• amlaj

    Högt blodtryck

    Är det någon som vet ungefär hur mycket det är normalt att blodtrycket går upp under graviditeten? Låg runt typ 120/65 i mars och nu när de mätte idag så hade jag 146/70 vilket de inte tyckte va bra, när vi kolla andra gången så låg det på 130/80 vilket var okej enligt bm. Hon drog lite havandeskapsförgiftning ändå, även om hon sa att hon inte misstänkte nåt. Är i vecka 33+4 idag.
    Har försökt googla lite men hittar inga riktiga riktlinjer utan bara att man bör ligga runt 120/70 typ. Glömde fråga min bm vad som räknas som normalt.
    Kan ju inte kontrollera mitt blodtryck hemma så frågar mest av nyfikenhet/behov av att lära mig något nytt. 

  • Svar på tråden Högt blodtryck
  • Anonym (Hmm)

    Jag har tydligen fått en väldigt stor ökning men ändå under ?fööör högt?. Tror gränsen var på 140/90 om jag inte minns helt fel. Jag låg på 125/85 och brukar ligga på mycket lägre. Är i v.29.

  • Sjuttiosjuan

    Håller med ovan, 140/90 är Max. Fick göra snitt pga högt bt förra graviditeten och medicinerade från v 37. V 35 nu och har börjat stiga så får se var detta slutar. Har dock ärftlig faktor och förhöjt tryck även annars.

    Lycka till!

  • Anonym (Hmm)

    Blev lite nyfiken, vad låg du på då? Under dina graviditeter.

    Har alltid legat jättelågt under hela graviditeterna och började nu under min 3dje ligga högt i v29. Så man blir ju lite nojig över hur det fortskrider.


    Sjuttiosjuan skrev 2020-05-19 21:51:48 följande:

    Håller med ovan, 140/90 är Max. Fick göra snitt pga högt bt förra graviditeten och medicinerade från v 37. V 35 nu och har börjat stiga så får se var detta slutar. Har dock ärftlig faktor och förhöjt tryck även annars.

    Lycka till!


  • Sjuttiosjuan

    Har legat på 120-130/70-85 men som sagt börjat stiga i typ v 35. Hade 140/85 nu igår och det var dom inte så nöjda med, tillbaks imorgon. Hade nog typ 150/90 när dom satte in medicin och när dom bestämde snitt 210/100 och då mådde jag inte så bra kan jag tillägga..

    du kan säkert hålla det nere med medicin om det inte är så högt!

Svar på tråden Högt blodtryck