så så osäker på hur jag ska göra!
  • Zaxika

    Hur ser det ut med jobbmöjligheter? Vad är det för utbildning du har gått klart? Är det lätt/svårt att få jobb? Du har inte jobbat deltid under studierna? Tänkte om det var nåt du kunde fortsätta med, medan du söker annat? Är din sgi skyddad?

  • fjanten

    Är din SGI skyddad och du tar examen inom ett område där du lätt kan få jobb är det nog ingen risk att din partner kommer stå som ensam försörjare

  • Freewillyyy

    Har läst inköp & supply managment! Finns en del jobb men så klart känsligt nu i dessa tider. Vet inte ens vad Sgi menas med? ????????

  • Zaxika

    Sgi= sjukpenninggrundande inkomst

    Den styr hur hög föräldrapenning du får

    Kontakta försäkringskassan de kan hjälpa dig. Läs på om hur du kan skydda din sgi.

  • Anonym (Anonym 666)

    SÅ ung är du inte, att bli med barn vid 27 är nog rätt normalt faktiskt. Du får ju in lite mammadagar från FK så pappan blir inte ensam försörjare. Det som är viktigare att fundera på är om ni har råd, inte vem som får in pengarna. En kille som vill ha millimeterrättvisa skulle jag inte skaffa barn med.

  • Anonym (Tänker)

    Såhär tänker jag : Du har skyddad din SGI (den som avgör vad du om du är sjukskriven eller då du är föräldraledig.) Exempelvis : har du 20.000kr i lön så får du ut 15.300kr om du är sjukskriven eller föräldraledig (det är före skatt)

    Du kommer ju att söka jobb nu och förhoppningsvis få ett. Din sambo kommer ju oavsett graviditeten eller inte, vara den med inkomst tills du får ett jobb ändå. Du är ju inte mindre arbetslös som gravid eller ogravid.

    Skulle du komma på arbetsintervju så behöver du inte berätta om graviditeten det första du gör heller.

    Och i framtiden så kommer ni ju vilja skaffa barn och då kommer ju ändå en av er att vara föräldralediga där en bara får f.penning, så vad är skillnad på nu och då gällande ekonomin ?

    Jag blev gravid under studier och bebis kom när jag tog examen. (Hade som du skyddat min sgi) jag var hemma 1 år sen fick jag jobb och började jobba och då var min sambo sen hemma 6 månader innan bebis började på förskola

  • Anonym (M)

    Jag är 20 och min sambo 27 och vi väntar vårat första barn. Eftersom jag har studerat så har jag inte haft så mycket att bidra med ekonomiskt mer än det jag jobbat på kvällar och helger. Nästan allt jag har fått i lön har gått rakt in i hushållet så jag har bidragit med det jag har haft. Det är något vi kom överens om för att det skulle bli rättvist eller vad man ska säga. Jag har fått hjälp av mina föräldrar med kläder, mobil, glasögon och sånt. De har erbjudit sig att hjälpa till med boendekostnaden flera gånger men min sambo har tackat nej. Tjänade såklart mer i somras, men hade en årsinkomst på ca 63 000. Om jag har fattat rätt innebär det att jag hamnar på grundnivå vilket är 250 kr/dagen. Har du skyddat din sgi så får du ju det beloppet istället. Hittar du ett jobb efter du har studerat klart så hinner du antagligen jobba ett ganska bra tag.

    Min sambo lät mig bestämma helt själv huruvida jag ville behålla barnet eller inte och var ganska noga med att inte försöka få mig att göra det ena eller andra. Självklart pratade vi om det men han kände att han inte ville tvinga mig till något. Han har alltid velat ha barn så han är såklart jätteglad. Är i vecka 33+4 idag. Vi diskuterade självklart ekonomin eftersom det hänger mycket på honom. Han har alltid sagt att detta är något han vill och att ekonomin inte är något problem. Han står ju för det mesta ändå så han ser det inte som något problem att han ska bli pappa. Han har utretts lite halvt och fått svaret att han antagligen inte kan få barn det naturliga sättet så för honom är detta jättestort. Barn har alltid varit väldigt viktigt för honom och han har levt med tron att han inte kan få några så att bli pappa väger tyngre än hur det blir ekonomiskt. Nu är det ju inte så att det finns någon risk att vi får det så knapert att vi inte kan överleva, mer att vi kanske inte kan planera ledigheten så som vi egentligen vill, inte kan lägga pengar på onödiga saker osv. Han vill gärna gå ner på deltid och vara föräldraledig några dagar i veckan, så han är t.ex hemma två dagar betalt och jag är hemma hela veckan men bara tre dagar betalt men det blir svårt ekonomiskt eftersom jag inte har så mycket. Vi har sparat lite iaf så det kanske går att göra så nån månad.

    För oss har det alltid varit viktigare att vi har råd att leva, betala räkningar osv både innan och med barn, inte vem som betalar vad. Min sambo visste ju för flera år sen innan vi flyttade ihop att jag inte hade så mycket att bidra med mer än några tusenlappar i månaden. Men det är ju något vi kommit överens om, att jag bidrar så mycket jag kan.

    Visst förstår jag att din sambo kan känna en stor press om han ser det som att han måste försörja både sig själv, dig och ett litet barn. Nu vet jag ju inte hur mycket du kommer få men det behöver ju absolut inte bli så om du har en ok sgi. Ni kan ju kolla upp ungefär hur det kommer se ut ekonomiskt så kanske han ändrar sig.

Svar på tråden Gravid men så så osäker på hur jag ska göra!