• Tue 19 May 2020 10:47
    1410 visningar
    7 svar
    7
    1410

    Skrapande ljud från framdäck

    Hej! 
    Jag har en fundering kring min bil, en volvo v40 från 2014.
    Besiktigade bilen 27/4-20 och gick igenom utan anmärkning, men sedan en vecka tillbaka så har ett skrapande ljud kommit från förar framdäck, vid svag inbromsning men samt ibland när man kör men försvinner i högre hastighet. 
    Stannade till på an AVIS verkstad igår och dem sa direkt att det va skivorna som behövde bytas, men borde inte besiktningen sett det då och anmärkt att dem va slitna?
    Vad säger er magkänsla om detta, är det beläggen som är dåliga eller är det en sten eller nått annat skit som fastnat?
    Tacksam för svar Glad

  • Svar på tråden Skrapande ljud från framdäck
  • Tue 19 May 2020 10:59
    #1

    Så har mina bromsar låtit när det varit dags att byta bromsbeläggen. Fortsätter man köra ett tag till kan det bli mycket dyrare och även skivorna behöver bytas, men för det mesta räcker det med beläggen (om du löser det snart). Hör med en annan verkstad.

    Att de gick igenom besiktningen är inte så konstigt. De kollar att bromsarna tar lika på bägge sidor och att de är tillräckligt starka. Antagligen var beläggen slitna redan då, men inte tillräckligt för att minska bromskraften och få en anmärkning.

  • Anonym (w123)
    Tue 19 May 2020 11:04
    #2
    Ssmulaan skrev 2020-05-19 10:47:40 följande:

    Hej! 
    Jag har en fundering kring min bil, en volvo v40 från 2014.
    Besiktigade bilen 27/4-20 och gick igenom utan anmärkning, men sedan en vecka tillbaka så har ett skrapande ljud kommit från förar framdäck, vid svag inbromsning men samt ibland när man kör men försvinner i högre hastighet. 
    Stannade till på an AVIS verkstad igår och dem sa direkt att det va skivorna som behövde bytas, men borde inte besiktningen sett det då och anmärkt att dem va slitna?
    Vad säger er magkänsla om detta, är det beläggen som är dåliga eller är det en sten eller nått annat skit som fastnat?
    Tacksam för svar Glad


    Bilbesiktningen kollar inte sådant.

    Att byta skivorna kan kosta en hel del, beläggen är billigare - dock ett par tusen kr inkl arbete. En bil från 2014 borde ge varningsmeddelande om skivorna eller beläggen vore slut. (Nu vet jag inte just din bil har sådana varningar.)

    Att det låter fast du inte bromsar tyder på att det kan vara något annat. Hur långt har bilen gått? Kör du mest stadstrafik eller landsväg?

    När bytte du till sommardäck? Vem bytte? Jag brukar kolla bromsarna lite snabbt är hjulen ändå är av.

    När ska bilen ändå servas nästa gång?
  • Tue 19 May 2020 11:50
    #3
    Anonym (w123) skrev 2020-05-19 11:04:45 följande:
    Bilbesiktningen kollar inte sådant.

    Att byta skivorna kan kosta en hel del, beläggen är billigare - dock ett par tusen kr inkl arbete. En bil från 2014 borde ge varningsmeddelande om skivorna eller beläggen vore slut. (Nu vet jag inte just din bil har sådana varningar.)

    Att det låter fast du inte bromsar tyder på att det kan vara något annat. Hur långt har bilen gått? Kör du mest stadstrafik eller landsväg?

    När bytte du till sommardäck? Vem bytte? Jag brukar kolla bromsarna lite snabbt är hjulen ändå är av.

    När ska bilen ändå servas nästa gång?
    Bilen har gått 9800mil ca, jag kör både och men mest i stan. 
    Jag bytte sommardäck innan besiktningen och gjorde det på bildemo i uppsala. 

    Den ska servas nu i sommar.
  • Tue 19 May 2020 11:51
    #4
    Ellie skrev 2020-05-19 10:59:39 följande:

    Så har mina bromsar låtit när det varit dags att byta bromsbeläggen. Fortsätter man köra ett tag till kan det bli mycket dyrare och även skivorna behöver bytas, men för det mesta räcker det med beläggen (om du löser det snart). Hör med en annan verkstad.

    Att de gick igenom besiktningen är inte så konstigt. De kollar att bromsarna tar lika på bägge sidor och att de är tillräckligt starka. Antagligen var beläggen slitna redan då, men inte tillräckligt för att minska bromskraften och få en anmärkning.


    Ska åka till en vän i familjen i eftermiddag som får kolla det, han driver en verkstad så får vi se vad han säger. 
    Okej det är konstigt, för med min förra bil på besiktningen fick jag nerslag på både skivor och belägg så konstigt att dem inte sa nånting nu om dem såg att dom var slitna. 
  • sextio­talist
    Tue 19 May 2020 12:25
    #5
    Ssmulaan skrev 2020-05-19 11:51:55 följande:

    Ska åka till en vän i familjen i eftermiddag som får kolla det, han driver en verkstad så får vi se vad han säger. 

    Okej det är konstigt, för med min förra bil på besiktningen fick jag nerslag på både skivor och belägg så konstigt att dem inte sa nånting nu om dem såg att dom var slitna. 


    Så länge de uppfyller kraven så blir det inget nedslag. Vid en besiktning tipsade den som utförde besiktningen att det kommer behövas bytas belägg. Men det var för att han var juste.

    Inget nedslag, men jag hann inte beställa tid förrän ett missljud påvisade att det var dags
  • Anonym (w123)
    Tue 19 May 2020 12:53
    #6
    Ssmulaan skrev 2020-05-19 11:51:55 följande:
    Ska åka till en vän i familjen i eftermiddag som får kolla det, han driver en verkstad så får vi se vad han säger. 
    Utmärkt. Låt oss gärna få veta vad som hittas.

  • Tue 19 May 2020 13:32
    #7
    Anonym (w123) skrev 2020-05-19 12:53:23 följande:
    Utmärkt. Låt oss gärna få veta vad som hittas.
    Absolut jag skriver senare, håll tummarna för mig att det är en sten Solig
Svar på tråden Skrapande ljud från framdäck