• erika85

hur får jag min hund att sluta skälla??

Har en liten valp som är 5 månader som skäller väldigt mycke=(... o jag vet inte hur jag ska få han o sluta med det.. vet inte hur många ggr jag sagt NEJ o FY men de funkar ju inte så tänkte bara om de e nån som har ngt tips?? han skäller om vi äter (tigger) minsta lilla ljud han hör och när man möter nån när man är ute. jag blir tokig på hans skällande snart!

• Svar på tråden hur får jag min hund att sluta skälla??
  • lena ekman

Vad är det för ras? Vissa raser har större benägenhet att skälla än andra då det har funnits/finns en anledning till detta. Älghundar, ren vallare bara för att nämna två exempel. Det värsta du kan göra är att skälla tillbaka (dvs skrika nej, fy osv) du hetsar bara ännu mer.
    Tips 1. Lär hunden "skall" att hunden ska skälla i hållande till du säger "tyst", då har du även lärt in tyst!
    Tips 2. Avled när hunden skäller. Möter du någon på stan.... ta fram en boll eller en leksak och börja lek med hunden så glömmer den att skälla och att möta människor blir kul i stället för hotfullt, den vill ju faktiskt bara varna dig att det kommer någon.
    Tips 3. Lär hunden att ligga på sin plats när ni äter, låt den leva om hur mycket som helst bara den ligger kvar. Det kan ta några förstörda middagar med att lugnt och stilla resa sig upp och följa hunden tillbaka till "korgen" men det är det värt, med tiden lär den sig att det inte är någon idé att ens låta. Men det gäller att vara konsekvent och glöm för all del inte heller att tala om när hunden får kliva upp och berömma den då och då försiktigt när den ligger på sin plats.

Lycka till!

• Mr CarCare

Jag håller med lena ekman men jag tycker också att du kan lägga till en liten blomspruta och lite godis.

Du tar med dig blomsprutan till matbordet te.x, så fort hunden skäller så säger du nej och i samma sekund sprutar du vatten på hunden.

Att han skäller ute tyder det på osäkerhet, om du gapar och skäller på hunden då så kommer den inte att känna sig speciellt säkrare.

Det du ska göra är följande...
    Se till att du har med dig mycket riktigt god godis, hunden får gärna vara lite hungrig för då vill den hjärna ha godiset.
    Du måste ha koll på din omgivning hela tiden så att du ser före hunden när det kommer någon.
    När du ser det så försöker du få uppmärksamheten på dig innan hunden ser hindret med hjälp av godiset och klappa den lugnande på sidan, skulle hunden flippa ur så är det VIKTIGT att du inte skäller på hunden utan försök bara att med hjälp av godiset få hundens uppmärksamhet och åter igen klappar lugnande på sidan, sedan när folket har gått förbi så ser du till att hunden sitter kvar med hjälp av godiset en stund till så att hunden får en lugn avslutning på det hela, sedan går ni lugnt iväg igen, viktigt är också att ni berömmer hunden så fort den gör rätt, alltså även om det bara skulle vara 1 sekund.

Kommer det ett nytt hinder så gör ni likadant igen.

Lycka till!!

• Milva

Vår 5 månaders valp har reagerat bäst på beröm vid skällandet, vi "tackar" honom för varningen... Nu kommer det ett litet gruff eller dovt skall när han hör något sedan är det bra.
    Under vår tränings period hade vi honom i koppel på kvällarna för att slippa jaga honom i hela huset.
    Småler lite åt vattensprutan då det bara gjorde saken värre hos oss... Texas gillade vattenstrålen och började skälla bara för att han vill att vi skulle jaga honom med vattnet
    Lycka till

• erika85

Tack för era svar! ska prova o se vad som passar min hund bäst. Det är en liten phaléne så hans skall skär verkligen i öronen på en!

• Malin82

Min hund brukar oxå skälla ibland. Först försökte jag me NEJ men d funkade inte. Fick sedan höra att vissa hundar uppfattar d lite som att man skäller med dem o därför fortsätter dom skälla... Jag brukar disstrahera min hund med något o på så sätt avleda skällandet o sedan berömma när han slutat skälla. Jag förstår ditt problem väl. Beror nog mycket på vad d e för ras oxå... min syster har två golden retriver som ytterst sällan skäller men när dom gör d så räcker d me o säga nej, så...

Svar på tråden hur får jag min hund att sluta skälla??