• Mirum

    Vart vänder man sig

    Mitt liv kraschar nu och jag måste ha hjälp men jag vet inte vart jag ska vända mig. 
    Jag är gravid i vecka 15, har just fått veta att jag har höggradiga cellförädningar och kommer vilken dag som helst bli uppsagd. Jag orkar ingenting och bara gråter jag klarar inte av det här själv. 

    Läkaren som gav mig beskedet om cellförändringarna går inte att prata med, jag fick ett otroligt dåligt bemötande så jag har valt att byta sjukhus för fortsatt behandling. Men det nya sjukhuset ser mig inte som sin patient förens i aug så där ligger jag i nått mellan land. 
    Jobbet kan jag inte göra nått åt arbetsgivaren förhandlar just nu med facket. 
    Jag känner ingen glädje alls för graviditeten även att den var planerad och efterlängtad. Jag vill bara att den ska vara över så att jag kan få ta bort mina cellförändringar. 

    Jag försöker göra sånt som får mig att må bra men jag bryter bara ihop och gråter hela tiden. Jag måste få hjälp men vet inte hur för jag går sönder nu

  • Svar på tråden Vart vänder man sig
  • Limarie
    Mirum skrev 2020-05-18 14:31:43 följande:

    Mitt liv kraschar nu och jag måste ha hjälp men jag vet inte vart jag ska vända mig. 
    Jag är gravid i vecka 15, har just fått veta att jag har höggradiga cellförädningar och kommer vilken dag som helst bli uppsagd. Jag orkar ingenting och bara gråter jag klarar inte av det här själv. 

    Läkaren som gav mig beskedet om cellförändringarna går inte att prata med, jag fick ett otroligt dåligt bemötande så jag har valt att byta sjukhus för fortsatt behandling. Men det nya sjukhuset ser mig inte som sin patient förens i aug så där ligger jag i nått mellan land. 
    Jobbet kan jag inte göra nått åt arbetsgivaren förhandlar just nu med facket. 
    Jag känner ingen glädje alls för graviditeten även att den var planerad och efterlängtad. Jag vill bara att den ska vara över så att jag kan få ta bort mina cellförändringar. 

    Jag försöker göra sånt som får mig att må bra men jag bryter bara ihop och gråter hela tiden. Jag måste få hjälp men vet inte hur för jag går sönder nu


    Hej!

    Jag beklagar verkligen, två tunga saker på en gång. Då är det helt förståeligt att man inte kan glädjas åt graviditeten.
    De flesta MVC har även en psykolog på plats, alternativ kan de remittera vidare. Man brukar oftast kunna få en tid lite snabbare till de än inom den övriga öppenvården. Du behöver ju få hjälp på lite olika sätt och någon som kan guida genom processen.

    Kan du be det nya sjukhuset om en telefonkontakt med en läkare för att diskutera allt närmare? Vill de göra ingreppet under tiden du är gravid, dvs i augusti?


    Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • Mirum

    tack för du svarar. Jag ringde nya sjukhuset idag och fick efter tjat till slut en telefontid om 10 dagar. Tiden i aug tror jag är för att kolla om cellförändringarna utvecklats så det måste tas bort då eller om det kan vänta tills efter förlossningen. Men jag vet inget säkert och det är bla såna saker jag skulle vilja fråga någon som faktiskt vet och inte bara googla vilket skrämmer mer än det hjälper. Jag har en psykologkontakt som jag påbörjade för två veckor sen i ett mer förebyggande syfte eftersom jag hade förlossningsdepression när jag fick mitt första barn för 3år sen, tyvärr har hon varit sjuk så jag har inte kunnat prata med henne men hoppas hon blir frisk snart. Har samlat mig lite nu efter att ha gråtit hela dagen, insett att jag med A-kassa och föräldraledighet egentligen inte måste hitta ett nytt jobb förens hösten 2021, hoppas corona krisen lagt sig till dess så arbetsmarknaden kommer igång igen. 

  • Aniara II

    Vad jobbigt det låter.. har du något stöd från fostrets far? Vilken grad av cellförändring har du? Din ålder?

    Min syster hade cellförändringingar av andra graden för tio år sedan och fick en frysbehandling på 20 min sedan var det över och har inte kommit tillbaka sedan dess. Enligt henne var det som att gå till tandläkaren och ta bort lite tandsten :) Tappen kommer hinna växa tillbaka före förlossning så försök att ta det chill och inte marinera ditt ofödda barn med stresshormoner. Det kommer att lösa sig ska du se :)

  • Mirum
    Aniara II skrev 2020-05-18 21:34:12 följande:

    Vad jobbigt det låter.. har du något stöd från fostrets far? Vilken grad av cellförändring har du? Din ålder?

    Min syster hade cellförändringingar av andra graden för tio år sedan och fick en frysbehandling på 20 min sedan var det över och har inte kommit tillbaka sedan dess. Enligt henne var det som att gå till tandläkaren och ta bort lite tandsten :) Tappen kommer hinna växa tillbaka före förlossning så försök att ta det chill och inte marinera ditt ofödda barn med stresshormoner. Det kommer att lösa sig ska du se :)


Svar på tråden Vart vänder man sig