• Miva

    Gasticbypass opererad o gravid

    Undrar om det är någon som är gastricbypass opererad och undrar hur stora deras barn varit vid födsel. Jag har fått 2 normalstora barn innan operation och är nu gravid i vecka 34. Har gjort tillväxt ultraljud o barnet är 20 % för litet för sin ålder. Enligt läkaren är det vad man förväntar sig om man blir gravid efter operationen, att barnet föds mindre. Undrar om någon annan har samma erfarenhet eller någon annan?

  • Svar på tråden Gasticbypass opererad o gravid
  • Lilly1717

    Hej! Ja det stämmer ju att barnen kan vara små, men i min erfarenhet har det inte varit ovanligt smått utan legat inom normalt. Jag opererades 2008, fick min första som 9 år efter det så vet inte om tiden från operation spelar roll. Min son föddes i v 39, 3100 gram och 51 cm lång. Väntar nu andra sonen och han mäter ca -10% på kurvan så ingen stor bebis men inte pytte heller trots att jag även har graviditetsdiabetes vilket kan göra dem större. Men du får ju fler ultraljud under graviditeten för att kontrollera så de har koll på dig, och mäter ju även magen vilket är var jag mätt minst under, legat 6v efter ungefär. Lycka till :)

  • Lilly1717
    Lilly1717 skrev 2020-05-19 22:15:07 följande:

    Hej! Ja det stämmer ju att barnen kan vara små, men i min erfarenhet har det inte varit ovanligt smått utan legat inom normalt. Jag opererades 2008, fick min första som 9 år efter det så vet inte om tiden från operation spelar roll. Min son föddes i v 39, 3100 gram och 51 cm lång. Väntar nu andra sonen och han mäter ca -10% på kurvan så ingen stor bebis men inte pytte heller trots att jag även har graviditetsdiabetes vilket kan göra dem större. Men du får ju fler ultraljud under graviditeten för att kontrollera så de har koll på dig, och mäter ju även magen vilket är var jag mätt minst under, legat 6v efter ungefär. Lycka till :)


    Såg nu att du redan är v34 förlåt! Men du får väl ett till ultraljud i v38 och vad jag förstått är huvudsaken att de följer sin egen kurva, men att dom oftast är mindre.
Svar på tråden Gasticbypass opererad o gravid